Současná koronavirová situace dala zabrat mnoha firmám napříč různými odvětvími, velkým společnostem i jednotlivcům. Během druhé poloviny loňského roku se zraky všech s nadějí upínaly k nadcházejícímu roku, ve kterém by se mohlo blýskat na lepší časy, čemuž však současná situace příliš nenasvědčuje. Mnohé firmy i jednotlivci tak nadále čelí té nejtěžší zkoušce týkající se udržitelnosti svého byznysu.
Některé firmy již čerpají ze svých rezerv, jiné zas musely radikálně snížit své náklady a některým se pandemie stala osudnou a svůj podnik musely uzavřít. Přes veškerá negativa se však firmy snaží vytěžit z pandemie koronaviru co nejvíce, a to zejména v souvislosti s analýzou současného průmyslu, jeho restartu, optimalizací svých nákladů a zefektivnění svých procesů, které v konečném důsledku povedou k úsporám.
„Optimalizovat náklady v logistice je obecně klíčem k úspěchu v tomto odvětví. Zlaté pravidlo je omezení manuálního zpracování zásilky a přenechání práce strojům, počítačům. Proto investujeme nemalé prostředky do automatizace, vývoje a technologické infrastruktury. Dnes jsou logistické firmy spíše logisticko-technologické, což je i náš případ,” komentuje aktuální situaci David Polášek z Pošty bez hranic.
Každá firma, která obchoduje v rámci Evropské unie a která překročí tzv. asimilační práh během přijetí či odeslání zboží z nebo do jiného členského státu EU, má povinnost vykazovat údaje v systému Intrastat.
Data v Intrastatu pak neslouží jen pro různé účely Evropské unie – jednotlivé firmy pak se zmiňovanými daty mohou dále pracovat a tvořit si své samostatné statistické ukazatele. Důležité je poznamenat, že Intrastaty nejsou ve všech zemí stejné, protože některé ze zemí Evropské unie si je upravují (rozšiřují) o další ukazatele týkající se dané země. Jak ale využít tato data a jak se v současné době zachovat, aby firmy čelící již několikáté vlně pandemie optimalizovaly své náklady a hlavně ušetřily?
Veškerá interní data lze maximálně využít během analytických výstupů a reportingů, díky kterým dochází k optimalizaci v různých sektorech. „Na základě dat i grafů lze vyhodnocovat současnou situaci, vytvářet jakési predikce a případným hrozícím ztrátám lze tímto způsobem mnohdy předejít,“ radí Michala Soukupová, ze společnosti Tp Consulting, která se specializuje na interí management zejména v automobilovém průmyslu.
Firmy by tak údaje neměly vykazovat jen a pouze do Intrastatu, ale měly by tvrdá data, analytické výstupy a reportingy využívat pro své vlastní potřeby a na základě nich předcházet ztrátám.
„V rámci auditu je vhod ověřit i efektivnost využívání vlastních skladovacích prostor. Během neefektivního skladování hrozí nemalý průtok peněz, které by bylo možné investovat jinde. Řešením je častější a především rychlé zásobování, kdy nedržíte velké zásoby na skladě, ale zásobujete se pravidelně a po menších částech. Výsledkem je pak úspora prostředků, které by jinak v daný čas byly uložené v zásobách, tím dosáhnete lepšího cashflow a bonusem navíc je uvolnění místa skladu,“ míní Přemysl Lukeš, výkonný ředitel společnosti Der Kurier.
„Optimalizovat náklady lze v rámci vyhodnocení aktuálního stavu skladování. Sdílené sklady často nabízí značné snížení nákladů a firmám tak nabízí prostor pro šetření. Během auditu skladování je nutné se soustředit na to, zda se využívají vhodné materiály, prostory i úložný systém,“ podotýká Michala Soukupová, ze společnosti Tp Consulting. Až po auditu by proto bylo moudré plánovat případné velké rekonstrukce, stavby nových hal a dalších činností.
„Navíc odpadá spoustu starostí. Např. přijímání a udržování personálu a jeho efektivity, investice do technologií, nájemních prostorů, balení, strojů. Obrovskou výhodou je napojení fulfillmentu na dopravce. Spojit e-shop datově se systémem dopravce je na desítky až stovky hodin práce vývojářů, kteří jsou v této době nedostatkoví. Počet napojených dopravců se liší firma od firmy. Když budeme mluvit pouze za Poštu bez hranic a Fulfillmenton, nabízíme napojení na více než 50 evropských dopravců a počet stále roste,” doplňuje David Polášek z Pošty bez hranic.
Nemalé finanční prostředky firmy také vynakládají i během vnitrounijního obchodu, kdy zpracovávají výkazy pro zmiňovaný Intrastat. Tyto náklady jsou však kolikrát zbytečné. Je důležité brát v potaz, že nám snižování nákladů přináší konkurenční výhodu a že lze administrativní náklady snížit i bezmála o polovinu. Data, která se zpracovávají pro Intrastat, tak mohou firmy přenechat odborníkům. Ty však firmy musí vybírat stejně pečlivě, jako všechny ostatní služby. „Odborníci mohou firmám ušetřit značné množství času, energie a také nemalé částky na případných pokutách,“ radí Michala Soukupová, ze společnosti Tp Consulting.
V rámci koronavirové situace se logistice nevyhne ani digitalizace, ke které se váže i automatizace procesů. „Díky té se zrychlí rozhodovací procesy, sestaví se krizový management, vytvoří se plány dodávek i subdodávek a samozřejmě se sestaví i nutné prognózy různých poptávek. A právě automatizace pak vede k zabezpečení různého řízení v reálném čase. Možná díky koronavirové pandemii urychleně dochází k digitální transformaci a digitalizaci,“ potvrzuje Michala Soukupová.
V případě dopravy k odběrateli je nutné započítávat i úhrady čítající mýtné, servis, palivo a další. Tyto náklady na přepravu jsou transparentní, lokální podmínky znáte. „Těžší je to s dopravou zboží ze zahraničí, o které se hovoří, že činí až 11 % z nákupní ceny zboží. Překvapí Vás, že jdou tyto náklady snížit dokonce i o třetinu. Zahraniční speditéři si v místě nakládky účtují plné a stále rostoucí ceny. Čeští přepravci či česká zastoupení vám tak v závislosti na množství přepravovaného zboží mohou ušetřit desítky i stovky tisíc korun,“ říká Přemysl Lukeš, výkonný ředitel společnosti Der Kurier.
Přestože koronavirová pandemie mnohým cosi vzala, nelze jí odepřít fakt, že v dalších případech zároveň i něco přinesla. Díky ní se v logistice odkryla slabá místa, na kterých je třeba v budoucnu zapracovat a na kterých lze i výrazně ušetřit, a to za pomoci odborníků. Některé současné procesy zkrátka nejsou dostatečně flexibilní a schopné se současným opatřením vyrovnat. Pandemie zároveň dokázala, že jsou moderní technologie ve všech směrech důležité, ba dokonce nezbytné, a do budoucna lze jenom počítat, že digitální technologie výrazně posilní napříč všemi odvětvími, a to včetně logistiky.
DER KURIER Česká Republika spol. s r.o. a NejBusiness.cz
27. dubna 2021
Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...
Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....
Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...
Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...
Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...
Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...
Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...
Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...
V průmyslovém parku v Banské Bystrici bylo úspěšně uvedeno do provozu největší smart bateriové úložiště na...
Obchodní řetězec PENNY pokračuje ve zvyšování mezd, ty od 1. března stouply bezmála sedmi tisícovkám...