Další zabezpečování tratí v ČR běží, vláda bude schvalovat plán moderního zabezpečení železnice

Další zabezpečování tratí v ČR běží, vláda bude schvalovat plán moderního zabezpečení železnice

Česká železnice je průběžně vybavována moderním zabezpečením, postupně se zlepšuje zabezpečovací zařízení, modernizují se železniční přejezdy. Do oblasti jsou investovány miliardy korun ročně. Před schvalováním vládou je Plán moderního zabezpečení české železnice – implementace ETCS do roku 2040, který stanovuje harmonogram dalšího zavádění evropského automatického zabezpečovače ETCS různých úrovní na všechny tuzemské tratě. Každá úroveň ETCS zastaví vlak.

Akční plán zabezpečení české železnice je výsledkem práce bezpečnostní komise, jejíž činnost obnovil ministr dopravy Karel Havlíček po loňských nehodách v Perninku a u Českého Brodu (nedávno jsme si připomněli rok od obou událostí). „Navázali jsme na práce probíhající od roku 2017 a po nehodě na lokální trati v Perninku jsme si uvědomili, že potřebujeme mít plán zabezpečení i pro méně vytížené tratě. Máme tedy Plán pro celou železniční síť u nás. Potřebnost těchto investic bohužel potvrzuje i střet dvou vlaků na Domažlicku,“ říká ministr Havlíček.

Plán zabezpečení počítá s modernizací do roku 2040 a předpokládá náklady ve výši 90 miliard Kč. Akční plán připravilo Ministerstvo dopravy a Správa železnic společně s dalšími odborníky, dopravci, odbory i kraji, v září plán projedná vláda. „V aktualizované verzi jsme práce i investice rovnoměrněji rozložili v čase a mimo samotné zabezpečování jsme v naší bezpečnostní komisi dosáhli shody u změny pracovně-právních předpisů strojvůdců, především jejich odpočinků a celkového fondu pracovní doby, kterou vykonávají u různých dopravců. Na druhé straně se v legislativním procesu zákona o dráhách zpřísňuje postih za projetí návěstidel,“ říká k výsledku ministr dopravy Karel Havlíček.

Aktuální informace k zabezpečení tratí:

U našich nejvytíženějších tratí, tj. tratí v sítě TEN-T je horizontem rok 2030 (výhradní provoz vlaků pod dohledem ETCS na prvních koridorových tratích Děčín – Praha – Česká Třebová – Brno – Břeclav, Břeclav – Přerov – Bohumín a Přerov – Česká Třebová má být zahájen v roce 2025.

Dokončuje se zabezpečení ETCS na trati z Uničova do Olomouce, na které bude zahájen výhradní provoz vlaků pod dohledem ETCS v roce 2023, jakožto na pilotním úseku.

Hotový je druhý železniční koridor

Systémem ETCS je aktuálně pokryto celkem 569 kilometrů železničních tratí, 560 z nich je ve zkušebním provozu, a na dalších úsecích probíhá příprava. Realizace letos byla nebo bude zahájena na v úsecích Dětmarovice – Mosty u Jablunkova, Votice – České Budějovice, Praha Uhříněves – Praha hl. n., Milovice – Praha hl. n. či Brno Horní Heršpice – zastávka u Brna.

Informace k financování zabezpečení:

Ministerstvo dopravy spolu se Správou železnic se chystají do většího zabezpečení na železnici investovat v následujících dvaceti letech přes 100 miliard korun.

U investic do vybavování tratí systémem ETCS a GSM-R celkově počítáme s potřebnou částkou ve výši 90 mld. Kč.

Již jsou zasmluvněny práce přesahující 8 miliard Kč na traťovém zabezpečení.

Pro vybavování vozidel palubní částí ETCS dopravci již několik let využívají dotační programy CEF, OPD 2 a SFDI. Rovněž pro nové programové období jsou dotační prostředky začleněny do všech titulů pod Ministerstvem dopravy – tedy CEF 2, OPD 3 i SFDI. Abychom situaci dopravcům (a objednatelům) ještě více ulehčili, došlo od loňského roku k navýšení podpory na prototypy a o další navýšení usilujeme do budoucna i pro sériové vybavování.

Podpora palubních jednotek ETCS u stávajících i nových vozidel je zahrnuta i v připravovaném OPD 3. V OPD2 realizovali projekty za cca 1,7 mld. Kč. V OPD3 se počítá s výší podpory cca 2 mld. Kč. V rámci podpory z CEF byli dopravci schopni realizovat projekty za cca 1,5 mld. Kč.

Zvýšení zabezpečení na lokálních tratích je celkově vyčísleno na 7,4 miliardy korun.

Informace k zabezpečení přejezdů:

  • V roce 2020 se zmodernizovalo 155 přejezdů za 1,5 miliardy Kč
  • Letos SŽ zmodernizuje na 200 přejezdů za 2 mld. Kč; dokončeno 65 přejezdů a realizace probíhá u dalších 67 přejezdů.
  • 40 přejezdů dostane ke světelné signalizaci i závory
  • 8 přejezdů bude vybaveno kamerovým systémem
  • 11 křížení bude úplně zrušeno.

Součástí Plánu je mapa tratí (viz příloha) v ČR s uvedením termínů implementace ETCS a zavedení výhradního provozu vlaků pod dohledem tohoto systému.

Zdroj informací

Ministerstvo dopravy ČR a NejBusiness.cz

Datum

5. srpna 2021

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Doporučujeme

Zajímavosti a tiskové zprávy

5. července 2024

Výroba vozidel v Česku nadále roste

V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...

30. června 2024

Největší fotovoltaický střešní projekt v Česku: V CTParku Bor na Plzeňku

Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...

13. června 2024

Skanska uvádí na trh novou lokalitu, Habitat Malešice nabídne multifázový projekt s více než 1 000 byty

Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...

24. května 2024

NOBO AUTOMOTIVE bude vyrábět sedladla pro BMW v GARBE PARKU České Budějovice

Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...

20. května 2024

Bonami expanduje do Itálie

onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....

10. května 2024

Investiční fond Vetfund otevírá nejmodernější veterinární kliniku v ČR

V Praze na Palmovce zahájila od května svou činnost nejmodernější veterinární klinika v České republice....

2. května 2024

VDT Technology dokončila projekt digitálního dvojčete úpravny vody

VDT Technology, vývojář digitálních aplikací pro vodárenský průmysl, dokončil spolu s partnery inovativní...

23. dubna 2024

Klimatická neutralita ve stavebnictví. STRABAG chce dosáhnout zdánlivě nemožného do roku 2040

Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...

17. dubna 2024

Bonett pod vlastní značkou otevírá první dvě CNG stanice na Slovensku

Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

Reklama

Page generated in 1.7001 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál