Korona mění retail. Jedním ze současných trendů je rozvoj on-line tržišť

Korona mění retail. Jedním ze současných trendů je rozvoj on-line tržišť

Koronavirová krize s sebou nese velké změny v mnoha oborech, jednou z těch výrazných je urychlení digitalizace retailu. Nyní, kdy je klasický prodej kvůli vládním nařízením opět utlumený, roste zájem prodejců o řešení, která jim pomohou najít cestu k zákazníkům. Jednou z možností je marketplace neboli on-line tržiště.

 

Covid trendy jen urychlil

Již několik let se mluví o tom, že Česká republika je velmoc s nejvyšším podílem online obchodů na počet obyvatel v Evropě. E-commerce se na celém českém maloobchodu na začátku roku podílela téměř 13 %, od jara se ale vývoj výrazně urychlil, takže letošní nárůst se odhaduje na 23-25 %. Hlavním motorem růstu by mělo být rychloobrátkové zboží.

„Už dříve bylo jasné, že marketplace bude patřit mezi hlavní trendy, které budou v roce 2020 měnit podobu retailu. To ale ještě nikdo netušil, jak rychlé letošní změny budou,“ říká Ondřej Dědina, ředitel společnosti Mibcon. „Velké e-shopy potřebují další možnosti upevňování pozice na trhu a růstu. Proto se snaží přebudovat systémy, aby se maximálně zjednodušilo a zrychlilo zalistování nových obchodníků i odbavování zakázek z více zdrojů.“

Marketplace jako šance pro lokální značky

Uzavření většiny obchodů, které bylo a znovu je součástí protiepidemických opatření, nutí firmy hledat jiné prodejní kanály než klasické obchody. Vytvoření e-shopu ale automaticky neznamená úspěch, proto je zejména pro lokální značky zajímavá možnost vstoupit do tržiště některého z velkých hráčů.

„Jako česká módní značka se sítí vlastních kamenných obchodů jsme letos museli pod vlivem okolností v mnoha ohledech měnit strategii a zažité způsoby fungování,“ říká Adam Rožánek ze společnosti Styx. „Přeskupili jsme síly a akcentovali ještě více prodej přes naše on-line obchody Styx-underwear.cz a Trenyrkarna.cz. Rozhodli jsme se ale také využít další možnosti a naše zboží najdete například na módním tržišti internetového obchodu Mall.cz.“

„Pro menší obchodníky je on-line tržiště nejrychlejší cestou k digitalizaci prodejů, protože rázem získají přístup k milionům zákazníků, a k tomu robustní e-commerce infrastrukturu, na kterou by jinak nedosáhli,“ popisuje ředitel programu MALL Partner Jakub Kováč a dodává: „Na tržiště ale ve velkém míří i velké a silné značky s vlastními e-shopy. Vidí totiž, že zákazníci chtějí vše nakoupit na jednom dobře známém místě a s jednou registrací, což jim marketplace jako MALL.CZ umožňuje.“ 

Využití marketplace si pochvaluje také český výrobce zrcadel Amirro. „V loňském roce jsme se rozhodli pro změnu strategie a zaměřili se více na B2C segment. Vedle spuštění vlastního e-shopu zrcadla.cz jsme také začali spolupracovat s marketplace řešením FAVI, které nám dokáže přivádět nové zákazníky. Je to také velice účinný způsob, jak představit nové modely a získat prakticky okamžitou odezvu od významného počtu zákazníků bez nutnosti vyrábět vzorky a instalovat je na desítky výstavek v kamenných prodejnách po celé republice,“ říká Lucie Hronová z Amirro.

Výhoda pro obě strany

Marketplace ale samozřejmě nepřináší výhody jen obchodníkům, kteří masovějším kanálem prodávají své výrobky. Velké e-shopy takto získávají možnost rychle rozšířit portfolio produktů a reagovat na poptávku zákazníků. To se ukázalo například letos na jaře, kdy některé e-shopy zareagovaly na zavření klasických prodejen a rozšířili nabídku o nové segmenty v horizontu dnů.

„I když přechod na marketplace vyžaduje investici, většina velkých lokálních e-shopů na marketplace řešeních v současné době pracuje nebo je již provozuje,“ konstatuje Martin Šrůma ze společnosti Accenture a dodává: „Adaptují se. Je totiž pravděpodobné, že si mnoho uživatelů bude i nadále objednávat alespoň některé zboží online. Další zákazníci by mohli pokračovat v objednávání online kvůli pohodlí nebo z toho důvodu, že si je obchodníci dokáží udržet prostřednictvím věrnostních programů nebo předplatného. Zároveň mnoho provozovatelů kamenných obchodů, kteří byli nuceni zcela nebo částečně ukončit své fyzické podnikání, nyní považuje elektronický obchod za zásadní doplňkový prodejní kanál. Kromě toho, že pokračují ve svém businesu, jim e-shopy mohou přinést dodatečný zisk z prodeje reklamy.”

Zdroj informací

Mibcon a NejBusiness.cz

Datum

25. listopadu 2020

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Zajímavosti a tiskové zprávy

23. dubna 2024

Klimatická neutralita ve stavebnictví. STRABAG chce dosáhnout zdánlivě nemožného do roku 2040

Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...

17. dubna 2024

Bonett pod vlastní značkou otevírá první dvě CNG stanice na Slovensku

Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

25. března 2024

Direct pojišťovna překonala další dva milníky. Má 3,5 miliardy v portfoliu a půl milionu klientů

Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....

13. března 2024

Komerční banka bude vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ

Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...

13. března 2024

DKV Mobility rozšiřuje síť dobíjecích stanic

Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...

12. března 2024

BILLA svoji novou identitu promítá nejen do svých prodejen

Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...

12. března 2024

SAP představuje novinky ve správě firemních dat s generativní AI

Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...

11. března 2024

Dell inovuje modely notebooků Latitude pro práci s umělou inteligencí

Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...

8. března 2024

Kancelářská budova AFI City 1 dosáhla s příchodem nových nájemců plné obsazenosti

Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...

Reklama

Page generated in 1.1267 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál