Děti, které dostávají kapesné na účet, mají o důvod k radosti navíc. Průzkum agentury IPSOS pro Air Bank totiž ukázal, že jejich rodiče mají větší tendenci dávat jim peníze pravidelně, než je tomu v případech, kdy dostávají kapesné v hotovosti. Bankovní účet zároveň podle rodičů poskytuje lepší přehled o útratách potomků. Výše kapesného pak logicky roste s věkem. V šesti letech věku obvykle začíná na šedesáti korunách za měsíc a v patnácti letech už přesahuje pětistovku.
„Peníze podle průzkumu posílá svým dětem přímo na účet až 30 % rodičů. Zjistili jsme také, že pokud děti dostávají kapesné právě na účet, mají velkou výhodu, protože nadpoloviční většina z nich ho tímto způsobem dostává pravidelně. Díky tomu se navíc naučí pravidelnému rytmu hospodaření s penězi, který je bude provázet po celý život. Pokud děti dostávají kapesné v hotovosti, jedná se častěji o nepravidelné peníze nebo o odměnu za nějakou činnost, například výpomoc v domácnosti. Zhruba každý desátý rodič ale odměňuje ratolesti financemi také za dobré chování nebo známky,“ říká Petr Šmíd, vedoucí Oddělení výzkumu Air Bank.
Obvyklé měsíční kapesné se postupně zvyšuje spolu s věkem dítěte. V době začátku školní docházky, mezi šestým a sedmým rokem věku, začíná obvykle na 60 korunách měsíčně, v deseti letech dosahuje 150 korun a od patnácti let už převyšuje 500 korun. Ve výši kapesného přitom prakticky nehraje roli příjem domácnosti, ale především samotné potřeby dítěte. Průzkum navíc ukázal, že pokud dítě utratí celé kapesné předčasně, nemusí být nic ztraceno. 6 % rodičů dítěti přidá peníze vždy, když mu kapesné nevystačí. Pokud k tomu má potomek dobrý důvod, peníze mu přidá 74 % rodičů, 20 % se ale ani v takovém případě neslituje.
Každý pátý rodič dává dětem od šesti let jejich věku peníze přímo na účet, u dětí od patnácti let tak činí už třetina rodičů. Podle průzkumu je pro ně také velmi důležitý přehled o tom, za co děti své kapesné utrácejí. Minimálně jednou měsíčně kontroluje výdaje svých dětí 85 % dotázaných. A právě bankovní účet rodičům poskytuje mnohem lepší a jednodušší přehled o výdajích potomků, než když jim dávají peníze „na ruku“. K dalším benefitům bankovního účtu podle mínění rodičů patří i to, že se děti díky němu naučí s penězi lépe zacházet a zlepšují si svou finanční gramotnost.
„Většina dospělých dnes pracuje převážně s digitálními penězi, nákupy platí kartou, nájem posílají přes trvalý příkaz. Jejich děti vyrůstají obklopeny online prostředím, a je proto důležité učit je hospodařit nejen s hotovostí, ale i s digitálními penězi. Naši nejmenší klienti tak například mohou využívat dětskou verzi aplikace My Air, kde najdou přehledný a hravý vstup do správy svého kapesného v prostředí mobilního bankovnictví,“ říká Filip Zavřel, vedoucí oddělení Každodenní finanční služby Air Bank.
Air Bank umožňuje využívat v roli disponenta běžný účet dětem od 10 let věku. Rodiče jako majitelé účtu mohou jednoduše prostřednictvím svého internetového nebo mobilního bankovnictví sledovat, jak jejich dítě s kapesným nakládá. V případě potřeby tak mohou zasáhnout radou anebo třeba nastavením limitů pro denní útraty nebo výběry z bankomatů.
Výzkum Air Bank realizovaný agenturou IPSOS se uskutečnil formou online dotazování v červnu 2021 na reprezentativním vzorku 1026 rodičů s dětmi ve věku od 6 let.
Air Bank, člen skupiny PPF, je moderní a inovativní českou bankou 21. století s internetovým bankovnictvím nové generace a vlastní pobočkovou sítí. Klientům nabízí elegantně jednoduché služby bez absurdních poplatků. Ceník banky se vejde na jedinou stranu A4. Vizí Air Bank je být první bankou, kterou mohou mít lidé rádi. Mezi hodnoty banky patří jednoduchost, odvaha, pravdivost a přátelství.
Air Bank a.s. a NejBusiness.cz
19. července 2021
Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...
Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....
Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...
Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....
Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...
Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...
Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...
Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...
Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...
Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...