Alza je nejúspěšnější český e-shop a roste raketovou rychlostí. Kde se ale vzala a kdo je její majitel Aleš Zavoral (odtud Al-Za), kterého na veřejnosti zastoupil některými milovaný a jinými nenáviděný zelený mužíček z reklamy?
Jaké je tajemství původně malé firmy, která se z obchůdku v Dělnické ulici vypracovala na největší český internetový obchod s loňským obratem 37,3 miliardy korun (bez DPH)? A jak si poradila s rychlým a nečekaným nástupem pandemie COVID-19?
1994
Společnost vzniká pod značkou Alzasoft.
2000
Spuštění první verze e-shopu a stěhování do nových prostor v Jateční ulici. Nejčastějšími zákazníky jsou profesionálové a experti HW i firmy.
2005
Překonání magické hranice obratu 1 mld. Korun.
2006
Alza má 80 zaměstnanců, denně vyřídí tisíce objednávek a nabízí více než 10 000 položek. Splátkový prodej lze komplet realizovat bez návštěvy obchodu, radikální zrychlení a zpřehlednění výdeje zboží ve skladu přinesla elektronická evidence vydávaného zboží. Obrat převyšuje 1,6 miliardy Kč a z Alzasoftu se stává Alza.cz. Společnost se tak po mnoha letech přizpůsobila slangovému označení běžně užívanému mezi zákazníky i zaměstnanci. Ruku v ruce s touto zásadní změnou šlo spuštění nové verze webových stránek v několika jazykových mutacích.
2014
Firma se rozrůstá i do dalších zemí Evropské unie.
2016
V prosinci 2016 Alza oznámila překonání hned dvou historických rekordů: překročení miliardové tržby za jediný týden a denní nákupní rekord ve výši 200 milionů Kč. Před Vánocemi 2018 už firma atakovala obrat čtvrt miliardy za jediný den a během pouhých 10 dnů (od 10. do 19. prosince) pokořila v tržbách hranici dvou miliard. Své vlastní rekordy Alza překonává pravidelně, zejména v předvánočním období. V roce 2020 byl rekordním dnem 14. prosinec, kdy firma prodala zboží v hodnotě 292,5 milionů Kč a přijala 119 715 objednávek.
15 specializovaných segmentů pokořilo v roce 2020 miliardovou hranici. Mobilní telefony přesáhly obrat 4 miliardy Kč, těsně pod touto úrovní skončily notebooky, domácí elektro a příslušenství pro IT a mobilní telefony. Mezi nové miliardové segmenty se zařadily kosmetika a drogerie, hobby a zahrada, hračky, nositelná elektronika, služby, sport a tiskárny a spotřební materiál.
2020
Alza.cz v roce 2020 rostla dvakrát rychleji než v roce předchozím – zaznamenala tak růst zrychlený o 50 %. V zahraničí se jednalo o větší extrémy – na některých trzích se obrat Alzy zvýšil i o více než 90 %.
Forbes informoval, že za rok 2020 firma rostla nejrychleji za posledních 10 let. Vyřídila neuvěřitelných 16 milionů objednávek a z Alzy nakoupilo kolem 5 milionů lidí. Obrat se meziročně zvýšil z 29 miliard Kč na 37,3 miliard Kč bez DPH (více než 1,4 miliardy €). Firma meziročně vzrostla o 26 % a suverénně tak obhájila svou pozici mezi deseti největšími obchody v ČR
2021
V současném pandemickém období se Alze daří jako nikdy předtím. Tomáš Havryluk, místopředseda představenstva Alzy, řekl pro Forbes, že jim zákazníci věřili i v náročných časech. Svědčí o tom růst ve všech zemích, kde působí.
V roce 2021 Alza kromě e-shopu provozuje také 53 prodejen a 800 AlzaBoxů nejen po celém Česku a Slovensku, ale také v Maďarsku a v Rakousku. Své showroomy má v Praze, v Bratislavě a Budapešti.
Kromě expandování do zahraničí se společnost zaměřila i na rozvoj privátních značek a spolupracovala i s dalšími internetovými prodejnami, například s prodejcem módy Zoot nebo Alkohol.sk.
K jejich rozvoji pomohlo i rozšíření sítě samoobslužných výdejních AlzaBoxů. Počet se jim za jeden rok ztrojnásobil na sedm set.
Jak je vidět na výše uvedené časové ose, Alzu vždy o krok dál posunulo to, že de facto nikdy neusnula na vavřínech. Když se Alze daří, neslaví, neztrácí čas, přemýšlí, jak udělat další krok kupředu.
„Když meziročně vyrosteme o 20 procent, neplácáme se s Alešem po zádech. Spíše se ptáme, proč to nebylo více,“ řekl druhý muž Alzy Tomáš Havryluk pro časopis Forbes. Vystihl tak mindset, který je pro jedničku české e-commerce scény charakteristický. A je jedním z klíčů k jejímu úspěchu.
Skvělým příkladem toho, že Alza prostě dělá věci jinak, je i uplynulý rok, který se nesl ve znamení pandemie. Jak jsme již zmínili, Alza závratně zvýšila obraty, to není ve světě e-commerce v souvislosti s covidem až taková anomálie. Unikátní však je, jak to Alza udělala. Podívejme se na to podrobně, krok za krokem.
