Asociace komunikačních agentur: Nový projekt pomáhá s efektivním zadáváním tendrů

Asociace komunikačních agentur: Nový projekt pomáhá s efektivním zadáváním tendrů

Trh reklamy a komunikace v České republice činí ročně 120 miliard korun. Nejvíce utratí inzerenti ze soukromé sféry. Naopak veřejní zadavatelé představují z celkové částky pouhá dvě procenta. Většinu těchto prostředků zadavatelé svěřují reklamním a mediálním agenturám. Projekt Certifikovaní odborníci 2.0. od Asociace komunikačních agentur má zadavatelům pomoci s realizací výběrového řízení na agenturu od úplného začátku do zdárného konce díky kvalifikovaným odborníkům a pomocí srozumitelných pravidel.

Méně zrušených zakázek

Hlavním cílem projektu je pomoci veřejným i soukromým zadavatelům realizovat efektivní tendr s kvalitním výsledkem, při kterém se minimalizuje riziko jeho zrušení, a především se maximalizuje jeho výsledný efekt. Například z průzkumu veřejných zakázek vychází, že státní správa v roce 2020 zrušila 9,3 % procenta vypsaných zakázek.

„Přitom náklady na jednu veřejnou zakázku agentury činí podle náročnosti přibližně 300 tisíc korun. Ty doslova vyletí komínem! Náklady spojené s přípravu tendru na straně zadavatele nikdo nepočítá, ale zadarmo to jistě není,“ říká ředitel AKA Marek Hlavica.

Právě díky Metodice ZVZ došlo v posledních letech k poklesu zrušených výběrových řízení ve veřejném sektoru na jednotky ročně. Za minulý rok tak toto číslo historicky poprvé kleslo pod deset procent. Ještě v předloňském roce to bylo 11,8 %. Podpora veřejných zadavatelů by měla pomoci veřejným institucím přiblížit se alespoň na dohled zvyklostem západních zemí. Zatímco, tam tvoří veřejné zakázky v komunikaci až 20 % trhu, u nás je to desetkrát méně. Dobrý příklad poskytuje covidové období. Zatímco pětimilionové Irsko investovalo do informačních kampaní v loňském pandemickém roce 260 milionů korun, Česká republika vynaložila sotva statisíce.

Projekt Asociace komunikačních agentur (AKA) za podpory Asociace Public Relations (APRA) a Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění (SIMAR) navazuje na iniciativy Férový tendr a Metodika ZVZ (metodika pro zadávání veřejných zakázek) s cílem kultivovat prostředí zadávání zakázek. „Základem je správně vypsané výběrové řízení, které je příležitostí k úsporám jak na straně zadavatele, tak na straně agentury. Je také předpokladem pro efektivní spolupráci do budoucna,“ uvádí Marek Hlavica a dodává: „Špatný proces výběru nového dodavatele může stát obě strany zbytečné úsilí a může vést k úplnému zrušení zakázky. Především však stojí i další desítky nebo stovky tisíc korun.“

Certifikovaní odborníci 2.0.

Projekt Certifikovaní odborníci 2.0. vychází z dosavadní dlouholeté praxe a z již ověřených a odborných metodik pro komerční i pro veřejný sektor. Certifikovaní odborníci 2.0. provedou zadavatele celým procesem. „Se zadavatelem si ujasníme, co od komunikační kampaně očekává, pomůžeme mu s vytvořením zadávací dokumentace, případně pomůžeme s její revizí. Zároveň pomáháme s nastavením kvalitních hodnotících kritérií. Dokážeme rovněž zajistit účast odborníků v hodnotících komisích,“ vyjmenovává výhody Lucie Češpivová, garantka projektu.

Hodnotící kritéria a prevence chyb

Pro výběrové řízení jsou klíčová dobře nastavená pravidla a hodnotící kritéria. „Jasná kritéria zohlední očekávaný výsledek práce agentury. Což v praxi není jen nejlevnější řešení, ale zejména řešení, které má potenciál, že bude fungovat a dosáhne stanovených cílů komunikace,” uvádí Lucie Češpivová a dodává: „Díky již realizovaným projektům a permanentnímu kontaktu se zadavateli se dokážeme soustředit i na prevenci chyb. Ať již z hlediska faktického zadání tendru, nebo logické souslednosti, a tím zvýšit atraktivitu zakázky pro kvalitní dodavatele a uspořit zadavateli nemalé množství nákladů.“

AKA

AKA je spolek, výběrová organizace nejvýznamnějších subjektů v oblasti komerční komunikace. Jejím cílem je zajišťovat příznivé prostředí pro podnikání členů, budování dobrého jména oboru, odborné vzdělávání a podpora aktivit ke zvyšování profesionální úrovně odborníků na komunikaci. O etické standardy komerční komunikace dbá AKA prostřednictvím Rady pro reklamu, jíž je spoluzakladatelem.

Zdroj informací

Asociace komunikačních agentur a NejBusiness.cz

Datum

14. července 2021

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Doporučujeme

Zajímavosti a tiskové zprávy

4. srpna 2025

Půjčka pro podnikatele nabízí velmi atraktivní možnosti

Jednoduchý scénář je za dveřmi, pro nečekané výdaje ve světě podnikání je tu malý úvěr. Ten se obejde bez...

7. července 2025

Stát podpoří pěstitele ovoce a zeleniny: Sezónní zaměstnanci v těchto sektorech získají slevu na pojistném a větší časový rozsah dohod

Sezónní zaměstnanci, kteří pracují v ovocnářství a zelinářství, získají slevu 7,1 % na sociálním...

3. července 2025

Program turistických voucherů pro Jeseníky přinesl regionu téměř 300 milionů korun

rogram turistických voucherů pro Jeseníky realizovaný Ministerstvem pro místní rozvoj (MMR) ve spolupráci...

11. června 2025

SÚIP: V roce 2024 provedl bezmála 19 000 kontrol a udělil pokuty za téměř 470 miliónů

Celkem 18 969 provedených kontrol, 5 595 udělených pokut v celkové výši 468 994 500 korun, ale i 1 934...

6. června 2025

První vysokorychlostní trať v ČR „Moravská brána“ je blíže realizaci

První vysokorychlostní trať v České republice uspěla v procesu posouzení vlivů na životní prostředí (EIA)...

4. června 2025

Firmy v železničním průmyslu nabízejí stovky pracovních míst pro letošní absolventy technicky zaměřených středních škol

Členské firmy Asociace podniků českého železničního průmyslu - ACRI letos nabízejí stovky pracovních míst,...

16. května 2025

Samsung přebírá špičkového globálního výrobce HVAC zařízení FläktGroup

Společnost Samsung Electronics oznámila, že uzavřela dohodu o převzetí veškerých akcií skupiny FläktGroup,...

27. dubna 2025

SGEF reportuje 36% nárůst financování strojů a technologických zařízení

Société Générale Equipment Finance (SGEF), tuzemský lídr nebankovního financování firem a člen Skupiny...

25. dubna 2025

Flexibilních kanceláří v Česku už je přes 172 500 metrů čtverečních. A bude jich více i v regionech

Flexibilní kanceláře v Česku zažívají rekordní růst. Po utlumení poptávky během pandemie sledujeme výrazné...

22. dubna 2025

IROP v roce 2024: 2 409 podpořených projektů a investice za 26,5 miliardy korun

Integrovaný regionální operační program (IROP) v roce 2024 významně podpořil rozvoj regionů napříč všemi...

Reklama

Page generated in 1.6802 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál