Monitorovací systémy se dnes již stávají naprosto běžnou součástí správy firemní flotily. Podle průzkumů jsou české firmy v jejich využívání dokonce na předních místech v Evropě. Zvláště během koronavirové krize jde o další způsob, jak racionalizovat náklady a zefektivnit fungování firem. Podle odborníků směřuje další vývoj k větší automatizaci. Příkladem je propojení tankovacích karet a monitoringu vozidel. Dostupné řešení existuje i pro menší firmy či podnikatele, a to v podobě jednotky OBD, která nevyžaduje odbornou montáž.
České firmy využívají pro správu svých vozových parků ve velké míře telematické prvky. Vyplývá to z loňského průzkumu Arval Mobility Observatory, podle něhož pracuje s telematickými systémy 35 % českých firem. Je to o dvě procenta více než činí průměr zemí EU. „Že Česko patří mezi špičku, lze vyčíst i ze silné konkurence tuzemských i zahraničních společností, které na českém trhu v telematice podnikají. To se samozřejmě odráží i na zvyšující se kvalitě poskytovaných služeb a jejich inovacích,“ říká Martin Moravec, generální ředitel SHERLOG SE.
Firmy v Česku používají telematiku hlavně ke snížení nákladů na vozový park. Z výsledků zmíněného průzkumu vyplývá, že tak činí polovina z dotazovaných podnikatelských subjektů. Více než třetina společností pak využívá telematické nástroje k prevenci zneužití vozidel nebo k jejich lokalizaci a zlepšení bezpečnosti provozu. Více než polovina respondentů z řad společností, které telematiku nevyužívají, pak jako hlavní důvody pro její nepořízení uvádí pochybnosti o návratnosti investice a o užitečnosti získaných údajů.
Koronavirová krize nutí podniky snížit své náklady na minimum a ušetřit, kde se dá. Při využití telematických systémů je podle Martina Moravce optimalizace nákladů spojených s provozem vozového parku prokazatelná, a především u správy rozsáhlých fleetů může úspora dosáhnout až 30 %. „Nejčastější úspory jsou v administrativě, tedy času stráveném nad vyplňováním povinných knih jízd. Pomocí automatických reportů ušetří zákazníci hodiny své práce. Další nespornou výhodou je i kontrola celkových výdajů spojených s autoprovozem. Speciálně pak kontrola nad pohonnými hmotami, které naše aplikace věnuje zvýšenou pozornost,“ vysvětluje Martin Moravec.
Pohonné hmoty jsou logicky dominantním provozním nákladem spojeným s firemní flotilou. Aby měly firmy dobrý přehled o jejich využití, pracují rovněž s transakčními daty tankovacích karet. Jejich porovnání se záznamem o stavu paliva v nádrži, který poskytuje telematický systém, umožňuje mít velmi dobrou kontrolu nad tím, zda například nedochází ke krádežím při tankování. Standardně lze ale takovou kontrolu provádět až spolu s fakturou za palivo, tedy klidně jen jednou měsíčně. „Import dat do monitorovacího systému v takovém případě probíhá až dodatečně a k odhalení případných ztrát dojde se značným zpožděním,“ upozorňuje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která firmám poskytuje tankovací karty Shell a EuroOil. „Ve spolupráci s SHERLOG SE proto umožňujeme automatický přenos karetních transakcí do monitorovacího systému, což zajišťuje kontrolu spotřeby paliva na denní bázi. Jakékoliv nestandardní chování zaměstnance s natankovaným palivem je odhaleno obratem, což je prevencí dalších eventuálních ztrát,“ dodává Damir Duraković.
Vývoj v oblasti telematiky směřuje podle odborníků hlavně k automatizaci, aby firmám ubylo co nejvíce práce s administrativou. „S dokonalejšími technologiemi dochází k přesnějšímu vyčítání dat z řídicích jednotek a načítání nových parametrů, které dříve nebylo možné vyčíst. Díky propojení s tankovacími kartami dochází také ke zjednodušení práce s aplikací knihy jízd. Data ohledně tankování již není nutné importovat ručně, vše se provede automaticky,“ popisuje Martin Moravec.
Jeden z posledních trendů je jednotka OBD, kterou si může uživatel zapojit sám bez nutnosti odborné montáže. „Největší výhodou jednotek OBD je mobilita a jednoduché zapojení ve vozidle. To určitě ocení zákazníci s menším počtem firemních vozidel. U větších vozových parků ale doporučujeme odborně zabudované jednotky, které umožňují rozšíření o externí čidla a další příslušenství,“ doplňuje Martin Moravec. Příkladem jsou podle něj čidla dveří, teploměry a IBR palivové tyče. Nespornou výhodou takových jednotek je fakt, že řidič s nimi není schopen manipulovat či je odpojit.
Axigon a NejBusiness.cz
9. března 2021
Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...
Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....
Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...
Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....
Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...
Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...
Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...
Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...
Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...
Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...