Letošní rok byl výzvou. Firmy se musely rychle vypořádat s náhlou změnou spojenou s pandemií COVID-19, otřesem ekonomiky s výjimečnými podmínkami. Francouzská rodinná společnost Bonduelle i přesto hlásí za uplynulý rok růst obratu o 2,8 %. I když se kvůli koronakrizi firma potýká s dramatickými výkyvy prodejů, kdy výrazně posílil odbyt konzervovaných a mražených produktů, ale oslabil prodej pro gastro provozy, optimalizuje strategii. Bonduelle se bude ucházet i o zásadní certifikaci B-Corporation, chce se stát vzorem pro další společnosti v oblasti odpovědnosti, udržitelnosti a ekologie.
Společnost Bonduelle, která se specializuje na produkci rostlinných potravin, oznámila za uplynulý rok růst výnosů, a to i navzdory nepříznivé situaci okolo pandemie COVID-19. V celosvětových příjmech si společnost připsala souhrnný obrat téměř 2,9 miliardy EUR a oproti předchozímu roku zaznamenala růst o 2,8 %. „Růst obratu se blíží našim původním cílům, turbulence a nejistá situace na trhu ale měly silně nepříznivý dopad na profitabilitu. Nejvíce se pandemie odrazila v Evropě, kde obrat společnosti stagnoval, zatímco mimoevropské trhy rostly o více než 5 % a ve výsledku představovaly 55 % obratu,“ říká obchodní ředitel společnosti Bonduelle pro Česko a Slovensko Michal Skála.
Koronavirovou krizí nebyly zasaženy konzervované produkty, které meziročně rostly o 9,6 %, dobře si vedly i produkty mražené, jejichž prodej se zvýšil o 4,1 %. Oslabení ale zaznamenaly čerstvé výrobky a lahůdky, ty meziročně oslabily o 4,3 %. „Zaznamenali jsme obrovské disproporce mezi prodejními kanály – zatímco prodeje do gastronomie se výrazně propadly a tento pokles nás trápí dodnes, retailové, a zvláště pak internetové prodeje velmi dynamicky narostly. Oba tyto extrémy se bohužel negativně odrazily na stavu zásob. I přes optimalizaci nám i celému odvětví hrozí před následující sklizní výpadky,“ vysvětluje Skála.
I společnost Bonduelle musela rychle a pružně reagovat na situaci kolem koronavirové pandemie. Investovala do hygienických a dalších opatření na ochranu zaměstnanců a zákazníků. Vedle toho se musela vypořádat s obecným snížením produktivity vzhledem k ochranným opatřením, zvýšením skladovacích nákladů, výkyvy v logistických tocích i se stagnujícími zásobami produktů pro gastronomii. „S našimi farmáři máme silné pouto, společnost se podílí na kompenzaci ztrát producentům zaviněných třeba počasím. V době koronakrize jsme rovněž navýšili odměny zaměstnancům v konzervárenských provozech, kteří v kritických časech, kdy poptávka dramaticky vzrostla, prokázali neskutečné úsilí. V rámci vypořádání se zvýšenými náklady se vedení společnosti dohodlo s akcionáři na snížení odměny vrcholných manažerů a členů výkonné rady a byl podán návrh na snížení dividendy o 20 %. I tak se odhadovaný dopad všech opatření na ziskovost společnosti pohybuje mezi sedmi a deseti miliony eur,“ vypočítává Michal Skála. Provozní zisk společnosti v důsledku souběhu těchto negativních faktorů meziročně poklesl o 12,1 %.
Posilování rostlinné stravy je trendem posledních let. Konzumenti stále častěji vyhledávají zdravější, bezpečnější a cenově dostupnější potraviny nezatěžující životní prostředí. To představuje silný potenciál pro další růst Bonduelle. Společnost podporuje udržitelnou ekonomiku s pozitivními přínosy pro planetu, pro celou společnost i pro místní komunity. Proto podporuje své farmáře, kteří dnes pěstují plodiny na více než 126 000 hektarech. Cílem je podpora biologické rozmanitosti, ochrana přírodních zdrojů, respekt vůči půdě, vodě i vzduchu. Toho chce dosáhnout skrze efektivní, ekologické a inteligentní zemědělství, výzkumem, vývojem, inovacemi a podporou udržitelné a diverzifikované produkce. „Společenská odpovědnost je pro nás klíčovou prioritou. Snažíme se pracovat na lepší budoucnosti, chceme přinášet udržitelná, inovativní řešení pro dostupnější, zdravější a chutné rostlinné potraviny s respektem vůči přírodě a planetě. Příroda je naše budoucnost a my chceme naším modelem inspirovat další společnosti,“ říká Skála.
Společnost Bonduelle své cíle spojené s ekologií, udržitelností a odpovědností vůči planetě dokládá i tím, že se systematicky připravuje na získání náročné certifikace B-Corporation. Ta je exkluzívním světovým klubem společností vyznávajících rovnováhu mezi generováním profitu a sociálně-environmentální udržitelností.
Francouzská rodinná společnost Bonduelle je jedním z největších světových zpracovatelů zeleniny. Disponuje 56 zpracovatelskými závody ve dvanácti zemích, spolupracuje s více než třemi tisíci farmáři a její produkty se prodávají pod šesti různými prémiovými značkami ve více než sto zemích světa. Srdcem produktového portfolia je konzervovaná a mražená zelenina a houby, na některých trzích ale společnost nabízí i čerstvé zeleninové produkty a výrobky založené na rostlinné bázi.
BONDUELLE, spol. s r.o. a NejBusiness.cz
13. prosince 2020
Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...
Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....
Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...
Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....
Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...
Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...
Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...
Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...
Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...
Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...