V roce 2020 se naplno ukázalo, jak obrovský význam mají digitální služby a propojená infrastruktura pro každodenní fungování společnosti. Zároveň se změnil i přístup k ochraně soukromých dat a způsob, jakým tuto ochranu vnímají běžní lidé, organizace i vládní úřady. Odborníci na datové soukromí ze společnosti Kaspersky se za těchto okolností zamysleli nad tím, jaké změny se v oblasti ochrany soukromí dají očekávat v roce 2021. Jedna věc je jasná – ve všech oblastech se dá očekávat střet různých zájmů. Malí i velcí obchodníci začnou shromažďovat data všeho druhu, vlády zavedou nová regulační opatření a běžní uživatelé začnou považovat ochranu soukromých údajů za hodnotu, za niž budou ochotni platit.
Základem prognóz odborníků jsou změny v trendech, s nimiž se experti společnosti Kaspersky v roce 2020 setkali. Podle nich je střet zájmů mezi nejrůznějšími účastníky debaty o ochraně soukromých dat a jejich shromažďování výsledkem následujících tendencí:
1. Soukromí běžných lidí je důležitou hodnotou, za kterou se ve většině případů bude platit. Během pandemie výrazně narostlo množství sbíraných dat a rostoucí politické napětí se přelévalo i na digitální platformy, takže rostlo i povědomí lidí o neomezeném sběru dat. Stále více lidí si své soukromí chce chránit a organizace na to reagují posílenou nabídkou produktů, které jim to umožní. Těchto produktů je stále víc a jsou čím dál rozmanitější.
2. Výrobci chytrých zdravotnických zařízení budou i nadále sbírat data všeho druhu – a budou tato data využívat čím dál rozmanitějšími způsoby. Data získaná z fitness trackerů, senzorů krevního tlaku a dalších zařízení obsahují tak cenné informace, že už došlo i na jejich použití při soudních procesech, za nesmírně užitečné je považují i marketéři a pracovníci pojišťoven. Ze zdraví se navíc stal prvořadý veřejný zájem, takže poptávka po takových datech určitě ještě poroste.
3. Vlády budou s rostoucím znepokojením sledovat masivní hromadění dat s podporou moderních technologií a budou se ho snažit aktivně regulovat. Přístup k uživatelským datům otevírá spoustu možností všeho druhu, nejrůznější činnosti od boje proti zneužívání dětí po řízení městské dopravy můžou fungovat lépe. Data nicméně usnadňují i potlačení různých občanských či disidentských hnutí. Většina soukromých firem ovšem tato data sdílet nehodlá, takže vlády nepochybně přistoupí k silnějším regulacím, které ochranu internetového soukromí ztíží. Čeká nás vypjatá debata o bezpečnostních technologiích typu šifrovaného přenosu, DNS-over-HTTPS nebo kryptoměn.
4. Datové společnosti budou hledat kreativnější a občas dotěrnější způsoby získávání dat pro své nástroje k behaviorální analýze. Behaviorální analýza postavená na datech v sobě skrývá řadu rizik. Chyby můžou lidem ublížit, přičemž skutečná kvalita těchto systémů je často obchodním tajemstvím. I tak budou ovšem organizace působící v této oblasti nadále hledat stále kreativnější cesty, jak profilovat uživatele na základě jejich preferencí a činností, a tím pádem ovlivňovat jejich život.
5. Výrazněji se rozšíří nové technologie a modely, mezi něž patří MPC, diferenciální soukromí, federované učení nebo edge computing. Firmy získávají stále lepší představu o tom, jaká data vlastně potřebují, a uživatelé se brání jejich nekontrolovanému shromažďování. To má za následek rozvoj a rozšíření vyspělých nástrojů ochrany soukromí – technologické organizace se uživatelům snaží zaručit nové a přísnější normy, podle nichž se budou jejich soukromá data chránit. Lze očekávat vývoj vyspělejšího hardware, díky němuž budou vývojáři moct tvořit nástroje schopné pokročilého zpracování dat, a tím pádem omezení množství dat, jež uživatelé musejí s organizacemi sdílet.
„Loni si mnozí uživatelé vůbec poprvé uvědomili, jak velké množství informací sdílejí a co za ně dostávají. S tímto uvědoměním přichází i lepší pochopení, co je to právo na soukromí a jak ho uplatňovat. Z ochrany soukromých dat se tak stalo horké téma, v němž se střetávají vládní, korporátní a osobní zájmy. Z této situace se zrodila řada odlišných a místy konfliktních trendů v oblasti shromažďování dat a ochrany soukromí, případně jeho narušování. Doufám, že letos a v dalších letech dokážeme najít rovnováhu mezi využíváním dat ze strany vlády a firem a právem na soukromí,“ říká Vladislav Tuškanov, bezpečnostní expert společnosti Kaspersky. „Na závěr bych chtěl zdůraznit, že coby uživatelé sice nemáme svá data plně pod kontrolou, ale pro ochranu vlastního soukromí a osobních dat toho můžeme udělat pořád hodně.“
Tyto prognózy jsou součástí Bezpečnostního bulletinu společnosti Kaspersky (Kaspersky Security Bulletin – KSB), což je každoroční sborník prognóz a analytických článků o nejdůležitějším vývoji v oblasti kybernetické bezpečnosti. Další články ze sborníku KSB najdete zde.
Co všechno a jak správně nastavit na sociálních sítích a jak si zajistit ochranu soukromí u různých služeb a na různých platformách lze zjistit s pomocí interaktivního formuláře Kontrola nastavení soukromí.
Kaspersky je globální společnost zaměřená na kybernetickou bezpečnost, která byla založena v roce 1997. Odborné znalosti společnosti Kaspersky v oblasti bezpečnostních hrozeb a zabezpečení se neustále transformují do inovativních bezpečnostních řešení a služeb na ochranu firem, kritické infrastruktury, vlád a uživatelů po celém světě. Komplexní portfolio zabezpečení, jež tato společnost nabízí, zahrnuje špičkovou ochranu koncových bodů a řadu specializovaných bezpečnostních řešení a služeb, jež pomáhají čelit sofistikovaným digitálním hrozbám, jakkoli se neustále proměňují. Technologie společnosti Kaspersky chrání více než 400 milionů uživatelů a pro 250 000 firemních klientů přinášíme ochranu všeho, co je pro ně v digitální oblasti nejcennější.
Kaspersky a NejBusiness.cz
1. února 2021
Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...
Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....
Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...
Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....
Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...
Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...
Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...
Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...
Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...
Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...