Trh reklamy a komunikace v České republice činí ročně 120 miliard korun. Nejvíce utratí inzerenti ze soukromé sféry. Naopak veřejní zadavatelé představují z celkové částky pouhá dvě procenta. Většinu těchto prostředků zadavatelé svěřují reklamním a mediálním agenturám. Projekt Certifikovaní odborníci 2.0. od Asociace komunikačních agentur má zadavatelům pomoci s realizací výběrového řízení na agenturu od úplného začátku do zdárného konce díky kvalifikovaným odborníkům a pomocí srozumitelných pravidel.
Hlavním cílem projektu je pomoci veřejným i soukromým zadavatelům realizovat efektivní tendr s kvalitním výsledkem, při kterém se minimalizuje riziko jeho zrušení, a především se maximalizuje jeho výsledný efekt. Například z průzkumu veřejných zakázek vychází, že státní správa v roce 2020 zrušila 9,3 % procenta vypsaných zakázek.
„Přitom náklady na jednu veřejnou zakázku agentury činí podle náročnosti přibližně 300 tisíc korun. Ty doslova vyletí komínem! Náklady spojené s přípravu tendru na straně zadavatele nikdo nepočítá, ale zadarmo to jistě není,“ říká ředitel AKA Marek Hlavica.
Právě díky Metodice ZVZ došlo v posledních letech k poklesu zrušených výběrových řízení ve veřejném sektoru na jednotky ročně. Za minulý rok tak toto číslo historicky poprvé kleslo pod deset procent. Ještě v předloňském roce to bylo 11,8 %. Podpora veřejných zadavatelů by měla pomoci veřejným institucím přiblížit se alespoň na dohled zvyklostem západních zemí. Zatímco, tam tvoří veřejné zakázky v komunikaci až 20 % trhu, u nás je to desetkrát méně. Dobrý příklad poskytuje covidové období. Zatímco pětimilionové Irsko investovalo do informačních kampaní v loňském pandemickém roce 260 milionů korun, Česká republika vynaložila sotva statisíce.
Projekt Asociace komunikačních agentur (AKA) za podpory Asociace Public Relations (APRA) a Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění (SIMAR) navazuje na iniciativy Férový tendr a Metodika ZVZ (metodika pro zadávání veřejných zakázek) s cílem kultivovat prostředí zadávání zakázek. „Základem je správně vypsané výběrové řízení, které je příležitostí k úsporám jak na straně zadavatele, tak na straně agentury. Je také předpokladem pro efektivní spolupráci do budoucna,“ uvádí Marek Hlavica a dodává: „Špatný proces výběru nového dodavatele může stát obě strany zbytečné úsilí a může vést k úplnému zrušení zakázky. Především však stojí i další desítky nebo stovky tisíc korun.“
Projekt Certifikovaní odborníci 2.0. vychází z dosavadní dlouholeté praxe a z již ověřených a odborných metodik pro komerční i pro veřejný sektor. Certifikovaní odborníci 2.0. provedou zadavatele celým procesem. „Se zadavatelem si ujasníme, co od komunikační kampaně očekává, pomůžeme mu s vytvořením zadávací dokumentace, případně pomůžeme s její revizí. Zároveň pomáháme s nastavením kvalitních hodnotících kritérií. Dokážeme rovněž zajistit účast odborníků v hodnotících komisích,“ vyjmenovává výhody Lucie Češpivová, garantka projektu.
Pro výběrové řízení jsou klíčová dobře nastavená pravidla a hodnotící kritéria. „Jasná kritéria zohlední očekávaný výsledek práce agentury. Což v praxi není jen nejlevnější řešení, ale zejména řešení, které má potenciál, že bude fungovat a dosáhne stanovených cílů komunikace,” uvádí Lucie Češpivová a dodává: „Díky již realizovaným projektům a permanentnímu kontaktu se zadavateli se dokážeme soustředit i na prevenci chyb. Ať již z hlediska faktického zadání tendru, nebo logické souslednosti, a tím zvýšit atraktivitu zakázky pro kvalitní dodavatele a uspořit zadavateli nemalé množství nákladů.“
AKA je spolek, výběrová organizace nejvýznamnějších subjektů v oblasti komerční komunikace. Jejím cílem je zajišťovat příznivé prostředí pro podnikání členů, budování dobrého jména oboru, odborné vzdělávání a podpora aktivit ke zvyšování profesionální úrovně odborníků na komunikaci. O etické standardy komerční komunikace dbá AKA prostřednictvím Rady pro reklamu, jíž je spoluzakladatelem.
Asociace komunikačních agentur a NejBusiness.cz
14. července 2021
Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...
Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....
Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...
Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...
Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...
Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...
Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...
Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...
V průmyslovém parku v Banské Bystrici bylo úspěšně uvedeno do provozu největší smart bateriové úložiště na...
Obchodní řetězec PENNY pokračuje ve zvyšování mezd, ty od 1. března stouply bezmála sedmi tisícovkám...