Zájem o vlastní bydlení roste, brzdí ho nedostatek financí i předražené byty

Zájem o vlastní bydlení roste, brzdí ho nedostatek financí i předražené byty

Podle aktuálního průzkumu společnosti EMA data zvažuje více než třetina Čechů koupi vlastního bydlení. Většina z nich považuje za výhodnější platit hypotéku než nájem, mladí pak hledají vhodnější prostor. Tři čtvrtiny dotázaných si ho ale nemůžou dovolit kvůli nedostatku úspor nebo nízkým příjmům, bariérou jsou i vysoké ceny nemovitostí.

Vlastní bydlení by si v současné době chtěla pořídit více než třetina Čechů. „Zájem o nemovitosti roste řadu let a poptávka výrazně převyšuje nabídku. Výstavba nestačí, navíc ji brzdí zdlouhavý proces stavebního povolení, k zájmu o byty poslední rok přispěly i rekordně nízké úrokové sazby nebo vyšší úspory z covidové doby. A i když třeba hypotéky už nejsou tak výhodné, jako v únoru, zájem o ně neklesá,“ uvádí Martin Viktora, spoluzakladatel EMA data. Dostupnost bydlení dále zhoršuje růst cen nemovitostí nebo samotného stavebního materiálu a skupování nemovitostí na investici, kterou vlastní již nyní 6 % Čechů a dalších 7 % to zvažuje.

Raději hypotéku než nájem

Vlastní bydlení je pro Čechy lákavé především proto, že považují za výhodnější platit hypotéku než nájem. Myslí si to téměř 2/3 z nich. „V některých městech je nájemné dokonce vyšší než měsíční splátka hypotéky. Není proto překvapením, že největší zájem o vlastní bydlení je mezi těmi, kteří bydlí v nájmu,“ vysvětluje Petr Zámečník, datový analytik EMA data. O koupi bytu ale mají zájem i ti, kteří bydlí ve vlastním. Pro třetinu je pak nový byt řešením nevhodného prostoru a 12 % považuje „cihlu“ za nejlepší investici. „Češi jsou citliví na ceny, obchodníci toho využívají při slevových akcích. Projevuje se to i na realitním trhu, kde každý osmý chce byt koupit jednoduše proto, že levnější už nebude,“ doplňuje Zámečník.

Největší zájem o nové bydlení mají mladé rodiny, z těch s jedním dítěte si ho chce pořídit 42 %. „Většinou jsou to děti, co přiměje mladé ke koupi bydlení. S příchodem potomka začínáme řešit další místnost, kterou bude dítě časem potřebovat, pracovnu, abychom měli i my nějaký prostor a podobně,“ dodává Petr Zámečník.

Proč si nekoupíme byt? Prostě na něj nemáme

Navzdory jasným finančním výhodám vlastního bydlení o něm polovina respondentů neuvažuje. Důvod? Pro 78 % Čechů, kteří nemají a ani neuvažují o vlastním bydlení, jsou to peníze. Nejčastěji jim k jeho pořízení chybí úspory (v 54 % případů), překážkou jsou pro ně i nízké příjmy (41 %) a příliš vysoké ceny nemovitostí (39 %). A pro 8 % je argumentem to, že nájemné je výhodnější než měsíční hypoteční splátka. „Taková situace panuje ve velkých městech, právě zde jsou nemovitosti extrémně drahé. Na většině našeho území se vlastní byt zkrátka vyplatí,“ upřesňuje Martin Viktora, spoluzakladatel EMA data. Každý 16. Čech pak preferuje nájem kvůli jeho flexibilitě a možnosti se snáze stěhovat. Upřednostňují ho především svobodní mladí lidé do 26 let.

Průzkum

Průzkum společnosti EMA data proběhl on-line a zúčastnilo se ho 1 405 respondentů ve věku 21–61 let v reprezentativním zastoupení podle pohlaví, věku, regionu a ekonomické aktivity.  Sběr dat probíhal v období 22. 12. 2020–7. 1. 2021.

EMA data

Společnost EMA data se zabývá monitoringem a analytikou finančního a realitního trhu. Vznikla jako odpověď na poptávku snadno dostupných a srozumitelných dat současného trhu. Za projektem stojí lidé s dlouhodobými zkušenostmi v oboru, Martin Viktora, autor úspěšných portálů Poradci sobě, Realiťáci sobě nebo finanční konference FINfest, a Jiří Paták, zakladatel mnoha digitálních start-upů jako je Chytrý Honza, Patron, LUSQ, EMA data a dalších.

Zdroj informací

emadata.cz s.r.o. a NejBusiness.cz

Datum

18. července 2021

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Zajímavosti a tiskové zprávy

25. března 2024

Direct pojišťovna překonala další dva milníky. Má 3,5 miliardy v portfoliu a půl milionu klientů

Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....

13. března 2024

Komerční banka bude vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ

Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...

13. března 2024

DKV Mobility rozšiřuje síť dobíjecích stanic

Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...

12. března 2024

BILLA svoji novou identitu promítá nejen do svých prodejen

Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...

12. března 2024

SAP představuje novinky ve správě firemních dat s generativní AI

Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...

11. března 2024

Dell inovuje modely notebooků Latitude pro práci s umělou inteligencí

Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...

8. března 2024

Kancelářská budova AFI City 1 dosáhla s příchodem nových nájemců plné obsazenosti

Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...

8. března 2024

Na Slovensku uvedli do provozu největší smart bateriové úložiště nahrazující fosilní zdroje

V průmyslovém parku v Banské Bystrici bylo úspěšně uvedeno do provozu největší smart bateriové úložiště na...

3. března 2024

Zaměstnanci Penny si znovu přilepší

Obchodní řetězec PENNY pokračuje ve zvyšování mezd, ty od 1. března stouply bezmála sedmi tisícovkám...

2. března 2024

AČCKA: Cestující autem tvoří 13 % rezervací u CK/CA

Na letní dovolenou do zahraničí cestují čeští turisté nejčastěji autem (48 %), dále letecky (41 %),...

Reklama

Page generated in 1.2278 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál