Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR) považuje za skandální, že se skupina poslanců v čele s hnutím ANO snaží opět, navíc v době vrcholící pandemie koronaviru, schválit kvóty na české potraviny. Všechny dosavadní pokusy zemědělských lobbistů o zavedení kvót na české potraviny díky tlaku veřejnosti v minulosti padly pod stůl. To, že se další návrh dostává do sněmovny těsně před koncem roku a v době vrcholící krize spojené s pandemií Covid-19, považujeme za hrubé zneužití politické moci a snahu vyhnout se veřejné kontrole těchto nebezpečných návrhů. Je zapotřebí si uvědomit, že spousta potravin se v České republice vůbec nevyrábí a v naprosté většině ostatních potravin nedokážeme být soběstační. Omezení nabídky a konkurence by sice navýšilo zisky velkých zemědělských a potravinářských koncernů, ale výrazně by poškodilo české spotřebitele.
„Návrh týkající se jakéhokoli povinného zavedení českých potravin na pultech obchodů považuji za naprosto absurdní a zcestný. V situaci, kdy je Česka republika v řadě klíčových potravin soběstačná jen na 30 až 40 %, je navíc velmi nebezpečný. Povede k tomu, že spoustu produktů na pultech českých obchodů spotřebitel už nenalezne, a za ty, co zůstanou, zaplatí výrazně víc. Shánění ovoce a zeleniny se stane novým druhem sportu. Místo jednoho květáku si člověk koupí rovnou tři a dva vymění se sousedem za salátové okurky. Jsem zvědavý, jak se předkladatelé vypořádají třeba s faktem, že více než 90 % uzenin vyráběných u nás nesplňuje parametry označení ,česká potravina‘, takže budou muset zmizet z trhu. Podobně novou dikcí zákona nebude možno za české považovat třeba znojemské okurky nebo olomoucké tvarůžky,“ uvedl Tomáš Prouza, prezident SOCR ČR, a dodal: „Premiér Babiš se na jaře dušoval, že je proti zavedení povinných kvót na české potraviny. Přesto je to právě hnutí ANO za pomoci SPD, kdo se snaží kvóty znovu zavést, a spoléhají se na to, že dnes je pozornost veřejnosti zaměřena na koronavirovou krizi.“
Jak T. Prouza zdůraznil, tuzemští pěstitelé jsou schopni dodávat ovoce a zeleninu na trh pouze několik měsíců v roce. Namátkou u květáku a rajčat to jsou necelé čtyři měsíce, u salátových okurek dokonce ani ne dva měsíce. Pokud po zbytek roku bude zakázáno dovážet ovoce a zeleninu ze zahraničí, zůstanou na základě návrhu hnutí ANO a SPD v obchodech prázdné regály.
Veškeré plodiny (namátkou rýže, mnohé luštěniny, káva, kakao, čokoláda či koření), které u nás principiálně nelze pěstovat a které jsou nedílnou součástí finálních produktů, budou mít vliv na požadované procento. Výrobci v současnosti nejsou schopni garantovat po celý rok potřebné procento surovin z domácí produkce, takže třeba naprostá většina uzenin tuzemských výrobců nebude splňovat požadavky na „českou potravinu“. V portfoliu mnoha domácích velkých potravinářských firem není aktuálně ani jeden produkt, který odpovídá definici „české potraviny“ podle zákona. A to má jejich zastoupení stoupat z 55 % v roce 2022 na 73 % v roce 2028 a následujících letech.
„Je naprosto zřejmé, že postiženým bude jen a jen zákazník. Dojde k dramatickému snížení výběru. Tam, kde mají zákazníci možnost výběru z třeba deseti druhů, budou mít najednou jen dva nebo tři. Je skutečně naivní se domnívat, že stanovení povinného podílu českých potravin povede k něčemu jinému než ke zhoršení pozice zákazníků a zhoršení kvality, protože čeští zemědělci přestanou být tlačeni zahraniční konkurencí,“ zdůraznil T. Prouza a doplnil: „Zvednou se ceny potravin se všemi důsledky pro nakupující, přičemž půjde pouze o zbytečné nalití jejich peněz do kapes vlastníků velkých českých zemědělských koncernů. Právě těch, které dnes nejsou schopni konkurence a jedou jen ze setrvačnosti.“
Co největší pestrost nabízeného zboží předpokládá nutnost mít k němu přístup z maximálního počtu zdrojů. Dostupnost českých potravin je proto nutné řešit systémově, žádný zákon totiž občany nasytit nedokáže. To může pouze efektivně fungující zemědělství, potravinářství a obchod.
Svaz obchodu a cestovního ruchu a NejBusiness.cz
19. prosince 2020
Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...
Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....
Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...
Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....
Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...
Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...
Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...
Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...
Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...
Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...