Dr. Max se stal absolutním vítězem ocenění Mastercard Obchodník roku 2020

Dr. Max se stal absolutním vítězem ocenění Mastercard Obchodník roku 2020

„V letošním ročníku ocenění Mastercard Obchodník roku byly do výzkumu nově zařazeny čtyři kategorie: e-shopy, lékárny, hračky a knihy. Zařazení těchto kategorií mělo vliv i na celkové pořadí obchodníků z minulých let. Nové kategorie jsou silné a jejich nejvýraznější obchodníci se zařazují na přední příčky všech parametrů i celkového skóre,“ řekl Michal Čarný, generální ředitel Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.

„Z průzkumu mimo jiné vyplývá, že nejvýraznějším trendem na retailovém trhu tohoto roku je nárůst e-commerce, což potvrzují i nákupní data Mastercard, kde jsme zaznamenali téměř třetinový nárůst obratů. V posledním roce jsme byli svědky dynamického růstu e-shopů – s trochou nadsázky se dá říct, že každý den se objevovaly nové. Růst konkurence – zejména v tradičních odvětvích, jako jsou sportovní potřeby, drogerie nebo obuv – pak smazává v očích zákazníků rozdíly mezi nimi. Pro obchodníky je tedy stále těžší najít to, co by zákazníci vnímali jako jejich jednoznačnou odlišující výhodu,“ dodal Michal Čarný. „Zajímavý vývoj tak můžeme pozorovat i na poli e-shopů s potravinami – zařazením obchodů jako Kosik.cz a Rohlik.cz do kategorie potravin v tomto roce sice nezamíchalo s nejvyššími příčkami celkového skóre, ale například v parametru důvěry se Rohlik.cz letos dostává na druhé místo.“

Vítězové sortimentních kategorií a absolutní vítěz ocenění Mastercard Obchodník roku byli určeni na základě výsledků reprezentativního průzkumu. Při vyhodnocení výsledků byly zohledněny dvě skupiny faktorů, kterým byla přiřazena stejná váha:

  • faktory pozice na trhu (zapamatovatelnost firmy, loajalita zákazníků)
  • faktory důvěry zákazníků (ochota doporučit prodejnu, ochota k opakovanému nákupu, naplnění očekávání od nákupu v prodejně, odlišnost prodejny od konkurence)
  • celkový index i faktory pozice na trhu a důvěry zákazníků ve výsledku zohledňují celkovou situaci na trhu a pozici obchodníka v rámci konkurenčního prostředí.

Absolutní vítěz ocenění Mastercard Obchodník roku 2020

1. místo

Absolutním vítězem se každoročně stává obchodník, který dosáhne v rámci reprezentativního výzkumu nejvyššího celkového skóre napříč všemi kategoriemi. Absolutním vítězem osmnáctého ročníku ocenění Mastercard Obchodník roku 2020 se staly lékárny Dr.Max. Společnost vítězí v celkovém skóre, je nejsilnějším hráčem v parametru zapamatovatelnosti a druhým nejsilnějším v loajalitě. Tyto dvě silné stránky ho vynášejí na celkové první místo.

2. místo

Společnost IKEA, která v čele ocenění stála po dobu sedmi po sobě jdoucích ročníků, se letos umístila v celkovém hodnocení s velmi těsným výsledkem na druhém místě. Je to tradiční, silný hráč, který o své zákazníky pečuje a má jejich velikou důvěru. IKEA je velmi silný obchodník v odlišení se od konkurence.

3. místo

Na třetím místě se v celkovém pořadí umístila společnost dm drogerie markt, která vyniká ve své kategorii a má vysoká skóre zvláště v loajalitě a důvěře. Naprostá většina zákazníků se k tomuto obchodníkovi ráda znovu vrací a jejich ochota doporučit ho se řadí k vůbec nejvyšším ze všech obchodníků, a to i mimo kategorii drogerie.

Vítězové sortimentních kategorií

• Cenu Mastercard Obchodník roku s potravinami získal Lidl Česká republika. Lidl bodoval mimo jiné v parametru zapamatovatelnosti – spontánně jej jmenovalo 53 % respondentů nakupujících sortiment. Zákazníci Lidlu v dané kategorii deklarují rovněž vysokou míru loajality. Druhé místo připadlo Kauflandu a na třetím místě je Globus.

• Vítězem kategorie Mastercard Obchodník roku s drogerií a parfumerií se stala dm drogerie markt. Zákazníci prodejny deklarují nejvyšší míru loajality v dané kategorii. Z hlediska souhrnného indexu důvěry zákazníků je dm drogerie markt, stejně jako loni, lídrem kategorie. Na druhém místě se umístila TETA drogerie a na třetím Rossmann.

• Společnost Zara se stala vítězem kategorie Mastercard Obchodník roku s oděvy, a to především díky nejlepším výsledkům z hlediska souhrnného indexu důvěry zákazníků. Zákazníci Zara deklarují zároveň poměrně vysokou míru loajality v dané kategorii. Na druhém místě je loňský vítěz kategorie Pepco a na třetím HM.

• Ocenění Mastercard Obchodník roku s obuví získala společnost Deichmann. Její zákazníci deklarují vysokou míru loajality v dané kategorii. Podíl zákazníků, pro které je prodejna hlavním nákupním místem pro daný sortiment, je 46 %. Druhé místo obsadil Baťa a třetí CCC.

• Vítězem kategorie Mastercard Obchodník roku se sportovními oděvy a potřebami je Decathlon. Jeho zákazníci deklarují nejvyšší míru loajality v dané kategorii. Podíl zákazníků, pro které je prodejna hlavním nákupním místem pro daný sortiment, je 55 %. Druhé místo obsadil loňský vítěz Sportisimo a třetí místo Nike.

• Společnost OBI se stala vítězem kategorie Mastercard Obchodník roku pro dům, zahradu a chovatele, a to především díky nejlepším výsledkům v parametru zapamatovatelnosti, spontánně ji jmenovalo 54 % respondentů nakupujících sortiment. Zákazníci OBI zároveň deklarují vysokou míru loajality. Na druhém místě se umístil Hornbach a na třetím Zoohit.cz.

• V kategorii Mastercard Obchodník roku s nábytkem a bytovými doplňky zvítězila IKEA Česká republika, a to především díky nejlepším výsledkům v parametru zapamatovatelnosti, spontánně ji jmenovalo 59 % respondentů nakupujících sortiment. Zákazníci IKEA deklarují zároveň nejvyšší míru loajality v dané kategorii. Na druhém místě se umístil JYSK a na třetím je Möbelix.

• Společnost Alza.cz se stala vítězem kategorie Mastercard Obchodník roku s elektrem a elektronikou. Zákazníci Alza.cz deklarují nejvyšší míru loajality v dané kategorii. Podíl zákazníků, pro které je prodejna hlavním nákupním místem pro daný sortiment je, 45 %. Druhý se umístil Datart a třetí CZC.cz.

• Vítězem kategorie Mastercard Čerpací stanice s prodejnou se stala Benzina ORLEN, a to především díky nejlepším výsledkům v parametru zapamatovatelnosti, spontánně ji jmenovalo 63 % respondentů. Zákazníci Benzina ORLEN deklarují zároveň nejvyšší míru loajality v dané kategorii. Na druhém místě skončil Shell a na třetím je Tank ONO.

Nové kategorie ocenění Mastercard Obchodník roku 2020

• Ocenění Mastercard Obchodník roku s knihami získala společnost Knihy Dobrovský, a to především díky nejlepším výsledkům v parametru zapamatovatelnosti. Spontánně ji jmenovalo 63 % respondentů nakupujících sortiment. Zákazníci knihkupectví Knihy Dobrovský deklarují také nejvyšší míru loajality v kategorii. Na druhém místě se umístil Luxor a na třetím Megaknihy.cz.

• V kategorii Mastercard Obchodník roku s hračkami zvítězila společnost Dráčik, a to především díky nejlepším výsledkům v parametru zapamatovatelnosti. Spontánně ji jmenovalo 53 % respondentů nakupujících sortiment. Zákazníci obchodů Dráčik deklarují také nejvyšší míru loajality v kategorii. Druhé místo obsadila Bambule a třetí Hracky-4kids.cz.

• Společnost Dr.Max se vedle získaného titulu Absolutní vítěz stala také vítězem kategorie Mastercard Lékárna roku. Vítězem se stala především díky nejlepším výsledkům v parametru zapamatovatelnosti, spontánně ji jmenovalo 78 % respondentů nakupujících sortiment. Zákazníci lékáren Dr.Max deklarují také nejvyšší míru loajality v kategorii. Druhé místo obsadila lékárna Benu a třetí Pilulka.cz.

• Titul Mastercard E-shop roku získal Lidl-shop.cz. Jedničkou mezi e-shopy se stal především z hlediska souhrnného indexu důvěry. Devět z deseti zákazníků je ochotných Lidl-shop.cz doporučit, stejně vysoký je i podíl těch, kteří jsou připraveni k opětovnému nákupu. Zákazníci Lidl-shop.cz deklarují také vysokou míru loajality. Na druhém místě se v kategorii umístila Alza.cz a na třetím místě Zalando.cz.

Zvláštní ocenění

Skokan roku

Titul Skokan roku získal prodejce obuvi CCC. Společnost CCC se oproti roku 2019 zlepšila ve všech sledovaných parametrech. V celkovém skóre napříč dlouhodobě měřenými kategoriemi se posunula o celkem 24 příček, ze 49. na 25. místo. V rámci své kategorie, Mastercard Obchodník roku s obuví, se posouvá o tři příčky a dostává se do TOP 3 nejlepších obchodníků v kategorii. Největší posun zaznamenala společnost CCC v parametru důvěry, kde si meziročně polepšila o celých 11 bodů. Zlepšení je ale viditelné i v parametrech zapamatovatelnosti a loajality zákazníků.

Mastercard Obchodník roku 2020 – Cena veřejnosti

Vítěze kategorie Mastercard Obchodník roku 2020 – Cena veřejnosti určilo veřejné hlasování veřejnosti, které probíhalo prostřednictvím internetových stránek www.obchodnik-roku.cz od 19. října 2020 do 17. ledna 2021. Celkem hlasovalo 114 080 osob a hlasující rozdělili mezi nejrůznější obchodníky 479 594 platných hlasů. V kategorii Mastercard Obchodník roku 2020 – Cena veřejnosti zvítězil Lidl Česká republika s 90 257 hlasy. Na druhém místě byla společnost Kaufland, která získala 48 529 hlasů, a na třetím místě Albert s 29 844 hlasy. Každý hlasující se mohl zodpovězením tipovací otázky zúčastnit soutěže o 10 iPadů a 100 předplacených karet Mastercard v hodnotě 1 000 Kč.

Zdroj informací

Mastercard a NejBusiness.cz

Datum

20. února 2021

Pozvánka na konferenci

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Reklama

Facebook

Page generated in 2.5059 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál