Polovina uživatelů by přestala využívat nabídek poskytovatele online služeb, pokud by se prokázalo, že u těchto služeb nastala nějaká forma narušení ochrany dat. Vyplývá to z celosvětového průzkumu bezpečnostní společnosti Kaspersky, do kterého se zapojilo na 15 000 respondentů včetně uživatelů z České republiky. Rovněž tuzemští uživatelé by v 50 % případů od takového poskytovatele služeb odešli.
Ještě větší nevoli u uživatelů vzbuzuje představa, že by někdo neoprávněně nakládal s jejich daty. V takovém případě by od poskytovatele služeb odešlo 63 % respondentů (v České republice to uvedlo 64 % dotázaných), a to zejména ve chvíli, kdy by tento poskytovatel prodával jejich data třetí straně. Uživatelé si stále více uvědomují odpovědnost firem za ochranu osobních údajů, a proto od nich vyžadují větší transparentnost při nakládání s daty zákazníků.
Zvýšená potřeba nakupování, zábavy, komunikace i práce online kvůli opatřením proti šíření koronaviru zřejmě vyvolala zájem uživatelů o to, kolik osobních údajů takto poskytují a jaké to pro ně může mít následky. Téměř dvě třetiny respondentů (62 %, v České republice 51 %) se nyní obávají, že webové stránky nebo služby, které navštěvují, pak neustále sledují jejich online aktivity.
Kromě toho, že by polovina zákazníků přestala využívat služeb kompromitovaného poskytovatele, velká část jich myslí na prevenci a požaduje vyšší ochranu svých dat, a to jak od firem, tak od vlád. Zhruba polovina respondentů (51 %, v České republice 48 %) chce, aby firmy při zpracování jejich osobních dat postupovaly transparentně, přičemž 48 % (v České republice 40 %) si myslí, že firmy by měly být stejně otevřené i ohledně způsobu fungování svých technologií. Obdobně 50 % dotázaných žádá, aby stejně transparentní při shromažďování a správě dat byly i vlády. V tuzemsku má takový požadavek 45 % respondentů.
Neznamená to však, že by uživatelé byli nutně proti samotné myšlence zpracování svých osobních dat. 68 % z nich uznává, že jim používané aplikace a digitální služby podstatně usnadňují život (v České republice to připouští 62 % respondentů). Ale vzhledem k tomu, že u každého osmého (12 %, ovšem v České republice jen u 6 %) osobních data unikla nebo je někdo nevhodně sdílel s třetí stranou - což vedlo k odhalení utajovaných informací (64 %, v České republice 61 %) nebo k finanční ztrátě (62 %, v České republice 48 %) - je rostoucí opatrnost na straně uživatelů pochopitelná.
"Z výsledků průzkumu je zřejmé, že lidé chtějí mít kontrolu nad svými daty a požadují jasné odpovědi na otázky, jak a kde jsou se jejich data spravují. To je věc, kterou ve společnosti Kaspersky bezvýhradně podporujeme a prosazujeme, když zdůrazňujeme význam transparentnosti v informačním prostoru. Nedávno jsme přesunuli zpracování dat od našich klientů do Švýcarska a tato změna chování vůči zákazníkům pomůže našemu úsilí, aby byly postupy zpracování dat v budoucnu bezpečnější a transparentnější. Firmy by si měly být vědomy, jak škodlivé by pro pověst jejich značky bylo ignorovat tyto výzvy,“ říká Marina Titova, vedoucí marketingu produktů pro domácnosti ve společnosti Kaspersky.
Kromě kroků prováděných poskytovateli služeb existují také opatření, která mohou podniknout sami uživatelé, aby udrželi sebe a své údaje v bezpečí. Společnost Kaspersky v této souvislosti některá doporučuje.
• Aktualizujte programy a operační systémy, kdykoli k tomu budete vyzváni. V rámci těchto aktualizací se opravují zranitelná místa, což znamená snížení pravděpodobnosti, že se naruší bezpečnost.
• Vybírejte si co možná nejbezpečnější šifrované Wi-Fi připojení, aby byly vaše počítače a informace chráněny před očima všemožných zvědavců. Můžete použít také řešení typu Kaspersky Security Cloud, které nabízí širokou škálu nástrojů, například kontrolu účtu, soukromé procházení webů, režimy blokování, anti-ransomware, zabezpečení mobilních zařízení a správu hesel.
• Pokud se musíte připojovat k veřejné Wi-Fi síti, zvažte použití virtuální privátní sítě (VPN). Chrání vaše data a neuchovává historii navštívených webů, vyhledávacích dotazů ani jiných akcí, takže můžete zůstat chráněni před jejich potenciálním zneužitím.
• Měňte pravidelně hesla k účtům i výchozí hesla svého routetru a dalších zařízení. Výchozí hesla jsou příliš slabá a bývají často dostupná na internetu.
• Buďte stále ostražití vůči zdánlivě přesvědčivým, avšak škodlivým e-mailům, a ve všech aplikacích a službách mějte vždy na paměti ochranu soukromí.
Kaspersky je globální společnost zaměřená na kybernetickou bezpečnost, která vznikla v roce 1997. Odborné znalosti společnosti Kaspersky v oblasti bezpečnostních hrozeb a zabezpečení se neustále transformují do inovativních bezpečnostních řešení a služeb na ochranu firem, kritické infrastruktury, vlád a dalších uživatelů po celém světě. Komplexní portfolio zabezpečení, jejž tato společnost nabízí, zahrnuje špičkovou ochranu koncových bodů a řadu specializovaných bezpečnostních řešení a služeb, jež pomáhají čelit sofistikovaným digitálním hrozbám, jakkoli se neustále proměňují. Technologie společnosti Kaspersky chrání víc než 400 milionů uživatelů a 240 000 firemním klientům přináší ochranu všeho, co je pro ně v digitální oblasti nejcennější.
Kaspersky a NejBusiness.cz
8. dubna 2021
Société Générale Equipment Finance (SGEF), tuzemský lídr nebankovního financování firem a člen Skupiny...
Flexibilní kanceláře v Česku zažívají rekordní růst. Po utlumení poptávky během pandemie sledujeme výrazné...
Integrovaný regionální operační program (IROP) v roce 2024 významně podpořil rozvoj regionů napříč všemi...
V uplynulém roce 2024 bylo při kontrolách Státního úřadu inspekce práce odhaleno téměř 2 tisíce nelegálně...
ABB, Smart View a Keyence uspořádali RoboVision Hackathon, který studentům nabídl jedinečnou možnost...
České firmy přehodnocují své exportní strategie v reakci na geopolitický vývoj, regulatorní změny a...
osud roztříštěný evropský trh se softwarovými, datovými a analytickými nástroji pro obchodování s novými i...
Evropská komise schválila podle pravidel EU pro veřejnou podporu český program ve výši přibližně 2,6...
Mind the gap. Hlášení, které v anglicky mluvících zemích upozorňuje cestující v metru na prostorovou...
Jen krátká smlouva a žádné osobní jednání, přesně o tom jsou moderní úvěry, které lze vyřešit z pohodlí...