Trendy v telematice: Propojení monitoringu vozidel s tankovacími kartami i řešení pro menší firmy

Trendy v telematice: Propojení monitoringu vozidel s tankovacími kartami i řešení pro menší firmy

Monitorovací systémy se dnes již stávají naprosto běžnou součástí správy firemní flotily. Podle průzkumů jsou české firmy v jejich využívání dokonce na předních místech v Evropě. Zvláště během koronavirové krize jde o další způsob, jak racionalizovat náklady a zefektivnit fungování firem. Podle odborníků směřuje další vývoj k větší automatizaci. Příkladem je propojení tankovacích karet a monitoringu vozidel. Dostupné řešení existuje i pro menší firmy či podnikatele, a to v podobě jednotky OBD, která nevyžaduje odbornou montáž.

České firmy využívají pro správu svých vozových parků ve velké míře telematické prvky. Vyplývá to z loňského průzkumu Arval Mobility Observatory, podle něhož pracuje s telematickými systémy 35 % českých firem. Je to o dvě procenta více než činí průměr zemí EU. „Že Česko patří mezi špičku, lze vyčíst i ze silné konkurence tuzemských i zahraničních společností, které na českém trhu v telematice podnikají. To se samozřejmě odráží i na zvyšující se kvalitě poskytovaných služeb a jejich inovacích,“ říká Martin Moravec, generální ředitel SHERLOG SE.

Téměř třetinová úspora nákladů

Firmy v Česku používají telematiku hlavně ke snížení nákladů na vozový park. Z výsledků zmíněného průzkumu vyplývá, že tak činí polovina z dotazovaných podnikatelských subjektů. Více než třetina společností pak využívá telematické nástroje k prevenci zneužití vozidel nebo k jejich lokalizaci a zlepšení bezpečnosti provozu. Více než polovina respondentů z řad společností, které telematiku nevyužívají, pak jako hlavní důvody pro její nepořízení uvádí pochybnosti o návratnosti investice a o užitečnosti získaných údajů.

Koronavirová krize nutí podniky snížit své náklady na minimum a ušetřit, kde se dá. Při využití telematických systémů je podle Martina Moravce optimalizace nákladů spojených s provozem vozového parku prokazatelná, a především u správy rozsáhlých fleetů může úspora dosáhnout až 30 %. „Nejčastější úspory jsou v administrativě, tedy času stráveném nad vyplňováním povinných knih jízd. Pomocí automatických reportů ušetří zákazníci hodiny své práce. Další nespornou výhodou je i kontrola celkových výdajů spojených s autoprovozem. Speciálně pak kontrola nad pohonnými hmotami, které naše aplikace věnuje zvýšenou pozornost,“ vysvětluje Martin Moravec.

Propojení tankovacích karet a monitorovacího systému

Pohonné hmoty jsou logicky dominantním provozním nákladem spojeným s firemní flotilou. Aby měly firmy dobrý přehled o jejich využití, pracují rovněž s transakčními daty tankovacích karet. Jejich porovnání se záznamem o stavu paliva v nádrži, který poskytuje telematický systém, umožňuje mít velmi dobrou kontrolu nad tím, zda například nedochází ke krádežím při tankování. Standardně lze ale takovou kontrolu provádět až spolu s fakturou za palivo, tedy klidně jen jednou měsíčně. „Import dat do monitorovacího systému v takovém případě probíhá až dodatečně a k odhalení případných ztrát dojde se značným zpožděním,“ upozorňuje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která firmám poskytuje tankovací karty Shell a EuroOil. „Ve spolupráci s SHERLOG SE proto umožňujeme automatický přenos karetních transakcí do monitorovacího systému, což zajišťuje kontrolu spotřeby paliva na denní bázi. Jakékoliv nestandardní chování zaměstnance s natankovaným palivem je odhaleno obratem, což je prevencí dalších eventuálních ztrát,“ dodává Damir Duraković.

Hlavní trendy v telematice

Vývoj v oblasti telematiky směřuje podle odborníků hlavně k automatizaci, aby firmám ubylo co nejvíce práce s administrativou. „S dokonalejšími technologiemi dochází k přesnějšímu vyčítání dat z řídicích jednotek a načítání nových parametrů, které dříve nebylo možné vyčíst. Díky propojení s tankovacími kartami dochází také ke zjednodušení práce s aplikací knihy jízd. Data ohledně tankování již není nutné importovat ručně, vše se provede automaticky,“ popisuje Martin Moravec.

Jeden z posledních trendů je jednotka OBD, kterou si může uživatel zapojit sám bez nutnosti odborné montáže. „Největší výhodou jednotek OBD je mobilita a jednoduché zapojení ve vozidle. To určitě ocení zákazníci s menším počtem firemních vozidel. U větších vozových parků ale doporučujeme odborně zabudované jednotky, které umožňují rozšíření o externí čidla a další příslušenství,“ doplňuje Martin Moravec. Příkladem jsou podle něj čidla dveří, teploměry a IBR palivové tyče. Nespornou výhodou takových jednotek je fakt, že řidič s nimi není schopen manipulovat či je odpojit.

Zdroj informací

Axigon a NejBusiness.cz

Datum

9. března 2021

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Doporučujeme

Zajímavosti a tiskové zprávy

5. července 2024

Výroba vozidel v Česku nadále roste

V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...

30. června 2024

Největší fotovoltaický střešní projekt v Česku: V CTParku Bor na Plzeňku

Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...

13. června 2024

Skanska uvádí na trh novou lokalitu, Habitat Malešice nabídne multifázový projekt s více než 1 000 byty

Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...

24. května 2024

NOBO AUTOMOTIVE bude vyrábět sedladla pro BMW v GARBE PARKU České Budějovice

Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...

20. května 2024

Bonami expanduje do Itálie

onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....

10. května 2024

Investiční fond Vetfund otevírá nejmodernější veterinární kliniku v ČR

V Praze na Palmovce zahájila od května svou činnost nejmodernější veterinární klinika v České republice....

2. května 2024

VDT Technology dokončila projekt digitálního dvojčete úpravny vody

VDT Technology, vývojář digitálních aplikací pro vodárenský průmysl, dokončil spolu s partnery inovativní...

23. dubna 2024

Klimatická neutralita ve stavebnictví. STRABAG chce dosáhnout zdánlivě nemožného do roku 2040

Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...

17. dubna 2024

Bonett pod vlastní značkou otevírá první dvě CNG stanice na Slovensku

Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

Reklama

Page generated in 1.4826 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál