Technologie se neustále posouvají dopředu a zjednodušují práci snad ve všech oblastech. Tento trend se nevyhýbá ani balícímu průmyslu, který se momentálně ubírá směrem k automatizaci. Automatické balící stroje šetří firmám nejen čas, ale i peníze, množství použitých obalů a tím pádem i životní prostředí.
„I přes nemalé pořizovací náklady se firmám investice do obalových strojů vyplatí. Na trhu existují stroje, které umožňují výrobu obalů na míru. Ty snižují zejména spotřebu obalového materiálu. Proces balení urychlují také stroje na výrobu výplně,” komentuje současné trendy Gabriela Fabiánová, generální ředitelka společnosti RAJA.
Samozřejmě, že je zboží možné balit manuálně, což vnese do balení i trochu řemeslné autenticity. Manuální řešení s sebou ale nese také řadu nevýhod, které často znamenají skryté náklady, se kterými nikdo nepočítá. Jedná se hlavně o fyzickou námahu vašich zaměstnanců a riziko vzniku zranění během manipulace s baleným zbožím. Celý proces je navíc pomalejší a mezi nesporné výhody automatizace balení patří také preciznost strojů, které snižují riziko vzniku chybných kusů.
Například motorizovaný ovinovací balicí stroj ušetří až 75% času od běžného balení s minimální spotřebou materiálu, celý balící proces jednoho balíku trvá přibližně 20 sekund. I stroje na výrobu papírové, vzduchové nebo pěnové náplně zkracují dobu zabalení a tím pádem i dodací dobu zboží. Kromě efektivity práce automatizace přináší také snížení množství obalových materiálu a tím pádem i celkových nákladů.
Stroje se neunaví a málokdy chybují. Díky tomu se zvyšuje efektivita, je možné předvídat produkční špičku a rychlost balení není na úkor jeho kvalitě. Odpadá tak velký tlak na zaměstnance, kteří se tak mohou věnovat činnostem, pro které je lidská činnost nezbytná. Díky automatizaci se tak snižuje stres zaměstnanců a zvyšuje se celková pohoda, ke které přispívá také zkvalitnění pracovního prostoru. Obalovací stroje totiž uvolňují místo ve skladu a odpadá tak množství nepořádku. „Kdo k ochraně zboží využívá bublinkovou folii, jistě si to dokáže představit. Deset rolí fólie určené do jednoho stroje na výrobu vzduchových výplní se rovná 1 kamionu plnému klasické bublinkové fólie,” vysvětluje Gabriela Fabiánová z RAJA.
Výběrem automatického řešení se zautomatizuje velká část celého procesu, od vychystávání produktu až po uzavření a zpevnění balíků. To vyžaduje instalaci strojů, jejichž nákup je často nákladný. Ve výsledku se ale tyto stroje mohou stát pro společnosti, které musí zvládat velké denní toky objednávek, výnosné.
I v oblasti balení jsou rozhodující peníze a rozhodnutí, zda zautomatizovat balicí procesy by se mělo odvíjet hned od několika faktorů: jaké jsou pořizovací náklady, předpokládaná doba využití, výrobní množství, objem nebo variabilní a fixní náklady. „I u obalové techniky navíc platí pravidlo, že zvýšení efektivity díky použití balicích strojů dojde jen tehdy, pokud je možné snadno integrovat do stávajícího pracovního prostředí,” upozorňuje Gabriela Fabiánová. Různá řešení lze srovnat pomocí jednoduchého výpočtu stupně ziskovosti, kdy se dělí průměrný periodický zisk průměrně vloženým kapitálem. „Vždy je ale vhodné vše konzultovat s obalovým specialistou, který během návštěvy provozovny identifikuje ideální řešení na základě individuálních potřeb každé firmy,” dodává.
Optimální obalová technika a balicí stroje zvýší efektivitu a produktivitu balicího procesu. Automatizovat lze velké množství balicích procesů a vysoký výkon strojů tak usnadňuje balení, plnění, fixaci, označování i konečnou paletizaci. Stroje mohou být podle jejich funkce rozděleny do tří různých kategorií.
První tvoří ochranné stroje, které vyrábí materiál na výplň mezer a tlumení nárazů, případně k udržení bezpečnosti volných obalů během přepravy. Uzavírací stroje zase zajišťují, že přepravované zboží je během přepravy dobře zabaleno a chráněno, bez ohledu na to, zda se jedná o krabice nebo palety. Třetí kategorii pak tvoří svařovací a termo balicí stroje, které jsou určeny k balení a uzavírání produktů, k jejich přepravě, skladování nebo prezentaci.
Rajapack s.r.o. a NejBusiness.cz
22. července 2021
Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....
Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...
Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...
Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...
Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...
Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...
Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...
V průmyslovém parku v Banské Bystrici bylo úspěšně uvedeno do provozu největší smart bateriové úložiště na...
Obchodní řetězec PENNY pokračuje ve zvyšování mezd, ty od 1. března stouply bezmála sedmi tisícovkám...
Na letní dovolenou do zahraničí cestují čeští turisté nejčastěji autem (48 %), dále letecky (41 %),...