Sodexo: Covid mění plány dovolených

Sodexo: Covid mění plány dovolených

Letošní dovolenkové plány změnilo kvůli covidu 44 % Čechů. Více než 67 % se rozhodlo trávit léto pouze v tuzemsku. Pouze necelých 18 % pojede do zahraničí – nejčastěji se za hranice chystají mladší ročníky do 34 let. Zhruba 15 % lidí chce svou dovolenou trávit zčásti v Česku a zčásti za hranicemi. Vyplývá to z průzkumu společnosti Ipsos, který si těsně před začátkem prázdnin nechala zpracovat společnost Sodexo Benefity.

„Pokud bychom to srovnali s podobným průzkumem, který jsme si nechali zpracovat před dvěma lety, tak propad ,zahraničních dovolenkářůʻ je opravdu velký. Tehdy se chystalo za hranice 62 % Čechů,“ říká Martina Machová, HR ředitelka Sodexo Benefity.

Nadpoloviční většina (61,5 %) z těch, kterým covid změnil plány, se rozhodla pouze pro tuzemskou dovolenou, nicméně jen 2 % zůstanou doma a necelých 11 % pojede k rodině či přátelům.

„Zajímavé je, že 14 % lidí si dovolenou vybere pouze ve formě prodloužených víkendů. Tady ale nejspíše nejde o důsledek covidu, tuzemští zaměstnanci si volno takto kouskují i v běžných časech,“ konstatuje Martina Machová a dodává, že podle dlouhodobých průzkumů si jen málokdo dopřává dvoutýdenní nebo delší volno najednou. „Podle psychologů přitom lidský organismus potřebuje pro opravdový odpočinek právě alespoň dva týdny v kuse,“ připomíná Machová.

15 % lidí si dopřeje dovolenou levnější než obvykle, přičemž více než 56 % lidí napříč všemi věkovými skupinami uvedlo, že na dovolenou si musí peníze šetřit. „Ačkoli se to zdá hodně, před dvěma lety si podle našeho průzkumu na dovolenou muselo šetřit ještě více dotazovaných, téměř 80 %. Tuzemská dovolená je prostě levnější,“ zamýšlí se Machová.

A kolik lidé za dovolenou chtějí utratit?

V utrácení jsou přitom velkorysejší muži – s náklady mezi 10 a 20 tisíci jich počítá 37 % oproti 29 % žen. Zhruba pětina lidí musí během dovolené vyjít s méně než pěti tisíci korunami na osobu – je mezi nimi 23 % žen a 14 % mužů. Zároveň ale většina (56 %) uvádí, že se během dovolené nemusí finančně nijak omezovat.

K financování dovolené lidé využívají i firemní volnočasové benefity. V předdovolenkovém čase, tedy v květnu a červnu 2021, si cestovní kanceláře „ukously“ z transakcí provedených volnočasovou FlexiPass CARD více než 14 %, což odpovídá jejich dlouhodobému podílu (15,2 % v 5-6/2019, 12,4 % v 5-6/2020). Průměrná útrata s FlexiPass CARD za dovolenou dosáhla letos ve sledovaných měsících 7 848 Kč. Je to dáno mimo jiné tím, že firemní výdaje na tuto oblast v posledních letech rostou. Zatímco v roce 2019 byl průměrný roční příspěvek na FlexiPass CARD 3720 Kč, letos je to už 4847 Kč. „Firem, které si uvědomují důležitost fyzického i psychického zdraví, přibývá. V tomto sehrála covidová pandemie pozitivní roli,“ míní Martina Machová a dodává, že roste počet lidí, kteří od svého zaměstnavatele dostávají tisíc a více korun měsíčně.

Dovolená zn. ideál

Doma, na vlastní chatě či chalupě anebo u příbuzných stráví dovolenou zhruba 30 % lidí. Mezi chalupáři možná poněkud překvapivě nevedou Pražáci, ale obyvatelé Královéhradeckého, Karlovarského a Moravskoslezského kraje (shodně po 20 %). Obyvatelé Prahy spolu s Jihočechy a Karlovaráky pak často budou trávit léto u příbuzných. S tím souvisí i skutečnost, že jen zhruba 17 % dotazovaných využije při svých cestách služeb cestovních kanceláří.

17 % Čechů pojede pod stan. „Zajímavé je, že nejčastěji se pod stan chystají lidé ve věku 35 až 44 let. Zřejmě jde o rodiče, kteří vyrazí se svými školou povinnými dětmi, aby jim dopřáli dobrodružství,“ domnívá se Martina Machová.

Nejčastěji se ale lidé budou ubytovávat v hotelech a penzionech (více než 60 %), 23 % si pak pronajme chatu, chalupu či byt. I tady je ale ve srovnání s rokem 2019 patrný propad – před dvěma lety si léto v hotelu či penzion, tedy dražší pobyt, dopřálo 84 % Čechů.

Za ideální dovolenou považuje většina Čechů výlety nebo sport v přírodě (50 %) a relax u moře (46 %). „Představy o ideální dovolené se příliš nemění. I před dvěma lety suverénně ,zvítězilyʻ relax u moře (47,3 %) a výlety nebo sport v přírodě (43,3 %), jen si prohodily pořadí,“ komentuje výsledky Martina Machová.

Jak vypadá vaše ideální dovolená?

„Kdybyste měl na dovolenou k dispozici dalších 10 tisíc korun, jak byste je využil?“ Na tuto otázku většina lidí uvedla, že by vyrazili ještě na jednu cestu (35 %), případně by si dovolenou prodloužili (21 %).

Sodexo v České republice

Od roku 1992, kdy Sodexo vstoupilo na český trh, poskytuje všech 2 000 zaměstnanců skupiny v ČR služby, které zlepšují kvalitu každodenního života. Sodexo nabízí firmám i institucím služby v oblastech zaměstnaneckých benefitů, motivačních programů a řešení pro veřejnou správu, ať už prostřednictvím elektronických karet a poukázek na stravování a volný čas, dárkových poukázek nebo systému na správu benefitů Cafeteria. Dále pak i služby v oblasti komplexních řešení služeb na míru u klienta (firemní restaurace a širokou škálu služeb facility managementu – správy budov, údržby mechanických zařízení a elektro, revizí, projekt managementu, úklidu a administrativních služeb).

Zdroj informací

Sodexo s.r.o. a NejBusiness.cz

Datum

18. července 2021

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Zajímavosti a tiskové zprávy

23. dubna 2024

Klimatická neutralita ve stavebnictví. STRABAG chce dosáhnout zdánlivě nemožného do roku 2040

Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...

17. dubna 2024

Bonett pod vlastní značkou otevírá první dvě CNG stanice na Slovensku

Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

25. března 2024

Direct pojišťovna překonala další dva milníky. Má 3,5 miliardy v portfoliu a půl milionu klientů

Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....

13. března 2024

Komerční banka bude vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ

Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...

13. března 2024

DKV Mobility rozšiřuje síť dobíjecích stanic

Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...

12. března 2024

BILLA svoji novou identitu promítá nejen do svých prodejen

Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...

12. března 2024

SAP představuje novinky ve správě firemních dat s generativní AI

Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...

11. března 2024

Dell inovuje modely notebooků Latitude pro práci s umělou inteligencí

Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...

8. března 2024

Kancelářská budova AFI City 1 dosáhla s příchodem nových nájemců plné obsazenosti

Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...

Reklama

Page generated in 1.214 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál