Zatímco více než čtvrtině Češek záleží na ekologickém dopadu energie odebírané v jejich domácnosti, pro téměř poloviční podíl mužů je to zcela nedůležité. Mladí Češi zase demonstrují silnější víru v ekologickou budoucnost a téměř pětinu z nich motivuje pro pořízení domácí fotovoltaické elektrárny primárně snižování ekologické zátěže. Solární panel na každém bytovém domě by přitom nahradil středně velkou uhelnou elektrárnu. Vyplývá to z průzkumu pro projekt Domy sobě, který si nechal zpracovat company builder Creative Dock, v jejíž dílně projekt vznikl, u agentury STEM/MARK na jaře 2021.
Co se týče míry do jaké jsou pro Čechy určité parametry rozhodující při volbě druhu a způsobu odebírání energií do domácnosti, na prvních místech zůstává cena, investice a možnost kontroly odběru. Až za nimi jsou ekologické argumenty. Více než polovině lidí (51,9 %) záleží na tom, aby energie příliš nezatěžovala životní prostředí, přitom pro ženy je tento faktor velmi důležitý (27,5 %). Podíl mužů, pro který je míra zatížení životního prostředí velmi důležitá je pro porovnání téměř poloviční (14,5 %). Naopak ve velké míře uvedli, že je to pro ně zcela nedůležité (12,2 %), narozdíl od žen, kterých tak odpovědělo necelé jedno procento (0,8 %).
Postupně se pak mezi další důležité ekologické parametry řadí původ zdroje z obnovitelných zdrojů (důležité pro 41,3 % lidí), energetická soběstačnost z vlastních zdrojů energie (34 %) a původ energie z lokálních zdrojů (30,5 %). Všechny jsou důležitější pro ženy, než pro muže a jedna čtvrtina mužů (25,1 %) dokonce uvedla, že to, zda energie pochází z lokálních zdrojů, je pro ně zcela nerozhodující faktor.
Podle průzkumu Domy sobě si dvě pětiny Čechů (41,2 %) myslí, že do 75 let budou české domácnosti jako primární zdroj energie využívat obnovitelné zdroje, jako je slunce, vítr či energie zemského jádra. Jedna pětina (20 %) naopak tvrdí, že k tomu nikdy nedojde. Mladí lidé ve věku 18 - 29 let jsou ale k situaci mnohem méně skeptičtí. Najde se mezi nimi více než polovina (61,6 %), kteří věří, že se do takové fáze domácnosti v ČR do 75 let dostanou a pouze 12,1 % si myslí, že k tomu nikdy nedojde. Narozdíl od lidí ve věku 45-59 let, kde necelá třetina (29,3 %) uvedla, že nevěří, že české domácnosti budou vůbec někdy využívat primárně energii z obnovitelných zdrojů.
“Je potřeba snížit uhlíkovou stopu naší civilizace na nulu, na tom už dnes existuje v podstatě vědecký konsenzus. V opačném případě nás všechny čekají dramatické dopady v podobě sucha, problémy s produkcí potravin nebo související migrace. Navíc z našeho výzkumu vyplývá, že většina Čechů, kromě těch mladých, klimatickou změnu, jako výrazné riziko nevnímá. Zejména u mužů je důležitější ekonomické hledisko. Ale současné podmínky už dokazují, že solární panely na výrobní firmu, bytový dům nebo často i rodinný dům dávají nejen ekologický, ale i ekonomický smysl.” říká Radomil Valeš z Domy sobě.
Pouze 8,3 % Čechů uvedlo, že je k pořízení malé solární elektrárny na střechu domu motivuje hlavně snižování ekologické zátěže. I zde je znatelné silnější ekologické smýšlení mezi mladými, kterých tak odpovědělo více než dvakrát tolik (18,7 %). Se zvyšujícím věkem podíl lidí, kteří tak uvádějí, klesá. Ve věkové skupině 60 let a více už dokonce tuto motivaci k pořízení neuvedl jako primární nikdo.
Podle Domy sobě by přitom právě k snížení ekologické zátěže výrazně pomohla instalace solární fotovoltaiky na střechy bytových domů. Pokud by na každém bytovém domě v ČR, kterých je přes 200 tisíc, byla využita solární fotovoltaika o výkonu 10 kWp, pak by se každoročně zdarma a ekologicky vyrobilo tolik elektrické energie, kolik dnes za rok vyrobí jedna středně velká uhelná elektrárna jako například Tušimice, Opatovice či Vřesová. Zároveň by došlo k výrazné redukci emisí oxidu uhličitého. Stejné množství plynu by za rok absorboval les o přibližné velikosti pěti Národních parků Šumava.
Creative Dock Martina Pejši a Miroslava Essera je firma, která staví další firmy. Zaměřuje se na vytváření startupových projektů pro velké korporace a investory. Z její dílny pochází již řada firem, které na trh přinášejí inovativní služby, obvykle postavené na jednoduché online propozici, kvalitní zákaznické péči a originální komunikaci.
Mezi projekty vytvořené v Creative Docku patří například Zonky, Sečteno, Single Case, MALL pay, HoppyGo nebo Mutumutu. Kromě České republiky Creative Dock působí v Německu, Francii, Nizozemsku, Maďarsku, Rakousku, Dánsku, Švýcarsku a na Slovensku.
Domy sobě jsou výsledkem partnerství společností Veolia a Creative Dock. Jejich cílem je přinášet moderní technologie a z toho vyplývající energetické úspory všem bytovým domům v ČR. Navrhují, instalují a spravují domovní fotovoltaické elektrárny, dodávají a zprovozňují systémy dálkových odečtů, úsporné regulace topení a bezpečnostních čidel.
Za vznikem Domů sobě stojí přesvědčení, že technologický pokrok nemůže a nesmí být vyhrazený pouze pro novostavby. Naopak. Věříme, že každý bytový dům v naší zemi může být přátelštější k životnímu prostředí a zároveň pohodlnější, bezpečnější a méně nákladný na život.
Domy sobě a NejBusiness.cz
9. června 2021
Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....
Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...
Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...
Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...
Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...
Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...
Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...
V průmyslovém parku v Banské Bystrici bylo úspěšně uvedeno do provozu největší smart bateriové úložiště na...
Obchodní řetězec PENNY pokračuje ve zvyšování mezd, ty od 1. března stouply bezmála sedmi tisícovkám...
Na letní dovolenou do zahraničí cestují čeští turisté nejčastěji autem (48 %), dále letecky (41 %),...