Zaměřte se na těchto 10 oblastí a udělejte rázný krok k získání investice

Zaměřte se na těchto 10 oblastí a udělejte rázný krok k získání investice

Během due diligence si investor ověřuje váš podnikatelský plán a identifikuje hlavní rizika startupu. Při analýze revid uje jak interní podklady (byznys plán, finanční projekce, smlouvy atd.), tak externí zdroje informací (mapuje trh, konkurenci, regulatorní rámec). Pochopitelně čerpá také z vlastních zkušeností. Případné nedostatky odhalené během due diligence mohou mít zásadní dopad na budoucí úspěch, a tedy i valuaci firmy. Co víc, investora mohou zcela odradit od investice do vašeho projektu. Společně s Kateřinou Manley, manažerkou pro investice programu Seed Starter České spořitelny, jsme připravili následující desatero, které vám pomůže se na celý proces lépe připravit

1. Produkt

Jednou z nejčastějších příčin, proč startupy neuspějí, je špatný produkt, který neosloví zákazníky. Proto je klíčové investory utvrdit v tom, že řeší konkrétní problém nebo potřebu koncových uživatelů.

• Pokud máte MVP, buďte připraveni se podělit o ověřené poznatky o uživatelích a jejich chování.
• Popište, jak chcete svůj produkt a jeho funkcionalitu nadále vyvíjet, aby se stal pro zákazníky ještě atraktivnější, případně aby získal náskok před konkurencí.
• Ukažte investorům svou dosavadní trakci, podloženou vývojem veličin jako růst aktivních uživatelů, churn rate, průměrná útrata. Ověří si tím potenciál vašeho produktu.

2. Obchodní a marketingová strategie

Každý startup chce docílit významného růstu tržeb. Podložte ho konkrétní obchodní strategií šitou na míru cílovému zákazníkovi.

Specifika B2B trhu

• Jak se dostanete ke klíčovým “decision makers”?
• Máte stávající kontakty nebo partnery, které můžete z tohoto pohledu vytěžit? Máte ve svém týmu obchoďáka, který prodeje dokáže rozjet?
• Připravte si pipelinu (ideálně v některém z mnoha dostupných CRM aplikaci, např. Pipedrive) rozčleněnou do jednotlivých fází jednání s perspektivními klienty.

Specifika B2C trhu

• Demonstrujte škálovatelnost a cenovou dostupnost vaší marketingové strategie.
• Zamyslete se nad cenotvorbu, která musí odrážet nejen vaše náklady, ale také konkurenční prostředí a vaše znalosti o cílovém zákazníkovi.

Závislost na PPC kampaních může být pro investory zásadní vadou na kráse vašeho startupu.

3. Technologie

Investory bude zajímat váš techstack a zkušenosti a znalosti vašeho developerského týmu.

• Zaměřte se na kvalitu a škálovatelnost vaší technologie. Řešení by mělo být v čistém, dobře zdokumentovaném kódu, v relativně běžných moderních programovacích jazycích.
• Zvládne na rozvoji řešení efektivně pracovat i rozrůstající se programátorský tým?
• Podpoří vaše řešení i rapidně rostoucí uživatelskou bázi?


4. Management tým

Pro mnoho investorů je tým tou nejdůležitější složkou úspěchu.

• Představte klíčové členy týmu a demonstrujte jejich zkušenosti, které by se měly ideálně vzájemně doplňovat.
• Během interakcí s investory ukažte, jak fungujete jako tým, že jste do vašeho projektu opravdu zapálení a překonáte i složité situace.
• Obzvlášť v seedové fázi projektu se investoři zaměřují na vaše “soft skills”. Buďte pozitivní a sebevědomí, ale zároveň otevření k diskuzi a zpětné vazbě.

5. Trh a konkurence

Naprostá většina startupů nemá zcela nový a unikátní produkt, o to pečlivěji musí vytyčit trh a zanalyzovat konkurenci.

• Popište váš realistický cílový trh a jeho aktuální trendy.
• Zmapujte konkurenci a definujte vaší niche nebo relevantní konkurenční výhodu, která vás odliší od již zaběhlých hráčů.
• Nenechte se ukolébat mylnou představou, že konkurenci nemáte. Pokud opravdu vyvíjíte zcela nový, disruptivní produkt, zamyslete se nad tím, jaká alternativní řešení vaši cíloví zákazníci momentálně využívají.
• Nabízí Váš produkt opravdu takovou přidanou hodnotu, aby kvůli němu byli zákazníci ochotni změnit své dosavadní návyky? V případě B2B produktu zaběhnuté systémy nebo procesy?

Vzpomeňte si na Google Glass – měla to být disruptivní novinka, ale i díky nezájmu trhu se stala propadákem.

6. Finanční projekce

Všechny výše uvedené body, počínaje produktem až po konkurenční prostředí, by se měly promítnout do vašich projekcí.

• Měly by investorovi jasně ukazovat, jak generujete příjmy (ideálně rozdělte na jednorázové a opakující se tržby nebo dle produktů).
• Jaké jsou vaše hlavní nákladové položky, a tedy i jakou runway vám případná investice zajistí.
• Postavte finanční model alespoň na dalších 18 měsíců, ideálně v Excel nebo Google Sheets formátu, po měsících a prolinkovaný (dynamický), aby hlavní předpoklady vývoje byly zřetelné a daly se měnit dle optimistických a pesimistických scénářů.
• Buďte připraveni detaily modelu s investory diskutovat a případně měnit jeho předpoklady – je lepší postavit si relativně jednoduchý model svépomocí než jeho přípravu zcela outsourcovat, ale pak se v něm ztrácet.

7. Finanční reporty

Pokud jste nově založeným startupem, nemějte z této oblasti příliš velké obavy. Investoři si od vás sice vyžádají finanční a daňové podklady, ale to je v raných kolech financování většinou formalita. Pokud ale už za sebou máte pár let fungování, tuto část nepodceňte.

• Investoři budou požadovat více informací a ve větším detailu, než byste možná považovali za nutné.
• Buďte připraveni vysvětlit jednotlivé položky v kompletních účetních závěrkách a interních reportech.
• Počítejte s tím, že se investoři budou určitě zajímat o dosavadní trakci a vývoj nákladových položek a budou je porovnávat s předpoklady vašich projekcí.

8. Korporátní dokumenty a zápisy

Pořádek (v dokumentech) dělá přátele.

• Od vzniku startupu si pečlivě ukládejte veškeré zakladatelské dokumenty, včetně původního a pozdějších znění společenské smlouvy, zápisů z valných hromad, smluv o převodech podílu atd.
• Nejčastějším kamenem úrazu v této oblasti bývá optimální nastavení práv a povinností mezi stávajícími společníky, včetně situace, kdy se jeden ze společníků přestane podílet na budování startupu.
• Je proto vhodné mít uzavřenou smlouvu, která definuje, co se stane v případě, když se zakladatelé nemohou dohodnout, nebo jeden z nich ze startupu odejde.

9. Právní poměry a regulační rámec

Pro komfort svůj i investorů mějte jakékoliv zásadní ujednání, ať už s dodavateli, odběrateli nebo zaměstnanci, v písemné formě.

• S tím souvisí i smlouvy související s IT. Obzvlášť pro technologické startupy je totiž nejdůležitější ochrana duševního vlastnictví. V případě early stage technologických firem investory primárně zajímá, zda firma vlastní zdrojový kód a jak jsou nastavené licenční smlouvy.
• U startupů podnikajících v regulovaných odvětvích je pro investory také důležité, zda produkt podléhá licenční povinnosti – pečlivě proto uchovávejte veškerou relevantní komunikaci s vašimi právními poradci či přímo s regulátorem.

10. Strategie financování

Komplikované nebo nevyvážené rozdělení podílů ve startupech odradilo již mnoho investorů. Obzvlášť v raných fázích je klíčové, aby si zakladatelé podrželi dostatečně velký podíl a tím si zachovali nejenom dostatečnou váhu v rozhodování, ale také motivaci.

• Už při pre-seedových nebo seedových kolech financování myslete na to, aby výsledný cap table skýtal dostatečný manévrovací prostor v dalších investičních kolech, včetně místa na ESOP.
• Vysvětlete, jak chcete použít získanou investici – na dokončení vývoje produktu, marketing a prodej nebo expanzi na nové trhy?
• Buďte připraveni diskutovat roadmapu, kde budou vyznačené jednotlivé milníky vašeho byznys plánu snížující riziko pro investory, a které by měly lícovat s vašimi finančními projekcemi.

Je evidentní, že hloubková prověrka může být časově náročný proces. V programu Seed Starter se proto snaží proces due diligence zorganizovat co nejefektivněji. Zakladatele zajímavých projektů jsou zváni do tzv. Bootcampu, kde se jim intenzivně věnují mentoři z různých oblastí. Probíhá diskuze nejen o tomto desateru, odborníci startupistům navíc pomáhají s dotažením pitch booku a projekcí.

Zdroj informací

Insighters s.r.o. a NejBusiness.cz

Datum

14. července 2021

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Zajímavosti a tiskové zprávy

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

25. března 2024

Direct pojišťovna překonala další dva milníky. Má 3,5 miliardy v portfoliu a půl milionu klientů

Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....

13. března 2024

Komerční banka bude vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ

Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...

13. března 2024

DKV Mobility rozšiřuje síť dobíjecích stanic

Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...

12. března 2024

BILLA svoji novou identitu promítá nejen do svých prodejen

Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...

12. března 2024

SAP představuje novinky ve správě firemních dat s generativní AI

Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...

11. března 2024

Dell inovuje modely notebooků Latitude pro práci s umělou inteligencí

Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...

8. března 2024

Kancelářská budova AFI City 1 dosáhla s příchodem nových nájemců plné obsazenosti

Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...

8. března 2024

Na Slovensku uvedli do provozu největší smart bateriové úložiště nahrazující fosilní zdroje

V průmyslovém parku v Banské Bystrici bylo úspěšně uvedeno do provozu největší smart bateriové úložiště na...

3. března 2024

Zaměstnanci Penny si znovu přilepší

Obchodní řetězec PENNY pokračuje ve zvyšování mezd, ty od 1. března stouply bezmála sedmi tisícovkám...

Reklama

Page generated in 1.2184 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál