Identity Manager pomáhá firmám i institucím

Identity Manager pomáhá firmám i institucím

Mnoho firem i institucí řeší nedostatečný přehled nad přístupy do interního systému. Potýká se s dlouhým procesem manuálního založení účtu a nastavení práv jednotlivým uživatelům. Nemluvně o časové náročnosti získat podklady pro auditní kontrolu. Tyto a další problémy či komplikace pomáhá úspěšně řešit Identity Manager. BCV solutions jako expert na IdM s vlastním Identity Managerem pomáhá například Krajskému soudu České Budějovice, Českému hydrometeorologickému ústavu či Všeobecné fakultní nemocnici v Praze. Konkrétní případy těchto organizací vám představíme.

Co je vlastně Identity Manager (IdM)?

Jedná se o software, procesní nástroj, který má komunikační rozhraní do mnoha spravovaných systémů. Integruje spravované systémy a umožňuje nad nimi provádět procesy a spravovat účty. Součástí IdM jsou synchronizační nástroje pro přenos dat, auditní a reportovací funkce a samozřejmě uživatelské rozhraní, které umožňuje přenést odpovědnost za určité úkoly na uživatele. Přínos má jak pro běžné uživatele, ale i IT pracovníky či přímo nadřízené, kteří chtějí mít přehled o právech podřízených nebo mít možnost měnit či požádat o změnu bez zásahu IT. „Uživatelé si mohou jednoduše sami zažádat o přístupy. Administrátoři nejsou zahlceni rutinními pracemi s nastavováním přístupů. V systému zůstávají jen aktivní účty,“ doplňuje výčet možností obchodní ředitel BCV solutions Aleš Roman.

Krajský soud ČB v záplavě počtu uživatelů

Krajský soud České Budějovice čelil správě velkého počtu uživatelů v aplikacích. Zároveň se potýkal s omezeným počtem IT pracovníků. Mezi každodenní činnosti patřilo velké množství zejména rutinní a manuální práce v souvislosti se zakládáním účtů. Bylo velmi náročné získávání podkladů pro IT audit. Krajský soud České Budějovice taktéž čelil operativní zátěži v podobě papírových žádostí o jednotlivé přístupy.

Automatizace procesů a kybernetická bezpečnost na prvním místě

Díky implementaci CzechIdM došlo u Krajského soudu České Budějovice k automatickému řízení životního cyklu účtů zaměstnanců, a to na základě dat z personálního systému. Také došlo k evidenci a řízení životního cyklu účtů externistů i evidenci a řízení životního cyklu účtů internistů. Nespornou výhodou a novinkou pro Krajský soud ČB je digitalizace papírových žádostí o přístupy a samoobsluha pro uživatele při schvalování přístupů do interních systémů. V neposlední řadě došlo taktéž implementací IdM k podpoře kybernetického zákona. Identity Manager pomohl Krajskému soudu České Budějovice s úsporou času přípravy podkladů pro audit, která činí 70 %.

ČHMÚ evidoval až 800 požadavků na změnu hesel

Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) čelil náročnému udržování uživatelských účtů a zdrojů v několika heterogenních systémech (e-mail, intranet = vnitřní portál, LDAP - definovaný protokol pro ukládání a přístup k datům na adresářovém serveru, helpdesk, školení on-line a dalších). ČHMÚ měl nejednotnou politiku hesel, byla zavedena rozdílná přihlašovací jména a neexistovala automatizace workflow při nástupu nových uživatelů i během jejich odchodu.

Další problémy souvisely s nepřehlednou správou externistů a nejednotnou správou interního systému. Pro ČHMÚ bylo stěžejní zajištění úspory času a například automatizace procesů. Ročně ČHMÚ eviduje až 800 požadavků na změnu hesel, počet požadavků na přístup do VPN se pohybuje okolo 623 žádostí za rok a počet spravovaných systémů činí 25.

Zjednodušení a zrychlení procesu zakládání uživatelských účtů

Díky CzechIdM se ČHMÚ zjednodušil a zrychlil proces zakládání uživatelských účtů, kompletní správy externistů z jednoho místa, a to pomocí jednoduchého a srozumitelného webového rozhraní pro uživatele pro nastavení účtu, centralizované správy žádostí o přístup na VPN, v rámci které probíhá kontrola expirací přístupů. „Samozřejmostí byla i digitalizace papírových formulářů,“ doplňuje obchodní ředitel BCV solutions Aleš Roman.

VFN v Praze manuálně spravovala 6 000 uživatelů

Všeobecná fakultní nemocnice v Praze (VFN) před nasazením nového IdM řešení musela manuálně spravovat 6000 uživatelů. Což bylo z časového hlediska pro IT oddělení velmi náročné. Dále VFN v Praze musela složitě získávat podklady pro IT audit (zákon o kybernetické bezpečnosti, NÚKIB). Zároveň měla velké množství heterogenních systémů a různé procesy pro přidělování přístupů, taktéž ji hrozilo kvůli náročnosti správy v několika informačních systémech tzv. riziko „mrtvých duší”. Bylo nutné provést migraci, protože skončila podpora produktu a nebyla možnost rozvoje nasazeného řešení, které postupně nevyhovovalo provozu.

Správa identit byla přenesena na jednotlivá oddělení. Nyní tvorba přístupových práv, licencí a účtů probíhá automaticky, prostřednictvím CzechIdM. To pomáhá s unifikací procesů, kdy má každý proces definovaný průběh i výsledek. Zároveň software pomáhá se zapomenutými hesly. Nově sestavení provádí přes webové rozhraní dostupné odkudkoliv a taktéž pomáhá spravovat externí uživatele. CzechIdM tvoří centrální bod pro objednávky a správu, certifikáty eldentity. „Díky novému řešení proběhla automatizace odchodů pracovníků, dále se zefektivnil nákup nových licencí a usnadnilo se uvolnění těch použitých,“ prozrazuje obchodní ředitel BCV solutions Aleš Roman. Zároveň je v rámci IT auditu jednoduchá dohledatelnost a doložitelnost provedených operací. „Spolupráci s BCV solutions hodnotím velmi kladně, protože vždy přišli s návrhem řešení a byl na ně spoleh. Co jsme si domluvili to platilo,“ podotýká s úsměvem vedoucí IT ve VFN, Michal Kocan.

Zdroj informací

BCV solutions a NejBusiness.cz

Datum

7. srpna 2021

Pozvánka na konferenci

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Reklama

Facebook

Page generated in 2.0272 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál