Pouze 6 % obětí ransomwaru v Česku loni zaplatilo výkupné

Pouze 6 % obětí ransomwaru v Česku loni zaplatilo výkupné

Češi jsou velmi disciplinovaní v otázce, zda platit či neplatit výkupné za odšifrování dat zablokovaných ransomwarem. V loňském roce získali kybernetičtí vyděrači platby pouze od 6 % obětí v České republice. Z celosvětového hlediska za odšifrování dat zaplatila více než polovina napadených (56 %), vyplývá z průzkumu bezpečnostní společnosti Kaspersky, kterého se zúčastnilo 15 tisíc respondentů. 17 % z nich však ani platba tučného výkupného nezaručila obnovení přístupu k datům. S rostoucím povědomím o různých druzích kybernetických hrozeb ale existuje důvod k optimismu, že úspěšnost ransomware kampaní klesne.

Ransomware je typ malwaru, který zločinci využívají k vydírání obětí. Zašifrují data na napadeném zařízení a poté požadují výkupné za poskytnutí dešifrovacího klíče.

Čím mladší oběť, tím větší ochota zaplatit

Procento obětí, které v loňském roce zaplatily výkupné za obnovení přístupu k zašifrovaným datům, bylo nejvyšší ve věkové skupině 35 až 44 let. Dvě třetiny (65 %) napadených z této věkové kategorie přiznalo, že útočníkům zaplatily požadované výkupné. Podobně ochotné byly i oběti ve věku 16 až 24 let, které zaplatily v 52 % případů. Naopak mezi uživateli staršímiu 55 let připustilo platbu výkupného pouze 11 % respondentů, takže se ukazuje, že pravděpodobnější úspěch mají útočníci u mladších obětí.

Bez ohledu na to, zda oběť zaplatila, či nikoli, pouze v 29 % případů se po útoku ransomwarem podařilo obnovit všechny zašifrované soubory. Polovina napadených (50 %) nadobro přišla alespoň o část souborů, 32 % zaznamenala ztrátu podstatného množství dat (v České republice dokonce 40 %) a 18 % přišlo jen o jejich malou část. Ovšem 13 % obětí zůstalo prakticky bez kompletních dat, která se už nikdy nepodařilo obnovit (v tuzemsku to bylo 12 %).

„Čísla mluví jasně: za posledních 12 měsíců jsme zaznamenali významný růst počtu uživatelů, kteří jsou ochotni zaplatit výkupné za obnovení přístupu ke svým datům. Platba útočníkům ale automaticky nezaručuje, že se ke svým datům skutečně dostanete, a pouze ponouká kybernetické zločince, aby pokračovali v trestné činnosti. Proto vždy radíme, aby uživatelé napadení ransomwarem neplatili, protože těmito platbami pouze podporují celý tento vyděračský systém,“ říká Marina Titova, vedoucí marketingu produktů pro domácnosti společnosti Kaspersky. „Místo toho by měli investovat do kvalitní ochrany a zabezpečení zařízení a pravidelně zálohovat všechna data. Díky tomu klesne počet úspěšných útoků a také zájem zločinců o využívání ransomwaru, což povede k bezpečnějšímu internetu pro všechny.“

Rizika spojená s útoky ransomwarem si za posledních 12 měsíců podle průzkumu uvědomovali čtyři z deseti (39 %) respondentů. V souvislosti s výrazně vyšším počtem lidí, kteří pracují z domova, je důležité, aby toto číslo dál rostlo. Je třeba pomoct uživatelům chránit se před těmito typy útoků a když se o nich dozvědí více informací, je klíčové, aby pochopili, na co si mají dávat pozor a co mají podniknout, když narazí na ransomware.

Pokud jste se stali obětí útoku ransomwarem, společnost Kaspersky vám doporučuje následující:

• Neplaťte výkupné, i když je vaše zařízení zašifrované a útočníci ho požadují. Platbou výkupného pouze podpoříte kyberzločince, aby v této praxi pokračovali. Místo toho kontaktujte policii a nahlaste jí útok.

• Pokuste se zjistit název trojanu, který infikoval vaše zařízení ransomwarem. Tato informace může pomoci bezpečnostním expertům dešifrovat zařízení a obnovit přístup k souborům.

• Navštivte stránku noransom.kaspersky.com, kde najdete nejnovější decryptory, klíče k dešifrování ransomwaru a informace o ochraně před ransomwarem.

• Neklikejte na odkazy ve spamových e-mailech nebo na neznámých webech a neotevírejte přílohy e-mailů od nedůvěryhodných odesílatelů.

• Nikdy nevkládejte do počítače USB nebo jiná externí úložiště dat, pokud nevíte, odkud pocházejí.

• Chraňte svůj počítač před ransomwarem pomocí komplexního řešení zabezpečení před internetovými hrozbami, jako je Kaspersky Internet Security.

• Zálohujte svá zařízení, aby vaše data zůstala v bezpečí, pokud na vás zaútočí pomocí ransomwaru.

Kaspersky

Kaspersky je globální společnost zaměřená na kybernetickou bezpečnost, která byla založena v roce 1997. Odborné znalosti společnosti Kaspersky v oblasti bezpečnostních hrozeb a zabezpečení se neustále transformují do inovativních bezpečnostních řešení a služeb na ochranu firem, kritické infrastruktury, vlád a uživatelů po celém světě. Komplexní portfolio zabezpečení, jež tato společnost nabízí, zahrnuje špičkovou ochranu koncových bodů a řadu specializovaných bezpečnostních řešení a služeb, jež pomáhají čelit sofistikovaným digitálním hrozbám, jakkoli se neustále proměňují. Technologie společnosti Kaspersky chrání více než 400 milionů uživatelů a pro 250 000 firemních klientů přinášíme ochranu všeho, co je pro ně v digitální oblasti nejcennější.

Zdroj informací

Kaspersky a NejBusiness.cz

Datum

31. března 2021

Fotogalerie

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Zajímavosti a tiskové zprávy

23. dubna 2024

Klimatická neutralita ve stavebnictví. STRABAG chce dosáhnout zdánlivě nemožného do roku 2040

Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...

17. dubna 2024

Bonett pod vlastní značkou otevírá první dvě CNG stanice na Slovensku

Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

25. března 2024

Direct pojišťovna překonala další dva milníky. Má 3,5 miliardy v portfoliu a půl milionu klientů

Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....

13. března 2024

Komerční banka bude vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ

Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...

13. března 2024

DKV Mobility rozšiřuje síť dobíjecích stanic

Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...

12. března 2024

BILLA svoji novou identitu promítá nejen do svých prodejen

Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...

12. března 2024

SAP představuje novinky ve správě firemních dat s generativní AI

Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...

11. března 2024

Dell inovuje modely notebooků Latitude pro práci s umělou inteligencí

Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...

8. března 2024

Kancelářská budova AFI City 1 dosáhla s příchodem nových nájemců plné obsazenosti

Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...

Reklama

Page generated in 1.2477 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál