Vedle greenwashingu se objevuje nový fenomén „greenhushing”

Vedle greenwashingu se objevuje nový fenomén „greenhushing”

Z každého nákupního centra, drogerie, nebo potravin na nás křičí hesla jako ekologický, etický, klimaticky neutrální, kompenzace uhlíkové stopy a další. Environmentální přístup a udržitelnost zkrátka táhne spotřebitelskou pozornost. Více než polovina Čechů v průzkumech uvádí, že společenská odpovědnost sehrává důležitý faktor jejich nákupního rozhodování. Mnohé značky však kvůli obavám z greenwashingu své udržitelné projekty téměř nekomunikují, nebo komunikaci opírají pouze o konkrétní tematickou kampaň. Konference Brands for Good toto chování označila jako „greenhushing” (zelené umlčení). Podobně jako greenwashing i praktika greenhushingu nedostatečně informuje spotřebitele a investory o aktivitách firem, což může vést i ke konkurenčnímu oslabení. Řešením je pravdivost, transparentnost a srozumitelnost v komunikaci.

„Z různých průzkumů jasně vidíme, že greenwashing není cestou. Značkám nepřináší dlouhodobý prospěch, spíš naopak, škodí reputaci a také hodnotě značky. Nyní ale přichází také nový termín „greenhushing”. Týká se převážně firem, které už různé projekty na poli udržitelnosti dělají, ale nedávají o tom vědět. Tohle také škodí reputaci. Zákazník, odběratel, byznysový partner či investor si totiž raději vybere firmu, která udržitelnost komunikuje, i když ne zcela pravdivě, protože o aktivitách té druhé nic neví,” říká Ivana Hekerle, ředitelka komunikace poradenské společnosti CIRA Advisory, která firmám radí jak v oblasti přechodu na cirkulární ekonomiku, tak v nastavení správné komunikační strategie v oblasti udržitelnosti.

Jak na lepší komunikaci

Obecně je greenwashing a etika v marketingové komunikaci složitým tématem a je obtížné najít hranici, kde končí reklama a kde začíná barvení na zeleno. I proto společnosti CIRA Advisory aktuálně připravuje komplexní metodiku pro správně nastavenou koncovou komunikaci, která se vyhne greenwashingu i greenhushingu. V obecném pohledu je při tvorbě komunikačních strategií udržitelných projektů nebo aktivit potřeba se zamyslet nad následujícími aspekty.

1. Pravdivost

„Pravdivost by měla být na začátku úplně každé marketingové komunikace a u udržitelnosti to platí o to víc. Pokud jste jenom na začátku, vůbec to nevadí, jenom to musíte otevřeně sdělit a komunikovat svoji cestu. Pokud nic neřeknete, každý si pomyslí, že nic neděláte, což není pravda. Na druhou stranu, pokud to s tvrzeními přeženete, čelíte hrozbě obvinění z greenwashingu. Proto je dobré znát firemní strategii a komunikovat pravdivě a otevřeně,” radí Ivana Hekerle.

2. Transparentnost

Transparentnost je v komunikaci čím dál důležitější a dokonce vznikají i iniciativy Evropské unie, které vytváří jednotné hodnotící kritéria nefinančního reportingu korporací. Cílem je vytvořit prostředí, ve kterém dokážeme vzájemně porovnávat aktivity různých firem směrem k udržitelnosti a cirkulární ekonomice dle srovnatelných parametrů. Mluvíme zde například o tzv. taxonomii EU. „V oblasti investic se už intenzivně pracuje na transparentnosti. Důvodem je hlavně vyvážení rizik. V oblasti komunikace nás ale ještě čeká kus práce. Na rozdíl od investorů, kteří potřebují hlavně přehledné číselné údaje, pracují marketéři s emocemi a kreativním vyjádřením nabízených produktů a služeb. Pokud se ale budeme držet pravdivosti, transparentnosti a srozumitelnosti, určite se pohneme správným směrem,” míní Ivana Hekerle.

3. Srozumitelnost

Správná komunikace je jednoduchá a pochopitelná. „U greenwashingu je velkým problémem to, když značky nemají domyšleno proč udělali jednotlivé změny,” říká Ivana Hekerle. Viditelné to bylo například u odklonu od plastových brček. Média i spotřebitele upozornili na příklady, kdy alternativa, která byla prezentována jako udržitelnější měla ve finále horší dopad na životní prostředí. „U greenhushingu zas pozorujeme, že pokud firma nemá perfektně nastaveny všechny procesy, raději nekomunikuje nic, což taky není dobře. Je potřeba si změny ověřovat a testovat a srozumitelně komunikovat, proč jste se pro něco rozhodli, na čem dál pracujete a pro které rozhodnutí sbíráte data. Skvělým příkladem dobré komunikace je například značka Patagonia, která velmi jasně a transparentně komunikuje i na první pohled sporné body vlastního výrobního procesu,” uzavírá Ivana Hekerle.

V Česku se téma greewahingu začíná taky velmi intezivně řešit. Před nedávnem vznikla nová iniciativa No Greenwashing pod taktovkou Lenky Mynářové a Vladimíra Výška z Pale Blue Dot. Konzultace a poradenství poskytuje dlouhodobě CIRA Advisory.

CIRAA

CIRA Advisory s.r.o. je poradenská a konzultační společnost zaměřující se na oblast cirkulární ekonomiky napříč všemi ekonomickými segmenty od zemědělství či odpadového hospodářství až po inovativní cesty zahrnující výhody digitálních technologií. Jejím cílem je pomoci firmám a dalším institucím přejít z lineárního principu fungování na cirkulární. Vytváří cesty, které propojují byznys s přírodou. CIRAA pomáhá vkládat do podnikání firem cirkulární a udržitelné principy, je průvodcem jak pro malé firmy, tak velké nadnárodní společnosti. Současně nastavuje efektivní komunikační strategii jak uvnitř firmy, tak směrem k široké i odborné veřejnosti a vytváří účinný „networking“.

Zdroj informací

CIRA Advisory s.r.o. a NejBusiness.cz

Datum

18. června 2021

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Zajímavosti a tiskové zprávy

23. dubna 2024

Klimatická neutralita ve stavebnictví. STRABAG chce dosáhnout zdánlivě nemožného do roku 2040

Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...

17. dubna 2024

Bonett pod vlastní značkou otevírá první dvě CNG stanice na Slovensku

Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

25. března 2024

Direct pojišťovna překonala další dva milníky. Má 3,5 miliardy v portfoliu a půl milionu klientů

Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....

13. března 2024

Komerční banka bude vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ

Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...

13. března 2024

DKV Mobility rozšiřuje síť dobíjecích stanic

Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...

12. března 2024

BILLA svoji novou identitu promítá nejen do svých prodejen

Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...

12. března 2024

SAP představuje novinky ve správě firemních dat s generativní AI

Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...

11. března 2024

Dell inovuje modely notebooků Latitude pro práci s umělou inteligencí

Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...

8. března 2024

Kancelářská budova AFI City 1 dosáhla s příchodem nových nájemců plné obsazenosti

Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...

Reklama

Page generated in 1.0705 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál