Nákupy přes internet, chatování s přáteli nebo třeba sledování internetové televize? Nic z toho, zdá se, českým seniorům vrásky na čele nedělá. Vyplývá to z průzkumu internetového poskytovatele netbox mezi více než 1 100 seniory aktivními na síti. Hlavní motivací je pro ně kontakt s blízkými a přístup k informacím. Nebezpečí skrývajících se na internetu jsou si z velké části (94 %) vědomi, nejčastěji se pak setkávají s podvodnými e-maily a zprávami od falešných účtů na sociálních sítích.
„Průzkum ukázal, že jsou čeští senioři na internetu navzdory zažitým předsudkům z velké míry samostatní a jejich aktivity se neomezují pouze na Facebook a odesílání e-mailů. Dvě třetiny dotázaných přes internet nakupují, čtvrtina hraje pravidelně hry a zhruba každý dvacátý se pak dokonce věnuje programování,“ říká Lukáš Pazourek, marketingový ředitel společnosti netbox.
Vzrůstající trend v oblasti internetové gramotnosti seniorů potvrzují i data Českého statistického úřadu. Jen za posledních deset let vzrostl počet seniorů využívajících internet z 13 % na 40 %. Porážejí tak například svoje vrstevníky z Itálie, Polska nebo Portugalska, zaostávají ale za seniory z Velké Británie nebo skandinávských zemí.
Ačkoli pouhých 46 % dotázaných seniorů hodnotí své znalosti jako dostačující, na internetu se neváhají pouštět i do uživatelsky náročnějších úkonů. Mezi nejčastěji provozované aktivity patří sledování online zpravodajství, komunikace s nejbližšími (obě 83 %), následovaná online nakupováním (69 %) a sledováním streamovacích služeb, jemuž se věnuje 35 % dotazovaných. Výjimkou nejsou ani online vzdělávací kurzy v rámci univerzit třetího věku.
I přes širokou nabídku rozličných počítačových kurzů v českých seniorech přetrvává přesvědčení, že s čím si mohou poradit sami, s tím nechtějí obtěžovat ostatní. Více než polovina respondentů (54 %) se tak novým věcem v oblasti užívání internetu učí zcela sama. Zmíněné kurzy nebo workshopy využívá přibližně desetina, zbytek se pak s dotazy obrací na své blízké.
„Do počítačových kurzů se senioři a seniorky hlásí v 99 % ze své vlastní iniciativy. Stejně tomu tak je i u kurzů zaměřených na ovládání chytrých telefonů a tabletů. Nejčastějším důvodem je potřeba samostatnosti v zařizování osobních záležitostí nezávisle na rodině či jiné osobě a schopnost zjišťovat si informace. Dále také pocit, že bez základní znalosti ovládání PC si připadají vyloučení ze společnosti nebo odtržení od běžně dostupných informací a služeb,“ říká Iveta Vavrušová, sociální pracovnice z Centra denních služeb organizace ŽIVOT 90, která se specializuje na podporu samostatného života u seniorů.
S nárůstem času stráveného na internetu jde ruku v ruce nutnost dodržování základních pravidel bezpečného chování v online prostředí. Zásady jako volba dostatečně silných hesel, vyhýbání se podezřelým webovým stránkám nebo bezpečné online platby dle průzkumu aplikuje 82 % dotázaných. Každý osmý se přiznal, že pravidla zná, ale na jejich dodržování příliš nedbá, zatímco zbylých 6 % o nich nikdy neslyšelo.
Obavy ze zneužití osobních údajů nebo podvodu jsou přitom namístě. Tři z pěti oslovených seniorů se alespoň s jednou formou podvodného jednání na internetu setkali. Nejčastěji se jednalo o podvodné e-maily, které zaznamenalo 38 % respondentů. Asi čtvrtina pak narazila na vyskakující okna s podezřelými nabídkami.
„Starší lidé patří mezi ty nejzranitelnější skupiny. Častokrát v dobré víře rozkliknou škodlivou reklamu inzerující neexistující výhru či slevu a nevědomky se tak vystaví riziku kybernetického útoku. Výjimkou nejsou ani útoky využívající jejich pocitu osamění, kdy útočníci nabízejí vztah či přátelství. Klíčová je proto jistá obezřetnost a v neposlední řadě také pravidelně aktualizovaný antivirový program, webový prohlížeč a operační systém,“ vysvětluje Jiří Kučík, odborník na kyberbezpečnost ze společnosti netbox.
Značka netbox vznikla v roce 1998 jako dodavatel výpočetní a kancelářské techniky. Postupně vstoupila na trh poskytovatelů internetu, mobilních a televizních služeb. Dnes netbox nabízí kvalitní připojení k vysokorychlostnímu optickému internetu a digitální TV vysílání prostřednictvím služby Kuki. V Brně nyní nabízí rychlost připojení až 1 200 Mb/s.
Netbox zůstává ryze českou firmou, která si dává záležet především na jedinečném osobním přístupu ke stávajícím i potenciálním zákazníkům. Hlavní zážitkové zákaznické centrum netboxu sídlí v srdci Brna na náměstí Svobody 18.
netbox a NejBusiness.cz
17. srpna 2021
Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...
Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....
Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...
Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...
Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...
Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...
Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...
Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...
V průmyslovém parku v Banské Bystrici bylo úspěšně uvedeno do provozu největší smart bateriové úložiště na...
Obchodní řetězec PENNY pokračuje ve zvyšování mezd, ty od 1. března stouply bezmála sedmi tisícovkám...