Studentská formule startuje

Studentská formule startuje

Letošní studentská formule týmu z Fakulty strojní ČVUT v Praze je v pořadí již třináctá. Každým rokem předvádí nový vůz na několika soutěžích. Nejde jen o závodění na čas. Přísná komise odborníků hodnotí mnoho technických i ekonomických hledisek a nechybí silná mezinárodní konkurence. Před závody na mosteckém autodromu informoval o přípravě na vyvrcholení letošní soutěže Jaromír Šolc.

Jak jste se připravovali na sezónu 2021?

Na letošní sezonu jsme se oproti jiným sezonám nijak speciálně nepřipravovali. Jako každý rok se snažíme dát formuli maximum energie a úsilí, abychom dosáhli co nejlepších výsledků. Výroba a závody samozřejmě byly ovlivněny nebo zpožděny pandemií a aktuálními opatřeními, ale jinak se velké změny neděly.

Mohla se na vývoji nové formule podílet většina členů týmu i v době přísné karantény nebo na voze pracovalo jen pár lidí?

V týmu je okolo třiceti studentů a všichni měli možnost podílet se na vývoji, výrobě i testování. Zatímco vývoji se můžeme věnovat z domova, k výrobě a testování už se dostali jen ti, kteří dokázali pravidelně navštěvovat dílnu. Kdo bydlí daleko nebo dokonce v zahraničí a nemá v Praze ubytování, ten připravoval například statické disciplíny. Když to upřesním, tak asi jedna třetina lidí docházela na dílnu pravidelně, druhá nepravidelně a třetí minimálně.

Jaké inovace a změny přinášíte s formulí FS.13?

FS.13 má nový systém předního odpružení, který umožňuje nezávislé nastavení pružení i tlumení klopných momentů a vertikálních sil. Za použití topologické optimalizace a technologie sintrování slitny hliníku jsme navrhnuli a vyrobili sloupek řízení. Připravili jsme uhlíková kola druhé generace, použili o 2 palce menší 16“ pneumatiky, a to vše přichycené na odlehčené kolové soustavě s centrální maticí. V oblasti aerodynamiky jsme zoptimalizovali aktivní difuzor pro odsávání vzduchu z pod formule, vyvinuli nové sidepody plynule napojené na podlahy a došlo i na úpravy endplatů předního křídla. U motoru jsme započali dlouhodobý vývoj olejové nádoby, výfukových svodů, lepší validace na motorové brzdě a připravili elektronickou škrticí klapku. V oblasti elektroniky došlo k zefektivnění vedení a návrhu svazků nebo bezdrátového sběru dat.

Po loňské online verzi se zase zúčastníte soutěží „naživo“. Nejdřív v Mostě, pak v Maďarsku, Chorvatsku a Itálii. Jaké šance na umístění odhadujete?

Loňská online verze soutěže nám poměrně sedla a získali jsme krásné 4. místo, kterým jsme navázali na úspěšnou sezonu s FS.11, ve které jsme získali třetí místo v Itálii a první v Čechách. Takže i letos máme ambice poměrně vysoké. Uvidíme, jak se nám je podaří naplnit a jestli se na závodech něco nepokazí. Věříme, že i letos budeme stát na stupních vítězů.

Kolik členů týmu pojede do Mostu a kolik na zahraniční soutěže?

Počet členů na závodech se bude odvíjet od maximálního povoleného počtu lidí od organizátorů. Pokud vše půjde dobře, tak na závody v Mostě dorazí 20 lidí a na ostatní závody pak pojede jen asi 12.

Daří se vám nacházet podporu u průmyslových partnerů a sponzorů?

Většina našich partnerů a sponzorů s námi spolupracuje dlouhodobě. Samozřejmě se někteří škrtům nevyhnuli a celkový počet spíše klesnul, ale podařilo se nám sehnat i několik nových.

Tým „formulářů“ se stále obměňuje. Kdo letos vede tým a kdo se bude věnovat propagaci?

Letos vede tým stejně jako loni Tomáš Adamec. PR sekci má na starosti Filip Klier a já.

Co týmu nejvíce chybí a přáli byste to zlepšit?

Nejvíce nám chybí čas, který jsme ztratili v důsledku pandemických opatření a tím opožděným počátkem výroby. Určitě by se hodilo více finančních prostředků, které by nám mohly pomoci vyrábět propracovanější, lehčí a časově méně náročné díly. Zruční členové se vždy také hodí, ale ti se odvíjí primárně od kvality jejich náboru a tréninku.

Stíháte při práci na formuli plnit také všechny studijní povinnosti?

Pokud se chcete formuli věnovat naplno, je potřeba obětovat některé věci ze života běžného studenta. Dost často se člověk dostane ze svojí komfortní zóny. Školní povinnosti se nám převážně daří stíhat, i když nám občas něco nevyjde podle plánu. Všechny časové komplikace, které tento projekt přináší, jsou ale vždy vyváženy nabytými zkušenostmi a nezapomenutelnými vzpomínkami.

Je možné využít praktické zkušenosti z vývoje formule při studiu nebo myslíte, že spíše až v příští pracovní kariéře?

Pro školní projekty je určitě možné využít zkušenosti z různých programů např. výpočty podle metody konečných prvků, 3D modelování nebo simulace proudění tekutin. Také máme v určitých oblastech prohloubené teoretické znalosti, které nám v několika předmětech zjednodušily přípravy na zkoušky, ale jinak je pro nás studium stejně náročné jako pro každého jiného studenta. Naopak projektu studentské formule věnujeme hodně času, který nám následně může při učení nebo odevzdávání závěrečných prací chybět. Nabyté zkušenosti ale přednostně využijeme až v pracovní kariéře.

Zdroj informací

ČVUT Fakulta strojní a NejBusiness.cz

Datum

31. července 2021

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Zajímavosti a tiskové zprávy

25. března 2024

Direct pojišťovna překonala další dva milníky. Má 3,5 miliardy v portfoliu a půl milionu klientů

Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....

13. března 2024

Komerční banka bude vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ

Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...

13. března 2024

DKV Mobility rozšiřuje síť dobíjecích stanic

Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...

12. března 2024

BILLA svoji novou identitu promítá nejen do svých prodejen

Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...

12. března 2024

SAP představuje novinky ve správě firemních dat s generativní AI

Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...

11. března 2024

Dell inovuje modely notebooků Latitude pro práci s umělou inteligencí

Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...

8. března 2024

Kancelářská budova AFI City 1 dosáhla s příchodem nových nájemců plné obsazenosti

Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...

8. března 2024

Na Slovensku uvedli do provozu největší smart bateriové úložiště nahrazující fosilní zdroje

V průmyslovém parku v Banské Bystrici bylo úspěšně uvedeno do provozu největší smart bateriové úložiště na...

3. března 2024

Zaměstnanci Penny si znovu přilepší

Obchodní řetězec PENNY pokračuje ve zvyšování mezd, ty od 1. března stouply bezmála sedmi tisícovkám...

2. března 2024

AČCKA: Cestující autem tvoří 13 % rezervací u CK/CA

Na letní dovolenou do zahraničí cestují čeští turisté nejčastěji autem (48 %), dále letecky (41 %),...

Reklama

Page generated in 1.3911 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál