Tři čtvrtiny Čechů – alespoň čas od času – zahradničí. A zahrady se stávají i místem, kde hledáme azyl v době pandemie. Téměř čtvrtina respondentů výzkumu Equa bank totiž zahradničení a své zahradě věnovala během pandemie více času než před ní. A rostou i investice do tohoto koníčku – téměř pětina Čechů totiž vydává v době pandemie více peněz na zahraničení než v době před ní. Equa bank identifikovala i nový fenomén – roste počet lidí, kteří zahradnické potřeby nakupují on-line. Nyní se jejich počet vyhoupl až na jednu třetinu.
Zahradám a zahradničení se věnují tři čtvrtiny Čechů. Vyplývá to z průzkumu Equa bank. Téměř polovina Čechů (47 %) má přitom vlastní zahradu hned u domu či nemovitosti, ve které bydlí. 11 % se pak zahradničení věnuje na chalupě či u své rekreační nemovitosti a 8 % pak na zahrádku dojíždí mimo své bydliště – například do zahrádkářské kolonie. Desetina Čechů zahradničí na zahradě, která jim nepatří, ale je v majetku některého z dalších členů rodiny a příbuzenstva a o zahradu se místo nich starají.
Zahradu nemá a zahradničení se nevěnuje jen opravdu malá část české populace – 24,4 % Čechů. Nicméně i z těch, kdo aktuálně zahradu nevlastní, téměř polovina – 43 % - uvažuje o tom, že by si v současné době ovlivněné pandemií zahradu pořídila nebo alespoň pronajala.
Zahradničení se totiž stalo populární a dostupnou alternativou k omezenému volnočasovému a dovolenkovému cestování. Právě možnost strávit čas „ve vlastní přírodě“ – u sebe na zahradě – uváděla až polovina respondentů, jako to, co bylo pro ně kompenzací během pandemie, která nahradila cestování. Téměř čtvrtina respondentů (23 %) proto také zahradničení a své zahradě věnovala během pandemie více času než před ní.
Tři čtvrtiny respondentů počítají s částkou do 5000 Kč, kterou letos během jarních prací věnují na péči o zahradu tak, aby byla po zimě připravena na jaro a léto a stala se místem, kde budou Češi rádi trávit svůj volný čas – právě například místo cestování. Až téměř pětina Čechů (19 %) přitom své investice do zahrady v době pandemie navýšila a za nákupy spojené s péčí o ni vydá teď více peněz než dříve.
Právě relaxace a odpočinek jsou totiž pro téměř tři čtvrtiny Čechů (71 %) hlavní náplní času stráveného na zahradě. 52 % Čechů pak kromě relaxace a odpočinku má zahradu pro to, aby si vypěstovala vlastní ovoce a drobnou zeleninu pro vlastní spotřebu.
Pandemie Covid nicméně neznamenala jenom větší příklon Čechů k zahradničení. Změnila také zvyklosti z hlediska pořizování vybavení a výsadby na zahradu. Nejmarkantnější je to ze srovnání oblíbenosti nakupování zahradnických potřeb v e-shopech. Před pandemií to bylo jenom kolem 20 % Čechů, kteří zahradnické potřeby kupovali on-line, nyní se jejich počet vyhoupl až na jednu třetinu. S nadsázkou se dá říct, že tak, jak Češi jednoduše a rádi kupovali dříve letenky on-line, se stejnou vervou se vrhli na nákup zahrádkářských potřeb on-line.
„Růst zájmu o on-line nákupy vybavení pro zahrady či terasy vidíme i na tom, jak tento segment posiluje v rámci našich odložených plateb PlatímPak,“ říká Petr Baťka, Head of External Sales Equa bank. A dodává „Nakupovat on-line zboží všeho druhu je stále populárnější. Raketovému růstu obliby e-shopů pomohla nejen pandemie a uzavření kamenných obchodů, ale zejména snadnost, rychlost a pohodlí nákupu z domova. Jednou z vychytávek, které se stále více prosazují, jsou právě odložené platby. Zjednodušeně řešeno: nakoupíte hned a platíte až pak. Zákazník e-shopu si vybere zboží a zvolí jako platební metodu PlatímPak. Pak dostane zboží, které si může v klidu prohlédnout, vyzkoušet a zkontrolovat. A buď si ho nechá a zaplatí za něj Equa bank do 30 dnů, nebo ho obchodníkovi jednoduše vrátí a bance nic neplatí. PlatímPak je zdarma, zákazník zaplatí pouze za zboží.“
Na tom, co nejvíce kupují v rámci přípravy na jarní práce, se Češi poměrně ve velkém shodnout. Přibližně polovina z nich kupuje na zahrádku semena nebo cibule (52,8 %), sazenice zeleniny (55,8 %), sazenice květin (51 %) a samozřejmě hnojiva (51,8 %), aby zahrádka prospívala a všechno na ní dobře rostlo.
Equa bank a.s. a NejBusiness.cz
3. dubna 2021
Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...
Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....
Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...
Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....
Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...
Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...
Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...
Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...
Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...
Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...