To se ukázalo jako velmi efektivní i v době pandemie COVID-19. Reakce společnosti na tuto událost je excelentním příkladem nejen skvělé práce s produktovým portfoliem, ale také příklad pozitivního PR. Je evidentní, že společnosti nejde pouze o to na situaci co nejvíce vytěžit, ale současně řešit nastalé situace.
Pandemie změnila nákupní chování. Důsledkem byl enormní nárůst prodejů na Alza.cz. Uvádíme několik zásadních příkladů toho, jak kreativně si Alza s nastalou situací poradila:
• Alza spustila nový segment, prodává alkohol – reaguje tak na uzavření barů a restaurací a zároveň eliminuje riziko nákazy v supermarketech díky doručení až domů.
• Spuštění nového segmentu, díky spojení se Zootem Alza prodává módu. Na domácí párty se tak s Alzou může zákazník i obléknout.
• Alza v reakci na pandemii nabízí trvanlivé potraviny – obzvlášť na začátku pandemie tak lidem nabídla jistotu a bezpečí – dostatek trvanlivých potravin až domů, opět bez nutnosti participovat na hysterii, která v té době panovala v supermarketech.
• Spuštění revoluční platformy pro skupinové nákupy Sdílej a ušetři. Alza tak nejen napomohla lidem zlepšit jejich finanční situaci, ale zároveň lidi vybízela k solidaritě, spolupráci a socializaci.
• Spuštění programu Alza Partner, prostřednictvím kterého mohou na Alze prodávat podnikatelé své služby.
• COVID-19: Dropshipment 2.0 – Alza pomáhá dodavatelům zasaženým zákazem prodeje.
• Alza nabízí možnost prodeje přes drop shipment i pro klienty Shoptetu.
• Rozšíření skladových kapacit o 39 % a posilování přepravy AlzaExpres – blesková odpověď na vzrůstající poptávku, schopnost odbavit masivní nárůst objednávek.
• Masivní rozšíření sítě AlzaBoxů – alternativa k přetíženým výdejním místům.
• Vyzvednutí i reklamace zboží nyní v Alze zcela bezkontaktně – reakce na hygienická opatření.
• COVID-19: Darován 1 milion Kč na vývoj plicních ventilátorů, roušky pro neziskové organizace.
• Nové projekty v Souhvězdí pomoci a další vlna Alza Pelíšek.
• Dar 50 notebooků pro rodiny samoživitelů, další stovky s výraznou slevou.
• Dar 1,5 milionu korun pro Nadační fond pro předčasně narozené děti a jejich rodiny.
• Mezi organizace zapojené do Souhvězdí pomoci Alza věnovala dar 500 tisíc korun. Celkem je zapojeno již přes 80 organizací.
• Alza nabízí školám i domácnostem pomoc s online výukou.
• Program Alza pro Školy a stát nabízí speciální modely pro online výuku.
Pravidlo č. 1 – neusněte na vavřínech. Vždycky je co zlepšovat. Ať už je to logistika, procesy, zákaznická péče, marketing, nebo další – pokud máte pocit, že jste už udělali vše, jste ve slepé uličce. Začněte přemýšlet out of the box. Začněte přemýšlet jako Alza.
Pravidlo č. 2 – naslouchejte vašim zákazníkům, reagujte na jejich aktuální přání a potřeby.
Pravidlo č. 3 – investujte do výzkumu, vývoje a inovací. Nové produkty, nové služby, nový způsob platby, rychlejší doprava, zlepšení logistiky skladu, více výdejních míst – to vše jsou investice, které se vám v dlouhodobé perspektivě vyplatí. Pokud můžete, investujte.
Pravidlo č. 4 – Mějte přehled o svých financích aneb cash flow je dobrý sluha, ale špatný pán. Buďte inovativní i v tomto směru – využijte nových finančních aplikací, jako je například Cashbot.cz, který pomáhá podnikatelům získat peníze do 30 minut nebo zdarma.
Pravidlo č. 5 – Důvěra je základ. Budujte důvěru svých zákazníků, komunikujte s nimi, buďte jim k dispozici. Pandemie COVID-19 prokázala, že znalost značky a její obecně platná důvěryhodnost a dobrá reputace je mnohokrát klíčovým faktorem při rozhodování, kde nakoupit online.
Dodavatelé, zákazníci, nové cesty, jak objednávat i platit, produkty a služby, po kterých je aktuální poptávka. To vše Alza obratem nabídla jak svým obchodním partnerům, tak svým zákazníkům. Právě na krocích, inovacích a zavádění nových produktů, služeb a dalších novinek je jasně vidět, že Alza je více než internetový obchod. Jedná se o vizionářskou firmu, která se dostala na vrchol právě díky snaze i schopnosti vidět za několik rohů, neusnout na vavřínech, přemýšlet a nápady promptně převádět do praxe.
A právě to je oním „kouzlem“, které drží a pravděpodobně i nadále Alzu bude držet na výsluní české e-commerce scény.
Alza a.s. a NejBusiness.cz
23. června 2021
Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...
Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....
Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...
Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...
Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...
Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...
Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...
Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...
V průmyslovém parku v Banské Bystrici bylo úspěšně uvedeno do provozu největší smart bateriové úložiště na...
Obchodní řetězec PENNY pokračuje ve zvyšování mezd, ty od 1. března stouply bezmála sedmi tisícovkám...