Zájem o přestavby na LPG u motorů s přímým vstřikováním paliva roste

Zájem o přestavby na LPG u motorů s přímým vstřikováním paliva roste

Loni byly v Česku přestavěny na LPG asi 4 000 vozidel. Přestavba benzínových motorů na autoplyn ale není jen záležitostí starších motorizací s nepřímým vstřikováním paliva. Podle odborníků totiž v poslední době nastal ve vývoji přestavbových systémů velký pokrok. Na LPG tak mohou jezdit i zcela nové modely s přímým vstřikováním benzínu, příkladem je čtvrtá generace Škody Octavia s agregátem 1,5 TSI. Ve velké míře se podle osloveného specialisty přestavuje na plyn Škoda Kodiaq 2,0 TSI.

Statistiky Ministerstva dopravy ČR uvádějí, že v roce 2020 bylo provedeno celkem 4 423 dodatečných montáží i demontáží LPG a CNG systémů. Podle odhadu České asociace LPG (ČALPG) z tohoto údaje vyplývá, že se počet vozidel přestavěných na spalování LPG pohyboval okolo 4 000. „Dodatečné přestavby činí dominantní podíl ‚nových‘ vozidel na LPG. I tak ale bylo loni registrováno poměrně velké množství vozů s tovární LPG zástavbou. Na trh totiž uvedly nové modely na LPG automobilky Dacia a Renault,“ říká Ivan Indráček, předseda ČALPG. V obou případech se jedná o vozy s tříválcovým motorem 1,0 TCe. Dle informací strakonické společnosti AUTOGAS – CENTRUM, spol. s r. o., však bude zanedlouho k dispozici také kit pro přestavbu motorů Dacia 1,3 TCe.

Obecně stále platí, že nejjednodušší i nejlevnější je přestavět na LPG klasický motor s nepřímým vstřikováním benzínu do sacího potrubí, jakým disponují většinou starší modely automobilek. Podle Jaroslava Jiránka ze společnosti Gasinsight, která se mimo jiné podílí na vývoji nových systémů LPG, ale zaznamenal obor přestaveb motorů se vstřikováním benzínu přímo do válců nebo kombinací obou typů vstřikování (duální vstřikování) za poslední dobu velký pokrok. V letošním roce tak podle něj výrazně roste podíl přestaveb přímovstřikových motorů.

„Přední dodavatelé LPG systémů drží krok s aktuální nabídkou automobilek. Běžné a oblíbené jsou přestavbové sady například pro motor koncernu Volkswagen 1,4 TSI 92 kW, který se objevuje v modelech Octavia, Superb, Yeti, Golf a dalších. Například holandská společnost Prins už však dodává i sady pro výrazně upravenou verzi tohoto motoru, a to 1,5 TSI 110 kW, kterým disponuje například čtvrtá generace Octavie,“ popisuje Jaroslav Jiránek ze společnosti Gasinsight.

Dodatečná přestavba motoru na autoplyn vyjde majitele vozu dráž než příplatek v případě tovární zástavby, u některých výrobců vozidel je však jedinou cestou, jak zajistit plynový pohon. Vzhledem k ceně LPG, která je ve srovnání s benzínem dlouhodobě poloviční, je ale návratnost této investice jen otázkou najetých kilometrů. Velmi rychlá tak může být zvláště u firemních vozů. „Za nás mohu říct, že v oblasti přestaveb motorů s přímým vstřikem vévodí Škoda Kodiaq 2,0 TSI ve variantě 132 a 140 kW, jejíž přestavbu poptávají hlavně firemní zákazníci. Jde o příklad motoru s duálním vstřikováním paliva a cena realizace přestavby se proto pohybuje výše, dle individuálních požadavků zákazníka od 42 do 50 tisíc korun,“ popisuje Jaroslav Jiránek.

Časté jsou také přestavby modelů Rapid nebo Fabia v motorizaci 1,2 TSI o výkonu 63 až 81 kW, ale též starší motorizace 1,4 TSI 92 kW. Cena přestavby u zmíněných motorizací začíná podle Jiránka na částce 29 000 Kč. U tuzemského nejprodávanějšího modelu Škody Octavia se v současnosti v největší míře přestavuje její druhá generace s motorem 1,8 TSI 118 kW nebo obě 110kW varianty u třetí generace. „Co se týče jiných značek, těm pak vévodí Kia Sportage 1,6 GDI,“ doplňuje Jiránek ze společnosti Gasinsight.

Přestavbový kit pro koncernové motory 1,5 TSI 110 kW nedávno uvolnil do prodeje také italský výrobce Lovato, jak uvedla Společnost AUTOGAS – CENTRUM, spol. s r. o., která se na přestavby vozů na LPG a CNG specializuje již více než 28 let. „Kupříkladu přestavba nové Octavie čtvrté generace s motorem 1,5 TSI by měla předběžně stát asi 37 tisíc korun,“ doplňuje Evžen Procházka, technik společnosti.

Zdroj informací

Lukáš Pololáník a NejBusiness.cz

Datum

6. května 2021

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Zajímavosti a tiskové zprávy

25. března 2024

Direct pojišťovna překonala další dva milníky. Má 3,5 miliardy v portfoliu a půl milionu klientů

Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....

13. března 2024

Komerční banka bude vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ

Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...

13. března 2024

DKV Mobility rozšiřuje síť dobíjecích stanic

Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...

12. března 2024

BILLA svoji novou identitu promítá nejen do svých prodejen

Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...

12. března 2024

SAP představuje novinky ve správě firemních dat s generativní AI

Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...

11. března 2024

Dell inovuje modely notebooků Latitude pro práci s umělou inteligencí

Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...

8. března 2024

Kancelářská budova AFI City 1 dosáhla s příchodem nových nájemců plné obsazenosti

Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...

8. března 2024

Na Slovensku uvedli do provozu největší smart bateriové úložiště nahrazující fosilní zdroje

V průmyslovém parku v Banské Bystrici bylo úspěšně uvedeno do provozu největší smart bateriové úložiště na...

3. března 2024

Zaměstnanci Penny si znovu přilepší

Obchodní řetězec PENNY pokračuje ve zvyšování mezd, ty od 1. března stouply bezmála sedmi tisícovkám...

2. března 2024

AČCKA: Cestující autem tvoří 13 % rezervací u CK/CA

Na letní dovolenou do zahraničí cestují čeští turisté nejčastěji autem (48 %), dále letecky (41 %),...

Reklama

Page generated in 1.4917 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál