Nový mobilní osvětlovací systém pomůže malým letištím, jejichž technika dožívá

Nový mobilní osvětlovací systém pomůže malým letištím, jejichž technika dožívá

Dá se složit do vozíku, zapřáhnout za osobní auto a odvézt kamkoliv. To je jedna z výhod systému MoLiS, mobilní letištní světelné soustavy, kterou vyvinula firma TRANSCON ELECTRONIC SYSTEMS ve spolupráci se Leteckým ústavem Fakulty strojního inženýrství VUT v Brně. MoLiS by mohl na malých letištích nahradit zastaralé systémy, které na mnoha místech dosluhují. Využití ale najde i jako záložní soustava pro velká letiště, nebo v případě, že je potřeba připravit přistávací dráhu v místě, které jako letiště běžně neslouží.

„Na malých letištích se dodnes používají systémy vyvinuté v Československu někdy na počátku 60. let. Tehdy vznikly primárně pro vojenské použití, nicméně později se začaly používat i na malých aeroklubových letištích, kde přežívají dodnes. Jejich technický stav je ale stále obtížněji udržitelný, na původní systémy se již nevyrábí náhradní díly a řada malých letišť proto musela noční lety ukončit. To nás vedlo k nápadu pokusit se vyvinout systém zcela nový,“ popisuje Jiří Chlebek z Leteckého ústavu FSI.

Výzkumníci spojili síly s renomovaným výrobcem letištních světel, českou firmou TRANSCON ELECTRONIC SYSTEMS. Na jejích bedrech ležel vývoj systému po technické stránce, Letecký ústav pracoval zejména na testování soustavy. „Systém MoLiS byl zkoušen na řadě letišť po celé republice. Jednalo se jak o letiště, která disponují starým systémem, případně jej už nemají v provozu, tak o letiště, která zatím s nočním provozem neměla zkušenosti. Už během testování projevila řada malých letišť o nový systém zájem,“ dodává Chlebek.

Výsledkem spolupráce je prototyp systému určený pro dráhy do 1200 metrů, kdy maximální délka dráhy je závislá na její šířce. Celá světelná soustava se vejde do vozíku za auto, což je velký rozdíl oproti starému systému, který v původní vojenské verzi potřeboval k převozu několik nákladních vozů. K soustavě MoLiS patří ještě druhý vozík s větrným rukávem a osvětlením k němu, což je předpisy daná povinnost pro noční provoz na letišti.

Na rozdíl od zahraničních osvětlovacích soustav pro malá letiště není český systém napájen z baterií nebo solárních panelů, ale prostřednictvím kabelového rozvodu. „Chtěli jsme, aby údržba systému byla pro malá letiště co nejjednodušší a údržba baterií se nám zdála příliš náročná. Z důvodu co nejnižších nároků na elektrický generátor sloužící pro napájení systému využívá systém v co nejširší míře LED technologie,“ vysvětluje Chlebek. Po "rozbalení" a instalaci osvětlovacího systému tak má letiště k dispozici kompletní osvětlení pro noční provoz letadel.

Nový systém, nová pravidla

Součástí tříletého projektu MoLiS byla i příprava certifikované metodiky. Ta má pomoci definovat požadavky na světelné soustavy pro malá letiště, nyní ji schvaluje Ministerstvo dopravy. Nové předpisy by měly narovnat současný stav, kdy se počítá s použitím pevných osvětlovacích soustav pro letiště se stálým nočním provozem, v praxi ale malá letiště provozují noční lety jen pár měsíců v roce. Tomu jde vstříc i MoLiS, který je mobilní a počítá se s jeho využitím po omezenou dobu.

„Na malých letištích je noční provoz převážně sezonní záležitostí. V létě je krátká noc a na letištích je přes den velký provoz, takže toto období není pro noční lety ideální. Naopak jaro nebo podzim jsou pro provoz v režimu VFR NIGHT, tedy noční lety za podmínky vizuálního kontaktu se zemí, mnohem lepší. Malá letiště obvykle potřebují noční provoz kvůli výcviku pilotů třeba jeden až dva měsíce na jaře a stejně tak na podzim. Je proto žádoucí, aby vznikl předpis pro toto použití osvětlovacích soustav,“ uzavírá Chlebek.

Zdroj informací

Vysoké učení technické v Brně a NejBusiness.cz

Datum

27. ledna 2021

Fotogalerie

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Zajímavosti a tiskové zprávy

23. dubna 2024

Klimatická neutralita ve stavebnictví. STRABAG chce dosáhnout zdánlivě nemožného do roku 2040

Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...

17. dubna 2024

Bonett pod vlastní značkou otevírá první dvě CNG stanice na Slovensku

Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

25. března 2024

Direct pojišťovna překonala další dva milníky. Má 3,5 miliardy v portfoliu a půl milionu klientů

Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....

13. března 2024

Komerční banka bude vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ

Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...

13. března 2024

DKV Mobility rozšiřuje síť dobíjecích stanic

Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...

12. března 2024

BILLA svoji novou identitu promítá nejen do svých prodejen

Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...

12. března 2024

SAP představuje novinky ve správě firemních dat s generativní AI

Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...

11. března 2024

Dell inovuje modely notebooků Latitude pro práci s umělou inteligencí

Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...

8. března 2024

Kancelářská budova AFI City 1 dosáhla s příchodem nových nájemců plné obsazenosti

Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...

Reklama

Page generated in 1.2746 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál