Koronavirus dopadá také na zdraví firem. Jak zeštíhlit náklady na vozový park?

Koronavirus dopadá také na zdraví firem. Jak zeštíhlit náklady na vozový park?

Optimalizace nákladů v podnikání by měla probíhat neustále. Aktuální krize spojená s koronavirem však nutí řadu firem i podnikatelů o to více hledat další úspory i způsoby zefektivnění fungování firmy. Jednou z oblastí, kde ušetřit, může být vozový park firmy, který jako celek představuje výraznou nákladovou položku. Možnosti zlevnění provozu firemních vozů přitom existují nejen pro větší podniky, ale také pro živnostníky.

Reálná sleva na palivo

Platby za pohonné hmoty představují v nákladech na vozový park jednu z nejvýraznějších položek. Každá koruna ušetřená za litr paliva tak může ve výsledku znamenat nezanedbatelnou úsporu. Pro získání příznivější ceny, ale i snížení administrativy slouží tankovací karty. Jejich reálnou výhodnost však mohou karetní společnosti podmiňovat objemem odebraného paliva i dodatečně účtovanými poplatky.

„Pokud již nějakou tankovací kartu využíváte, určitě si zkontrolujte své vyúčtování. V praxi se neustále setkáváme s tím, že i když firma natankovala levnější palivo, ve výsledku zaplatila více, než jaká byla cena na stojanu čerpací stanice,“ upozorňuje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, jež firmám poskytuje tankovací karty Shell a EuroOil. „Důvodem bývá značně nepřehledná poplatková struktura. Bývá účtován například servisní poplatek ve formě přirážky za každý natankovaný litr a výsledkem je, že si firma za litr pohonné hmoty připlatí i přes 2 koruny za litr,“ dodává Damir Duraković.

Výhodnější plošné ceny nejen pro velké firmy

Ani reálná sleva za palivo ovšem nemusí být výhodná – kupříkladu tehdy, když často tankujete na dálniční čerpací stanici, kde bývají pohonné hmoty dražší o 5 a více korun na litru. Existuje ale takzvaná plošná cena donedávna dostupná jen velkým podnikům a dopravním společnostem. Představuje jednotnou cenu za palivo vyhlašovanou zpravidla na týdenní bázi platnou pro držitele karty v celé síti dodavatele pohonných hmot bez ohledu na konkrétní ceny jednotlivých čerpacích stanic.

„Například plošná cena litru nafty pro držitele našich tankovacích karet byla v loňském roce v průměru o 2 koruny nižší než stojanové ceny čerpacích stanic. Úspora však může být mnohem vyšší, když vezmeme v úvahu ceny dálničních čerpacích stanic,“ popisuje Damir Duraković s tím, že o tankovací karty s plošnou cenou během jarního lockdownu nebývale vzrostl zájem u menších firem a živnostníků.

Monitoring firemních vozidel umožňuje efektivní správu flotily

Monitorovací systémy se dnes již stávají naprosto běžnou součástí správy firemní flotily a podle některých průzkumů jsou české firmy v jeho využívání na špici. Už jen vědomí, že je ve voze instalován monitorovací systém, má pozitivní psychologický efekt na chování řidiče. Nejde přitom jen o sledování přesné polohy pomocí GPS a lepšího plánovaní budoucích tras či závozů, ale též o zaznamenávání mnohých dalších provozních údajů. Fleet manažer tak může mít přehled jak o stylu jízdy řidiče či průměrné spotřebě, tak i o zatížení náprav nebo teplotě v nákladovém prostoru. Důležitá je také průběžná kontrola stavu paliva v nádrži, protože krádeže pohonných hmot mohou firmy připravit o statisíce.

Propojení monitoringu s tankovací kartou

Právě lepší prevenci možného odlévání paliva zaměstnanci pro vlastní potřebu pomáhá propojení tankovacích karet a monitoringu. Standardně však firma získává transakční data tankovacích karet až spolu s fakturou za tankování a odhalit případnou krádež paliva tak může správce vozového parku teprve poté, co je importuje do monitorovacího systému. „Ve spolupráci s předním poskytovatelem zabezpečení a monitoringu vozidel Sherlog technology jsme však vyvinuli automatický přenos karetních transakcí do monitorovacího systému, což umožňuje kontrolu spotřeby paliva na denní bázi,“ říká Damir Duraković a doplňuje, že jakékoliv nestandardní chování je tak odhaleno prakticky obratem, což navíc vylučuje další možné škody.

CNG bude zase o něco výhodnější

Cestou, jak ušetřit nejen náklady, ale též životní prostředí, je přechod na pohon vozidel stlačeným zemním plynem (CNG). Toto palivo je státem zvýhodněné nižší spotřební daní ve srovnání s benzínem a naftou a je šetrnější k životnímu prostředí. V posledních letech se také výrazně rozrostla síť plnicích stanic. Pro podnikatele je toto palivo ještě výhodnější, protože jsou u vozidel na CNG s největší povolenou hmotností do 12 tun osvobozeni od silniční daně. „Současně mohou firmy u již tak levnějšího paliva využívat s námi poskytovanou CNG kartou slevu 2 Kč/kg v největší síti innogy, která pokrývá skoro třetinu z více než 200 českých plnicích stanic,“ popisuje Damir Duraković. Novinkou od roku 2021 je pak 50% sleva na dálniční známky pro CNG vozidla.

Pojištění vozidel bez prostředníků

Nezanedbatelnou nákladovou položkou u firemních vozidel je samozřejmě také pojištění, ať už to povinné, nebo havarijní. Vyznat se ve změti různých nabídek není jednoduché. „Při pojištění vozidel je lepší vyhnout se prostředníkům. Naše nákupní aliance je registrovaná u ČNB, díky čemuž přímo sjednává produkty partnerské pojišťovny. Silnou vyjednávací pozicí více než 10 tisíc členských firem a podnikatelů umíme zajistit výrazné cenové zvýhodnění na produkty Allianz a 10 procent z celkové ceny pojistky vracíme zpět klientovi jako bonus na tankování paliva,“ doplňuje Damir Duraković.

Zdroj informací

Axigon a NejBusiness.cz

Datum

30. listopadu 2020

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Reklama

Facebook

Page generated in 1.6618 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál