Český e-commerce zažívá v posledních letech obrovský boom. Růst oboru akcelerovala epidemie koronaviru, kdy řada firem urychlila digitalizaci a přechod na online řešení. Zároveň omezení prodejů v kamenných prodejnách přivedlo větší podíl zákazníků do e-shopů. Zrychlený růst celého odvětví ještě více odhalil problémy s nedostatkem kvalitních pracovních sil. Zvláště v případě vyšších manažerských pozic nastává doslova válka o talenty.
Podle údajů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) vzrostl český e-commerce trh meziročně o 26 % a přiblížil se hranici 200 miliard. „Jedná se o téměř dvojnásobné tempo růstu v porovnání s růstem mezi roky 2019 a 2020. To je samozřejmě způsobeno přesunem spotřeby z offline do online prostředí v důsledku pandemie koronaviru. Na celkových maloobchodních prodejích se e-commerce podílí již z 16 %. I když vznikla řada nových e-shopů, největší mírou se na nárůstu e-commerce podíleli zavedení prodejci, ať už z řad online hráčů nebo e-shopy kamenných obchodů," popsal Matěj Kapošváry, obchodní a marketingový ředitel společnosti Shopsys.
Růst oboru však může zkomplikovat nedostatek kvalifikovaných pracovních sil. O ty stávající pak nastává na trhu doslova rvačka. „Český e-commerce přes svoji relativní ‘mladost‘ již dokázal vygenerovat lídry, kteří stojí v pozadí stabilních, ale i rychle rostoucích značek na českém trhu,“ vysvětlil Ivar Mesenský ze společnosti Wolf Hunt, která se na externí nábor a hledání talentů v e-commerce specializuje. Podle něj ale firmy potřebné zkušenosti nezískávají snadno a často je personální nedostatky v růstu zbrzdí, protože nejsou schopny je interně řešit.
„Po počáteční fázi, ve které silný lídr, většinou zakladatel firmy, dokáže nabudit své okolí, následuje uvědomění, že nadšení nemůže nahradit zkušenost a že je nutné jednotlivé role v týmu rozdělit. V následné růstové fázi se stává, že nároky a cíle firmy rostou rychleji než výkon aktuálního kádru a pak je vhodné přivést někoho zvenčí,“ dodává s tím, že vzhledem k nedostatku takových lidí je pro menší či střední firmu složité takového odborníka najít, a proto je v tu chvíli pravý čas obrátit se na externí specialisty. Podle něj je nalezení správného člověka do vyššího managementu zpravidla běh na delší trať. „Díky rozvoji digitálních technologií a stále větším digitálním stopám jednotlivce je nyní snazší získat kontakty na vytipovaný talent. Úměrně ale zároveň roste i míra resistence vybraných kandidátů reagovat na přímé oslovení. Ochota pokračovat v jednání je pak na zkušenostech a know-how konkrétního headhuntera,“ řekl Ivar Mesenský.
Globální pandemická situace v tuto chvíli urychluje přechod mnoha firem do on-line, což mění i požadavky na hledané pracovníky. „Firmy stále častěji usilují o získání manažerů, kteří mají s transformací do online prostředí zkušenosti a pomohou tak zkrátit náskok, který mají velcí hráči. Zkušenosti manažerů v této oblasti mohou v budoucnu rozhodovat o bytí a nebytí společností, které zatím nejsou v e-commerce tak silní,“ popsal Ivar Mesenský.
WOLF HUNT s.r.o. a NejBusiness.cz
7. února 2021
Société Générale Equipment Finance (SGEF), tuzemský lídr nebankovního financování firem a člen Skupiny...
Flexibilní kanceláře v Česku zažívají rekordní růst. Po utlumení poptávky během pandemie sledujeme výrazné...
Integrovaný regionální operační program (IROP) v roce 2024 významně podpořil rozvoj regionů napříč všemi...
V uplynulém roce 2024 bylo při kontrolách Státního úřadu inspekce práce odhaleno téměř 2 tisíce nelegálně...
ABB, Smart View a Keyence uspořádali RoboVision Hackathon, který studentům nabídl jedinečnou možnost...
České firmy přehodnocují své exportní strategie v reakci na geopolitický vývoj, regulatorní změny a...
osud roztříštěný evropský trh se softwarovými, datovými a analytickými nástroji pro obchodování s novými i...
Evropská komise schválila podle pravidel EU pro veřejnou podporu český program ve výši přibližně 2,6...
Mind the gap. Hlášení, které v anglicky mluvících zemích upozorňuje cestující v metru na prostorovou...
Jen krátká smlouva a žádné osobní jednání, přesně o tom jsou moderní úvěry, které lze vyřešit z pohodlí...