Mastercard®: Pandemie vrátila Čechy do kuchyní a k jídelním stolům

Mastercard®: Pandemie vrátila Čechy do kuchyní a k jídelním stolům

Více než polovina Čechů si za poslední rok zdokonalila své kulinářské umění a téměř dvě třetiny tázaných začalo experimentovat s novými recepty. Vyplývá to z posledního průzkumu společnosti Mastercard®. Společné večeře s blízkými podle necelé poloviny respondentů rodinu či domácnost sblížily, a proto je přes 66 procent dotazovaných bude pro rodinu pořádat i po skončení pandemie. Nákupy ingrediencí se přesunuly na internet, kde loni začala nakupovat více než čtvrtina Čechů. Také podle transakčních dat Mastercard se celkový obrat e-commerce v České republice za uplynulý rok zvýšil téměř o třetinu, zejména pak v kategorii potravin, která zaznamenala růst dokonce o 184 procent. Celkem 27 procent dotázaných uvedlo, že bude nakupovat přes internet i po skončení mimořádných opatření.

V Čechách se říká, že nouze naučila Dalibora housti, což současný zvýšený zájem o domácí kulinářské umění nepochybně potvrzuje. Vedle hotových jídel s sebou či nachystaných polotovarů se v popředí zájmu drží i domácí vaření. Podle nedávného průzkumu si za poslední rok osvojilo 58 procent obyvatel Evropy a necelých 52 procent Čechů nové dovednosti v kuchyni. Průměrná domácnost nyní věnuje přípravě domácí stravy téměř dvacet hodin týdně. To je o 38 procent více než předchozí rok.

„Bylo to velmi náročných dvanáct měsíců, ale je dobré vidět, že z nich vzešlo i něco pozitivního. Příkladem může být právě celoevropský kulinářský boom. Základním posláním naší značky je dopřávat lidem požitek z toho, co jim dělá radost, ať už prostřednictvím našich partnerů, jedinečných zážitků, které lidem zprostředkováváme, anebo právě pohodlnými a bezpečnými způsoby platby za předměty každodenní potřeby,” říká Michal Čarný, generální ředitel společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.

Podle poslední studie společnosti Mastercard1 si oblíbená rodinná jídla, jako je u nás guláš či u sousedů na Slovensku tradiční kapustnica, stále zachovávají svou popularitu. Přesto téměř dvě třetiny Čechů uvedly, že v kuchyni nyní častěji experimentují s novými a nevyzkoušenými postupy a recepty. Více než polovina dotazovaných se ke zkoušení nových věcí v kuchyni inspirovala televizními pořady, streamovacími službami nebo sociálními sítěmi.

Vedle stránky praktické s sebou zvýšený zájem o domácí vaření přinesl i zájem o zdravý životní styl (44 procent Čechů), nové dovednosti (41 procent) a více času stráveného s blízkými (37 procent). Necelá polovina (45 procent) Čechů uvedla, že se u stolu začali opět scházet s ostatními členy domácnosti, a 66 procent z nich věří, že si rituál společných jídel udrží i do budoucna.

Poslední rok byl také svědkem znovuzrození „domácí párty s večeří“, kdy necelá polovina (45 procent) Čechů tam, kde to bylo možné a bezpečné, zvala na večeři členy rodiny, přátele nebo členy stejné sociální skupiny. Dalších 15 procent respondentů pořádalo společné virtuální večeře a polovina (50 procent) uvedla, že se společné večeře stanou pevnou součástí jejich společenského kalendáře, jakmile to situace dovolí.

Omezení spojená s pandemickou situací změnila i způsob, jak a kde čeští spotřebitelé nakupují. Každý čtvrtý (26 procent) v uplynulém roce poprvé nakupoval potraviny online a 28 procent respondentů uvedlo, že při nákupu potravin online utratí více, neboť impulzivně přidávají nové potraviny a přísady. Tento fakt potvrzují také transakční data společnosti Mastercard – za loňský rok se celkový obrat e-commerce v České republice zvýšil téměř o třetinu. Velký podíl na tom měl zejména strmý nárůst nákupů potravin na internetu, které se zvýšily dokonce o 184 procent. Čtvrtina respondentů (27 procent) uvedla, že potraviny bude nakupovat online i po skončení stávajících omezení.

Ve zkoumaném období vzrostly i další výdaje spojené se stravováním. Nárůst popularity zaznamenaly kuchyňské potřeby, nádobí, skleničky, ale například i nábytek. Zájem ovšem vzrostl i o další doplňky užitečné pro posezení u večeře: 12 procent českých respondentů zmínilo nákup chytrých reproduktorů pro účely hudebního doprovodu a další třetina (35 procent) atmosféru večeří vylepšilo nově zakoupenými svíčkami.

Nejoblíbenější domácí jídla v jednotlivých evropských zemích:

  • Česká republika – guláš
  • Slovensko – hustá zelňačka (kapustnica)
  • Velká Británie a Irsko – pečeně
  • Francie – palačinky (crêpes)
  • Itálie – špagety s vejcem, sýrem a vepřovým masem (spaghetti alla carbonara)
  • Německo – španělský ptáček
  • Španělsko – tortilla
  • Polsko – palačinky (naleśniki)
  • Rusko – karbanátky (kotleti)
  • Ukrajina – boršč
  • Turecko – karbanátky (köfte)
  • Maďarsko – palačinky (palacsinta)
  • Rumunsko – kukuřičná kaše (mămăligă)
  • Nizozemsko – kaše z brambor a zeleniny (stamppot)
  • Portugalsko – nasolená treska s bramborem a vejci (bacalhau à brás)
  • Švédsko – masové koule (kottbullar)
  • Belgie – hranolky
  • Rakousko – vídeňský řízek

Mastercard

Mastercard je technologická společnost s celosvětovou působností v oboru zprostředkování plateb. Zajišťováním bezpečných, jednoduchých, chytrých a snadno dostupných platebních transakcí Mastercard podporuje a propojuje inkluzivní digitální ekonomiku prospěšnou všem, kdekoliv na světě. Inovace a řešení využívající zabezpečených dat a sítí, partnerství a energie společnosti Mastercard pomáhají jednotlivcům, finančním institucím, vládním orgánům i firmám naplňovat beze zbytku jejich potenciál.

Firemní kultura společnosti a vše, co Mastercard dělá uvnitř i navenek, se řídí firemním kvocientem slušnosti. Se společností Mastercard je možné se spojit ve více než 210 zemích a oblastech. Mastercard vytváří udržitelný svět, v němž se všem nabízejí možnosti k nezaplacení. 

Zdroj informací

Mastercard a NejBusiness.cz

Datum

23. března 2021

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Zajímavosti a tiskové zprávy

23. dubna 2024

Klimatická neutralita ve stavebnictví. STRABAG chce dosáhnout zdánlivě nemožného do roku 2040

Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...

17. dubna 2024

Bonett pod vlastní značkou otevírá první dvě CNG stanice na Slovensku

Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

25. března 2024

Direct pojišťovna překonala další dva milníky. Má 3,5 miliardy v portfoliu a půl milionu klientů

Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....

13. března 2024

Komerční banka bude vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ

Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...

13. března 2024

DKV Mobility rozšiřuje síť dobíjecích stanic

Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...

12. března 2024

BILLA svoji novou identitu promítá nejen do svých prodejen

Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...

12. března 2024

SAP představuje novinky ve správě firemních dat s generativní AI

Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...

11. března 2024

Dell inovuje modely notebooků Latitude pro práci s umělou inteligencí

Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...

8. března 2024

Kancelářská budova AFI City 1 dosáhla s příchodem nových nájemců plné obsazenosti

Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...

Reklama

Page generated in 1.3393 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál