Na jaře roku 2020 došlo k výraznému nárůstu nakupování na internetu a lidé také začali sledovat pořady na placených stránkách. Chytrou televizi používá třetina domácností. Přístup k internetu jich má 82 % a počítač či tablet 79 %.
Meziročně došlo k velkému nárůstu v nakupování přes internet. Zatímco v roce 2019 nakupovalo online 39 % české populace, o rok později to bylo již 54 %. „Potraviny si během sledovaných tří měsíců nakoupilo 13 % osob. Stejný podíl si přes internet objednal jídlo z restaurací či fastfoodů. Oblečení nebo obuv si koupilo online 30 % osob. Byla to nejčastěji nakupovaná položka na internetu, stejně jako v několika předchozích letech,“ říká Marek Rojíček, předseda Českého statistického úřadu.
Více sledujeme pořady na webu televizních stanic a vzrostl i počet osob, které sledují videa na Youtube či podobných stránkách sloužících ke sdílení videí. „Největší meziroční nárůst zaznamenalo sledování placených pořadů. Zatímco na jaře roku 2019 uvedla 3 % osob, že si zaplatila za sledování filmů či seriálů přes internet, v roce 2020 to bylo již 10,5 %. Nejčastěji sledují placené programy na internetu osoby ve věku 25 až 34 let,“ uvádí Eva Myšková Skarlandtová z oddělení statistiky výzkumu, vývoje a informační společnosti ČSÚ.
Chytrou televizi využívá třetina českých domácností. Za poslední 4 roky došlo k nárůstu jejího používání přibližně na trojnásobek. Některou formu nositelné elektroniky, tedy především chytré hodinky, fitness náramky a bezdrátová sluchátka, používá v Česku 32 % osob, chytré reproduktory 18 % osob. „Zařízení internetu věcí v domácnostech, mezi která patří hlavně chytrá topení či světla, chytré domácí spotřebiče a chytrá bezpečnostní zařízení, používá 8,5 % domácností. Nejčastěji tato zařízení ovládají osoby ve věku 25 až 34 let, a to 12 % z nich,“ říká Lenka Weichetová z oddělení statistiky výzkumu, vývoje a informační společnosti ČSÚ.
Počítač či tablet má v Česku aktuálně 79 % domácností, přístup k internetu jich má 82 %. Výrazně více jsou těmito digitálními technologiemi vybaveny domácnosti s dětmi a mladé domácnosti. Přesto 7 % (76 tisíc) školou povinných dětí bydlí v domácnostech, kde nemají žádný stolní nebo přenosný počítač a 2 % žáků ve věku 6-15 let žije v rodinách bez přístupu k internetu. Alespoň jeden počítač či tablet má 40 % domácností osob starších 65 let a tento podíl se v posledních třech letech výrazně nemění. Z osob starších 16 let se na internet připojuje 81 %. Devět uživatelů z deseti je online každý den. I díky dynamickému rozšíření chytrých telefonů roste počet osob, které používají na telefonu internet. V roce 2020 se k internetu přes telefon připojuje již téměř šest miliónů osob nad 16 let, tedy 68 % populace. Před osmi lety se přitom jednalo o přibližně milion osob v této věkové kategorii.
Český statistický úřad a NejBusiness.cz
9. prosince 2020
Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...
Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....
Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...
Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....
Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...
Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...
Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...
Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...
Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...
Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...