ABEL slaví 30 let rebrandingem a spotem od Skórky ze sKORO NA mizině - Rozhovor s Tomášem Mačugou

ABEL slaví 30 let rebrandingem a spotem od Skórky ze sKORO NA mizině - Rozhovor s Tomášem Mačugou

Kdy jste v ABELu začínal?

Jak už to chodí u dětí rodičů, kteří s podnikáním začali hned po revoluci, tak jsme se sestrou spjati s firmou už od jejich počátků. Pamatuju si doby, kdy se firma věnovala školící činnosti na počítačích. Sám jsem tenkrát chodil na ty počítače hrát Prince of Persia (smích). Mimo to se věnovala prodeji kancelářiny a zejména renovaci pásek do jehličkových tiskáren a inkoustových kazet.

Rostli jsem zároveň s firmou a každé prázdniny, někdy i víkendy, byly ve znamení firemního brigádničení. Byli jsme pomocníci ve výzkumu a vývoji, když táta přicházel na nové postupy, jak kazety renovovat.

Dodneška si s sebou nesu zážitky z toho, když jsem pomáhal oživovat první stroje pro renovaci, chystal a pájel první desky plošných spojů. Vidět, jak pod rukama táty vznikají vysoce inovativní stroje, a jak se na problémy kouká z úhlů, které jiní nevnímají, to na kluka, kterého baví technika udělá dojem ☺

Jaká byla Vaše první výplata, co jste si za ni pořídil a jak Vás rodiče vychovávali v rámci financí a práce?

Svou první výplatu jsem vlastně doposud nedostal. (smích) Když se mě na ni někdo zeptá, vybaví se mi slib ve výši několika desetikorun, který tenkrát asi nedošel svého splnění. Ale za dobu mého soužití s firmou jsem toho dostal daleko více. Od pohledu na svět, který říká „že cokoli si umím představit, jsem schopen i udělat“ po přesvědčení, že nic není zadarmo a hodnotu má pouze to poctivě odpracované. Zní to vzletně, ale jsou to hodnoty, které rodiče do podnikání vložili a firmou stále rezonují.

I naše výchova probíhala v tomto duchu. Rodiče neměli problém splnit nám naše přání, ale vždy hned v závěsu za přáním byla i zodpovědnost, která z jeho splnění plynula. Například, když naši odkoupili z firmy ojeté auto obchodníka, který s ním předtím najezdil obsluhou klientů přes 220 tisíc kilometrů. Auto jsem dostal po složení řidičských zkoušek a nebylo pouze pro mou potřebu, ale fungovalo jako druhé rodinné auto, tzn. že už jsme na zajišťování přepravy rodiny byli dva a střídali se.

Jaká byla Vaše strategie, když jste převzal firmu pod svá křídla?

Převzít zodpovědnost za rodinnou firmu a zajistit jí kontinuitu je úkol, na který se dá připravit různými cestami. Většina z nich zahrnuje nástup do firmy, kolečko po různých pracovních pozicích, vedení několika méně či více zásadních projektů a až poté vystoupání na nejvyšší příčku. Převzetí pod křídla je tak výsledkem poměrně dlouhého období, kdy si na sebe nový nástupce i všichni ve společnosti zvykají a poznávají se. Chodit na brigády je fajn začátek, ale převzít řízení firmy, to už chce určitou přípravu.

Už odmala jsem tušil, že se do firmy jednou budu chtít zapojit. Postupem času jsem si uvědomil, že pokud bych nastoupil hned po škole, nebyl bych schopný do firmy přinést něco nového. Proto jsem po ukončení magisterského studia ještě nějakou dobu zůstal mimo firmu a prošel si několik zaměstnáními.

V souladu s mottem „Kolik zaměstnání projdeš, tolikrát jsi člověkem.“ jsem si jich před ostrým nástupem do ABELu vyzkoušel hned několik. V zaměstnaneckém poměrů i jako freelancer, živnostník na volné noze. Víceméně všechny se nějakým způsobem následně promítnuly do mého následujícího působení ve firmě.

Pracoval jsem jako programátor v AVG, jako projektový manažer v Etneteře i jako horský průvodce pro malou brněnskou cestovní kancelář.

Po nástupu, seznamovacím kolečku po firmě a několika zajímavých projektech, jsem se stále více začínal zapojovat do dění firmy a postupně ho i ovlivňovat. Po dvou letech mi bylo nabídnuto spolumajitelství společnosti a následně v roce 2019 také faktické předání role generálního ředitele.

Od mého nástupu už uplynulo skoro půl dekády. Když se ohlédnu vidím ohromné množství práce celého týmu a jsem rád, že jsem mohl do takto rozjetého vlaku naskočit. A hlavně při pohledu dopředu vidím, že je stále se co učit a na čem pracovat. Z toho mám největší radost.

Co jste do firmy přinesl nového v rámci své současné pozice?

ABEL je firma postavená na datech. O datech podobně jako o ohni platí, že jsou dobrý sluha, ale zlý pán. Je jednoduché se v nich utopit a skončit v paralýze analýzou. V našem případě nám naštěstí pomáhají dennodenně pečovat o zákazníky, poznávat jejich potřeby a pomáhat jim tak s tím, aby se pro ně tisk stal naprosto bezstarostnou činností.

Rozvoj nástrojů pro využívání těchto dat, módními slovy Business Inteligence, byl jedním z prvních úkolů, který jsem dostal na starost. Naši obchodníci tak získali ještě lepší přehled o svých zákaznících. Každý obchodník ve firmě má na starosti vyšší stovky zákazníků a není v silách jednotlivce si o všech udržovat přehled. S pomocí těchto nástrojů se jim to daří. Už žádný zákazník nezůstane nechtěně na ocet.

K datům z obchodu a výroby jsme postupně přidali systém pro monitoring tiskového parku. Pomáháme tak zákazníkům nejen optimalizovat jejich náklady na tisk, sledovat stáří tiskáren a lépe plánovat investice do jeho obnovy.

Do budoucna máme v plánu tuto datovou analytiku nad tiskárnami u zákazníků na stolech rozvíjet. Chceme přinášet přidanou hodnotu v podobě včasných doporučení nejen o potřebě výměny tiskárny. Zejména u větších společnosti s desítkami tiskáren je dnes problémem plýtvání spojené s obnovou tiskáren. Ideální je měnit tiskárnu přesně v tom momentě, kdy je na hraně své životnosti, ale to se snáze řekne, než pohlídá.

Co Vám nejvíce pomáhá v řízení firmy?

Můj postřeh z vedení lidí je následující: „Aby lidé uvěřili v lídra, musí nejdřív on sám uvěřit v sebe“. Pak už to všechno celkem jde. A jak uvěřit v sebe jako v lídra? Ideálně tím, že se jím stanete. Vede k tomu několik cest a ta, kterou jsem si vybral, má slovo leader přímo ve svém názvu. Letos jsem uzavřel pátou sezónu mého průvodcování v horách. Horský průvodce se do angličtiny překládá jako mountain leader a v průvodcování nacházím ohromné množství paralel s vedením firmy.

Pokud bych měl své řízení firmy přiblížit na tom horském, tak prvním krokem je studium terénu, než do něj vůbec s lidmi vyrazím. Studium map, příprava tras, pojmenování rizik, to všechno proniká i do firemní praxe v podobě tvorby strategií.

Než se s lidmi poprvé chytnu skály nebo pustím do podnikání, je třeba si nastavit pravidla. Co budeme dělat, co nemají dělat, co nás čeká, kdo velí a má hlavní zodpovědnost. Proletíme si nácvik v bezpečném prostředí, např. v podobě pilotních projektů, a pak hurá do ostrého terénu. Tam už je každý za sebe a mým úkolem je dohlížet a pomáhat. Sleduju, zda někdo nezapomněl, co má dělat nebo nepotřebuje poradit s dalším krokem. Poradím a pomůžu, ale ten další krok je vždy na něm. Za své klienty ani zaměstnance se snažím jejich kroky nedělat.

Důležitou součástí je hodnocení rizika, zda se nám nemění okolní podmínky, jestli nepřichází bouřka a zda není potřeba buď zrychlit a dojít, nebo vyklidit pole a nenechat se shodit ze skály.

Po náročném dni je vždy radost spláchnout celodenní výkon radlerem a polívkou na chatě někde vysoko v horách. A stejně je to ve firemní praxi. Po výkonu je fajn smýt pot z čela a ten úspěch oslavit.

Samozřejmě je za tím schováno ještě mnoho detailů spojených s leadershipem, psychologií, vyjednáváním, ale nejvíc mi pomáhá to, že vedení lidí v horách, které je pro mě určitým posláním a které mě naplňuje, předcházelo o pár let přijetí zodpovědnosti za vedení firmy. Jsem rád, že se mi principy z hor daří uplatňovat i v ABELu.

ABEL se musel vyrovnat s příchodem kazet z Číny a také s laserovými tiskárnami, jak to probíhalo?

Přizpůsobování se trhu máme v krvi od začátku. Jehličkové tiskárny následoval inkoustový tisk. Po inkoustu přišel laser. Jedná se o technologie z analogového světa, k jejichž zvládnutí potřebujete kromě analytického myšlení také velkou porci manuální zručnosti a pečlivosti. ABEL skvěle drží krok s trhem a na českém a slovenském trhu jsme si díky invenci táty vybudovali pověst nejkvalitnějšího výrobce kazet.

Dovoz levných kazet je třeba brát tak, tak je. Můžeme protestovat, odvolávat se na ekologii a nekvalitu, ale každé zboží má svého kupce. Pravidelně navštěvujeme v Číně největší veletrh výrobců spotřebního materiálu do tiskáren a sledujeme konkurenci. V Číně stále probíhá experiment s podporou konkrétního odvětví a soustředění většiny firem z daného odvětví v jednom městě. Čínská Zhuhai se tak stala městem s největší koncentrací výrobců spotřebního materiálu. Není proto náhodou, že i největší oborová výstava se koná v tomto městě.

Každoročně máme možnost projít si místní továrny a sledovat úroveň místních výrobců. Ta je proměnlivá, ale jedno mají všichni společné. V množství, které produkují, není možné každou kazetu řádně a pořádně otestovat. I když se to každý výrobce snaží tvrdit, tak tento požadavek nelze technologicky splnit. Jednoduše proto, že vyrábějí příliš mnoho kazet, a pokud by každou měli řádně otestovat, měnili by každý den několik tiskáren na výrobní lince.

ABEL od začátku cílí na náročné zákazníky, kteří chtějí mít kontrolu nad kvalitou výstupů z jejich tiskáren a plnohodnotný servis našeho obchodního týmu. Umí ocenit péči asistentky, která se mu vždy ráda připomene, pomůže mu zjednodušit objednávku docházejícího toneru a obchodníka, který mu ho dodá až ke dveřím jeho kanceláře. Díky naší propracované databázi zákazníků asistentka vždy ví, co konkrétní zákazník objednává, a on tak nemusí hledat na tiskárně nesmyslné kódy, nebo koukat dovnitř a zjišťovat typ kazety. Stačí, když asistentce řekne „ano, dovezte mi toner“. O zbytek se už postará náš tým.

Od počátku se srovnáváme s kvalitou originálů a díky investic do výzkumu a vývoje se nám stále daří být velmi blízko. Z tohoto požadavku nemíním ani já slevovat a naše podnikání chci stále opírat o kombinaci kvalitního produktu a kvalitní služby pro zákazníka.

Čím je ABEL ve svém oboru jedinečný?

Naši jedinečnost jsme v rámci rebrandingu společnosti popsali spojením „Nekonečná péče“. Od začátku existence ABELu je vše, co děláme, postaveno kolem spokojenosti dvou skupin. Zákazníků a zaměstnanců. Každý zákazník u nás má svého člověka, který o něj pečuje a pomáhá mu. Stále razíme tento aktivní přístup k zákazníkům. Nečekáme, až nás bude potřebovat, ale aktivně se mu snažíme pomoci, aby se nedostal do úzkých, protože jakmile v tiskárně dojde toner, je většinou pozdě.

Věříme, že spokojený zaměstnanec je podmínkou pro spokojeného zákazníka. Stejnou péči, jakou věnují mí kolegové našim zákazníkům, se snažíme věnovat i my jim. O benefity se dnes snaží opírat každý, ale to, co je společné našemu přístupu k zákazníkům i zaměstnancům, je normální člověčina. Respekt a lidskost, kterou se snažíme jako majitelé předávat dál do firmy, se nám vrací v podobě spokojených zákazníků.

Stavíme naši péči na kombinaci technologií a lidského přístupu. To bych v době, kdy se stále více mluví o nasazení umělé inteligence místo lidí na zákaznické podpoře, vypíchnul, a je to přístup, který chceme stále dál rozvíjet. Budujeme analytické nástroje nad daty našich zákazníků, abychom jim dokázali ještě lépe pomoci, ale naše zjištění směrem k zákazníkům vždy předávají lidé. To je podstatou naší Nekonečné péče o tisk.

Kromě péče o zákazníky i zaměstnance razíme ještě jedno motto: „Zachraňujeme svět od vypsaných tonerů“. Pěkně to podtrhuje linku, kterou si málokdo uvědomuje. Ekologii, resp. neekologičnost si s tonery spojí málokdo, ale vypsaná kazeta je odpadem, který se obtížně zpracovává.

Levné čínské kazety jsou problémem. Ti, kdo je prodají s nimi už nechtějí mít dodatečné náklady na jejich rozebírání. Protože se zatím nedají využít jako zdroj pro výrobu a nikomu se nechce investovat do jejich rozebrání, skončí často jako komunální odpad na skládce.

Naše výroba pracuje s prázdnými plastovými korpusy vypsaných originálních kazet. V rámci přípravy výroby rozebereme vypsanou kazetu na jednotlivé komponenty, které pak roztřídíme a předáme ke zpracování našim partnerům. Ročně tak vytřídíme desítky tun železa, hliníku a plastového odpadu. Svět tak ušetříme desítek tun odpadu, který by v zemi ležel velmi dlouho.

Proč jste se rozhodli pro rebranding? Z čeho jste vycházeli? Jaká je nosná myšlenka rebrandingu, která se promítla do grafického ztvárnění?

S tátou jsme cítili, že nám firma vyrostla z výrobce kazet do poskytovatele řešení pro firemní tisk a stávající komunikace tak pokrývala pouze jednu z nohou, na kterých ABEL stojí. Pro jistotu jsme se zeptali našich zákazníků, čeho si na spolupráci s ABELem cení nejvíce, a od toho jsme se odrazili.

Potvrdili nám, že kvalita produktu je pro ně důležitá, ale jako největší přidanou hodnotu vnímají to, že se na nás mohou spolehnout. Dále pak unikátní kombinaci produktu, způsobu obsluhy a doplňkových služeb. Že je pro ně důležitá ta bezstarostnost, kterou jim péče celého týmu přináší.

Tušili jsme, že nás zákazníci mají rádi, ale ta vysoká míra pozitivních reakcí, která naznačila, že ABEL je lovebrandem v oblasti, která působí spíše vrásky na čele, je dokladem toho, že svou práci děláme dobře!

V dosavadní komunikaci jsme na přínosy našeho přístupu k zákazníkům málo kladli důraz. Po 30 letech existence firmy, jsme si řekli, že bychom si mohli nadělit více než jenom změnu komunikace a oslovili jsme profesionály ze Studia CREATED, aby nám pomohli uchopit ABEL jako celek.

Výsledek navazuje na naši historii. Když jsme se zamýšleli nad symbolikou nového loga, chtěli jsme se odrazit od prvku, který je součástí DNA společnosti již od začátku. Nová ABEL smyčka je variací Möbiovy pásky.
Využitím principu objeveného roku 1858 matematikem Augustem F. Möbiem byla zdvojnásobena využitelná plocha pásky v kazetě pro jehličkové tiskárny. Renovace kazet do jehličkových tiskáren stála u zrodu společnosti.
Renovace a z ní plynoucí udržitelnost je více než jen nápad. Je to filozofie, která definuje ABEL od jeho počátků.

Kolik poboček má ABEL?

ABEL má centrálu v Opavě a pobočku v Čadci na Slovensku. Nicméně díky silnému týmu asistentek a obchodníků, kteří se osobně starají o naše zákazníky, dosáhneme úplně všude. Souhra celého týmu stojí za neuvěřitelným oceněním, kterého se nám v rámci výzkumu spokojenosti zákazníků dostalo.

I po roce od výzkumu v rámci rebrandingu jsem nadšený z toho, že zákazníci ABEL vnímají jako lovebrand. A to nejen aktuální zákazníci, ale velmi vysoké skóre NPS nám udělili i zákazníci, kteří s námi spolupracovali v minulosti.

Kolik zaměstnanců má ABEL?

Práci dáváme více než 120 lidem v Opavě a dalším 20 v Čadci. Jsem hrdý na to, že nejsme jenom společnost, která by šoupala krabicemi, ale že produkujeme reálný produkt, na který se dá sáhnout. Od prvopočátku jsme ve firmě budovali jak výrobní, tak obchodní divizi. Podařilo se nám tak uzavřít kruh mezi produktem a zákazníkem. Nemáme žádné prostředníky a umožňuje nám to zákazníkům lépe naslouchat a reagovat na jejich potřeby.

Za ty roky se nám podařilo v rámci rodinné firmy vybudovat i rodinu zaměstnanců. Kromě týmových akcí se snažíme celá firma několikrát ročně potkávat. Rodina firmy není jenom o zaměstnancích, ale také o jejich rodinných příslušnících. Pro naše nejbližší rádi pořádáme dětské dny. Je to jedinečná možnost, jak ještě více stmelit tu velkou rodinu, kterou ABEL je. Nafukovací atrakce, soutěž o ceny, posezení nad něčím dobrým na zub. Zaměstnanci jsou těmi nejnáročnějšími zákazníky a tyto akce jsou naší odměnou za jejich práci a velké nasazení.

Bývá to trochu výzva, najít v našem okolí prostory, kam se všichni vejdeme, ale naštěstí jsme si vedle sídla společnosti pořídili travnatou plochu s posezením a ohništěm. Je to místo, kde se můžeme všichni setkat a trochu oddechnout.

Snažíme se filozofii rodinné firmy dotáhnout do detailu.

Kolik kazet se díky ABELu vrátilo znovu do oběhu, takže se nestanou odpadem?

Už od začátku je ABEL firma, která si zakládá na pečlivosti. A se stejnou pečlivostí si vedeme informace o kazetách, které nám prošly rukama. Za těch 30 let je to neuvěřitelných 9 mil. kusů kazet, které neskončily na skládce, ale sloužily dál jako zdroj pro naši výrobu.

Jak moc kazet to je? Mohli bychom z nich postavit zeď kolem celé České republiky. Nebyla by moc vysoká, ale 9 mil. kusů kazet by hranice ČR hravě obepnulo. Na dálnici D1 by se had z kazet vlezl 6krát a u Brna by se ještě mohl zatočit jako chřestýš.

Reklamní spot "ABELman"

Making of

Zdroj informací

ABEL a NejBusiness.cz

Datum

19. února 2021

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme



Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Reklama

Page generated in 1.1718 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál