Česko má už přes milion metrů nákupních parků

Česko má už přes milion metrů nákupních parků

V minulém roce bylo v České republice dokončeno či rozšířeno 23 projektů nákupních parků (neboli retail parků) s celkovou obchodní plochou téměř 55 tisíc metrů čtverečních, jejich výstavba byla loni nad desetiletým průměrem. Souhrnná plocha všech retail parků v Česku tak překročila hranici milionu čtverečních metrů. Výstavba retail parků se nyní zaměřuje především na menší města do 40 tisíc obyvatel, nejvíce se loni stavělo ve Středočeském kraji. Vzhledem ke svému zaměření na prodejny nezbytného zboží a vstupu do obchodů rovnou z parkoviště jsou nákupní parky odolné a daří se jim i za koronavirové krize, těší se proto zájmu developerů i investorů. Zjištění přinesla analýza realitněporadenské společnosti Cushman & Wakefield, která jako jediná na českém trhu disponuje specializovaným týmem expertů na retail parky.

Přibylo 14 nových retail parků

Pojem retail park označuje maloobchodní projekt na okraji města, obvykle napojený na prodejnu některého potravinového řetězce, který nabízí vždy alespoň tři obchody především se zbožím denní potřeby, se samostatnými vchody a společným parkovištěm. V průběhu roku 2020 u nás nově vzniklo či bylo rozšířeno 23 takových projektů s celkovou obchodní plochou téměř 55 tisíc metrů čtverečních1. Z více než tří čtvrtin (77 procent) se jednalo o nově vystavěné projekty, těch vzniklo 14. V 19 procentech šlo o rozšíření stávajících projektů, čtyři procenta představovala přestavba supermarketů či hypermarketů na retail parky. Celkově tak Česko nyní disponuje více než 250 nákupními parky.

Od posledního stavebního boomu v roce 2009, kdy bylo nově dokončeno zhruba 80 tisíc metrů čtverečních retail parků, se v následujících deseti letech ročně dokončovalo v průměru 42 tisíc čtverečních metrů, loňský rok je tedy nadprůměrný.

Martin Kubín, associate a vedoucí týmu nákupních parků a pozemkových transakcí v industriálním týmu, Cushman & Wakefield: „Oproti předchozím letům se dá rok 2020 co do objemu nové výstavby hodnotit jako velmi silný. Retail parky jsou v současnosti pro developery a investory atraktivním konceptem. V loňském roce tak jejich výstavba dokonce převýšila development klasických obchodních center.“

Nakoupit cestou domů z práce

Největším loni otevřeným retail parkem je RP Kolín Ovčáry s plochou 7 500 metrů čtverečních (bez započtení plochy supermarketu). Právě ve Středočeském kraji se loni retail parků vystavělo nejvíce – přes čtvrtinu celkové loni vzniklé plochy.

Martin Kubín, associate a vedoucí týmu nákupních parků a pozemkových transakcí v industriálním týmu, Cushman & Wakefield: „Jedním z důvodů je dojíždění za prací do metropole, ať už z nových rezidenčních oblastí kolem Prahy, nebo ze vzdálenějších míst Středočeského kraje. Tamní skupiny obyvatel pracující v Praze představují významnou kupní sílu – dosahují vyšších příjmů a do zaměstnání dojíždějí autem. Zboží denní potřeby tak nakupují v dobře dopravně dostupných místech cestou domů z práce – ať už v blízkosti svého bydliště, nebo při opouštění Prahy. To nahrává vzniku nových retail parků v jejím širším okolí, loni například v Unhošti či Vestci.“

Retail parky dokončené v roce 2020 v České republice – dle krajů

Kraj Podíl
Středočeský kraj 27 %
Jihočeský kraj 18 %
Zlínský kraj 15 %
Liberecký kraj 11 %
Ústecký kraj 8 %
Pardubický kraj 7 %
Jihomoravský kraj 7 %
Hlavní město Praha 4 %
Moravskoslezský kraj 2 %
Karlovarský kraj 1 %


Zdroj: Cushman & Wakefield

V centru pozornosti jsou menší města

Unhošť a Vestec jsou přitom mezi lokalitami, kde retail parky loni vznikly, spíše výjimkou, pokud jde o velikost měřenou počtem obyvatel. Obě jich mají méně než 5 000, což pro vznik nákupního parku obvykle není dostatečná kupní síla. Projekty zde vznikly opravdu především díky velkému množství obyvatel bližších či vzdálenějších obcí každodenně tudy projíždějících cestou do práce a z práce. Typičtěji retail parky loni vznikaly v následující kategorii obcí od pěti do 12,5 tisíce obyvatel, nejčastěji pak v okresních městech s 25 až 40 tisíci obyvatel.

Martin Kubín, associate a vedoucí týmu nákupních parků a pozemkových transakcí v industriálním týmu, Cushman & Wakefield: „Téměř dvě třetiny retail parků loni vznikly v menších městech a obcích do 40 tisíc obyvatel. Ve větších městech se již tolik nákupních parků nestavělo: trh je zde saturovaný výstavbou v minulých letech, navíc jejich obyvatelé mají k dispozici také větší klasická obchodní centra nebo nákupní třídy v centru města.“

Retail parky dokončené v roce 2020 v České republice – kategorie obcí podle počtu obyvatel

Počet obyvatel Kategorie obce Podíl
Méně než 5 tisíc malé obce 5 %
5–12,5 tisíce obce s rozšířenou působností 23 %
12,5–25 tisíc menší okresní města 6 %
25–40 tisíc okresní města 28 %
40–90 tisíc větší okresní a menší statutární města 9 %
90–150 tisíc větší krajská města 20 %
150 tisíc–1 milion Brno, Ostrava, Plzeň 2 %
více než 1 milion Praha 7 %


Zdroj: Cushman & Wakefield

Retail parkům se daří i přes krizi

Oproti nákupním třídám v centrech měst a obchodním centrům mají nákupní parky několik výhod, díky nimž se jim dobře daří i v době koronavirové krize, kdy jiné maloobchodní koncepty trpí především opakovaným uzavíráním provozu z důvodu vládních nařízení. Svým zaměřením hlavně na prodejny nezbytného zboží (potraviny, drogerie, lékárny, domácí potřeby či chovatelské potřeby), jich poměrně velká část zůstává otevřena bez omezení.

Martin Kubín, associate a vedoucí týmu nákupních parků a pozemkových transakcí v industriálním týmu, Cushman & Wakefield: „V současné době se jako velká výhoda retail parků ukazuje i jejich stavební řešení. To je založené na oddělených prostorech jednotlivých prodejen, z nichž každá má samostatný vchod, nejsou zde žádné uzavřené společné prostory, pasáže apod., parkoviště je sice společné, ale nezastřešené. Zákazníci se zde tak neobávají šíření nákazy a shlukování lidí.“

Výhod si všímají všichni hráči retailového trhu

Obliby retail parků a jejich výhod v podobných situacích si samozřejmě všímají také samotní retaileři. I ti, kteří dosud působili hlavně v klasických obchodních centrech, nyní při plánování expanze či relokace často zvažují umístění prodejny v nákupním parku.

Martin Kubín, associate a vedoucí týmu nákupních parků a pozemkových transakcí v industriálním týmu, Cushman & Wakefield: „Nájemcům retail parky obvykle přinášejí nižší nájmy a úsporu i na dalších nákladech – třeba za společné prostory, jež zde nejsou. Naopak v obchodním centru můžou nájemci těžit z jiných výhod, například z množství impulsivních nakupujících, které sem přilákají i ostatní maloobchodní a volnočasové koncepty, zatímco nákupní parky jsou orientované především na cílené nákupy. Každý z typů maloobchodních projektů má svoje pro a proti, každopádně retail parky v Česku jsou a nadále budou populární mezi zákazníky, retailery, investory i developery.“

Cushman & Wakefield

Společnost Cushman & Wakefield je předním světovým poskytovatelem realitních služeb, které ve výjimečné kvalitě dodává nájemcům i vlastníkům nemovitostí. Cushman & Wakefield je jednou z největších firem v sektoru komerčních nemovitostí: zaměstnává na 50 000 lidí ve 400 pobočkách v 60 zemích světa. V roce 2020 dosáhly příjmy společnosti 7,8 miliardy dolarů, a to díky aktivitám v oblasti správy budov, nemovitostí a projektů, pronájmu, investičních trhů, oceňování nemovitostí a dalších služeb.

Zdroj informací

Cushman & Wakefield a NejBusiness.cz

Datum

3. května 2021

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Zajímavosti a tiskové zprávy

25. března 2024

Direct pojišťovna překonala další dva milníky. Má 3,5 miliardy v portfoliu a půl milionu klientů

Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....

13. března 2024

Komerční banka bude vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ

Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...

13. března 2024

DKV Mobility rozšiřuje síť dobíjecích stanic

Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...

12. března 2024

BILLA svoji novou identitu promítá nejen do svých prodejen

Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...

12. března 2024

SAP představuje novinky ve správě firemních dat s generativní AI

Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...

11. března 2024

Dell inovuje modely notebooků Latitude pro práci s umělou inteligencí

Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...

8. března 2024

Kancelářská budova AFI City 1 dosáhla s příchodem nových nájemců plné obsazenosti

Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...

8. března 2024

Na Slovensku uvedli do provozu největší smart bateriové úložiště nahrazující fosilní zdroje

V průmyslovém parku v Banské Bystrici bylo úspěšně uvedeno do provozu největší smart bateriové úložiště na...

3. března 2024

Zaměstnanci Penny si znovu přilepší

Obchodní řetězec PENNY pokračuje ve zvyšování mezd, ty od 1. března stouply bezmála sedmi tisícovkám...

2. března 2024

AČCKA: Cestující autem tvoří 13 % rezervací u CK/CA

Na letní dovolenou do zahraničí cestují čeští turisté nejčastěji autem (48 %), dále letecky (41 %),...

Reklama

Page generated in 1.1757 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál