Počet pozitivních záchytů klesá, firmy volají po posílení systému konfirmačních PCR testů

Počet pozitivních záchytů klesá, firmy volají po posílení systému konfirmačních PCR testů

První tři týdny povinného testování ve firmách potvrdily stabilní pokles zachycených případů a tudíž i významný příspěvek firem automobilového průmyslu ke snižování virové nálože v populaci. Potvrdilo se, že automobilový průmysl umí nejen zajistit bezpečné pracovní prostředí pro své zaměstnance, ale díky zodpovědnému přístupu a odborně administrovaným testům přispívá k řešení pandemie v České republice. Jakkoli se firmám Sdružení automobilového průmyslu nastavené požadavky daří plnit, systém nadále vykazuje nedostatky, které je zapotřebí doladit. Problémem zůstává zejména doba do provedení potvrzujícího PCR testu, na který se v některých případech čeká až 5 dní.

Vyplývá to z dotazníkového šetření Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) a Svazu průmyslu a dopravy, kterého se ve dnech 25 až 26. března účastnilo 55 společností Sdružení reprezentujících téměř šedesát procent všech zaměstnanců firem sdružených v AutoSAP, tedy téměř 80 tisíc lidí.

Průměrný záchyt pozitivity v členských firmách Sdružení byl v minulém týdnu 0,5 %. Záchyt se tedy snižuje každým cyklem o 0,2 % a z téměř jednoprocentního podílu odhalených nákaz v prvním březnovém týdnu tak v mezidobí klesl téměř na polovinu. Následné PCR testy zpravidla infekci potvrdí u 80 až 90 % záchytů. Konfirmace pomocí PCR však podle respondentů nadále zůstává nejužším místem systému. Průměrná čekací doba na potvrzující test je téměř dva a půl dne, výjimkou však nejsou případy, kdy lidé museli na potvrzení čekat až pět dní. Po tuto dobu samozřejmě musí dodržovat pravidla izolace.

„I po třech týdnech je patrné, že průmyslové podniky a zejména firmy automotive nejsou problémem, ale naopak součástí řešení. Na základě minima pozitivních záchytů, které jsou navíc jen dílčí a nikoliv klastrové, se ukazuje, že k nákaze nedochází uvnitř firem. Potvrzuje to nakonec i velmi dobrou komunikaci firem se zaměstnanci, kteří se k dodržování protipandemických opatření stavějí odpovědněji,“ komentuje výsledky šetření Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu. „Společným jmenovatelem nejčastějších výtek je systém PCR konfirmace, na kterou musejí pozitivně testovaní často dlouho a v nejistotě čekat. Proto apelujeme na navýšení kapacit testování, což přispěje ke zkrácení lhůt nejen pro firmy, ale pro všechny občany,“ pokračuje Petzl a dodává: „Pro firmy je potíží také často nejednotný postup praktických lékařů při nařizování karantény či izolace, a prostor ke zlepšení systému je určitě také ve vyjasnění pravidel a jednotného výkladu povinností firem směrem k hygienickým stanicím.“

Většina respondentů především z řad velkých firem nadále využívá především externí poskytovatele zdravotních služeb a testy jsou tudíž administrovány odborně a výsledky jsou jednoznačné a opakovatelné. Naopak u firem do 250 testování je rovnoměrně využívána kombinace externích poskytovatelů zdravotních služeb a samotestování na pracovišti.

„Firmy k testování přistupují velmi zodpovědně, přičemž zbytečně nezatěžují systém veřejných odběrových míst. Pouze dvě menší firmy, které navíc mají své zaměstnance dislokovány po celém Česku, využívají veřejná testovací centra,“ uvádí Zdeněk Petzl. „V případě samotestování téměř dvě třetiny firem využívají testy s cenovkou výrazně vyšší než 100 Kč, dodatečné náklady se pohybují v řádu jednotek milionů korun. Pokud stát plánuje udržet tento systém delší dobu, je pro zachování kvality testování určitě na místě diskutovat o zvýšení příspěvku blíže k reálným cenám kvalitních testů,“ dodává.

Při rostoucím počtu nabízených produktů na trhu pak firmy volají po seznamu doporučených testů s ověřenou citlivostí. V dotazníku to uvedlo 84 % z nich. Především velké podniky pak deklarují svoji připravenost pomoci České republice s rychlým a efektivním očkováním, nejen pokud jde o zaměstnance, ale i jejich rodinné příslušníky a další osoby.

Zdroj informací

SAP - Sdružení automobilového průmyslu a NejBusiness.cz

Datum

30. března 2021

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Doporučujeme

Zajímavosti a tiskové zprávy

3. září 2024

OSTROJ naplno rozjel sériovou výrobu letištní techniky pro Oshkosh AeroTech

Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...

1. září 2024

KB, MONETA a Air Bank nově umožňují vkládat hotovost do sdílené sítě téměř 800 bankomatů

Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...

19. srpna 2024

Konica Minolta se zaměřila na ochranu firemních dat proti hackerům

Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...

15. srpna 2024

První ekologická celodřevěná prodejna BILLA vyrůstá ve Vracově na Hodonínsku

BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...

11. srpna 2024

Brněnská Authentica loni překročila půlmiliardový obrat a otevřela novou divizi

Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...

5. července 2024

Výroba vozidel v Česku nadále roste

V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...

30. června 2024

Největší fotovoltaický střešní projekt v Česku: V CTParku Bor na Plzeňku

Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...

13. června 2024

Skanska uvádí na trh novou lokalitu, Habitat Malešice nabídne multifázový projekt s více než 1 000 byty

Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...

24. května 2024

NOBO AUTOMOTIVE bude vyrábět sedladla pro BMW v GARBE PARKU České Budějovice

Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...

20. května 2024

Bonami expanduje do Itálie

onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....

Reklama

Page generated in 1.5348 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál