Potraviny budoucnosti: Unilever představil odvážné ambice

Potraviny budoucnosti: Unilever představil odvážné ambice

Společnost Unilever rozšiřuje své ambice v rámci vlastní vize Potraviny budoucnosti, která se týká celé kategorie potravin, zmrzlin a nápojů. Chce totiž pomoci zásadně transformovat stávající neudržitelný potravinový systém a inspirovat ostatní na cestě k udržitelné budoucnosti potravinářství.

Jak toho Unilever hodlá dosáhnout? Více chce rozšířit nabídku potravin čistě rostlinného původu, výrazně posílit zastoupení produktů s výživovými benefity a i nadále klást důraz na udržitelné získávání surovin. Naopak chce produkovat méně potravinového odpadu, plastu a potravin bohatých na kalorie, sůl a cukr. Tyto cíle mají pomoci spotřebitelům při přechodu na nutričně vyváženou stravu a snížit dopad potravinového řetězce na životní prostředí. Kromě toho podporují globální závazky společnosti v oblasti ochrany životního prostředí a boje proti změnám klimatu.

Unilever posilnil svou vizi Potraviny budoucnosti a posunul své závazky v šesti hlavních oblastech:

  • Více potravin čistě rostlinného původu: Unilever chce značně zvýšit nabídku produktů rostlinného původu. V Česku a na Slovensku chce inspirovat spotřebitele prostřednictvím svého portfolia k tomu, aby každý desátý pokrm byl čistě rostlinného původu.

  • Více výrobků s výživovými benefity: Do roku 2025 chce Unilever zdvojnásobit počet výrobků s nutričními benefity, definovaných jako produkty s vysokým obsahem zeleniny, ovoce, bílkovin nebo mikroživin, jako jsou vitamíny a minerální látky, například zinek, železo či jód.

  • Více udržitelně získávaných surovin: Tento pilíř navazuje na nové závazky společnosti na ochranu přírody a boje proti klimatickým změnám, kam spadá podpora nové generace farmářů a drobných zemědělců, představení programů na ochranu a obnovu lesů, půdy a biodiverzity a spolupráce se státy a organizacemi na zlepšení přístupu k vodě pro komunity, které trpí jejím nedostatkem. Unilever chce do roku 2023 dosáhnout dodavatelského řetězce bez odlesňování. Pro všechny své dodavatele společnost také zavádí průkopnický Kodex regenerativního zemědělství.

  • Méně potravinového odpadu: Do roku 2025 chce Unilever eliminovat potravinový odpad na polovinu v rámci svých přímých aktivit, a to v celém řetězci od výroby produktů až po jejich prodej.

  • Méně energie, soli a kalorií: Do roku 2022 bude 85 % globálního portfolia potravin společnosti sestaveno tak, aby příjem soli ve stravě spotřebitelů nepřekročil 5 g soli denně. Rovněž 95 % portfolia balené zmrzliny nebude do roku 2025 obsahovat více než 22 g celkového cukru a 250 kcal na porci. Již od roku 2014 obsahují zmrzliny zodpovědně vyrobené pro děti maximálně 110 kcal.

  • Méně plastu: Snížení počtu plastu či zvýšení využití recyklovatelného plastu v obalech společnosti je nejvyšší prioritou. Unilever má jasnou strategii používat méně plastu, lepší plast, a nakonec žádný plast tam, kde existuje lepší alternativa.

Michaela Franeková, generální ředitelka společnosti Unilever pro Česko a Slovensko a viceprezidentka divize potravin a nápojů pro region Východní Evropa, říká: „Tyto ambice jsou pro nás inspirativní a relevantní i na lokální úrovni. Naší vizí je inspirovat Čechy a Slováky tak, aby jedno z deseti jídel v jejich jídelníčku bylo čistě rostlinného původu. Co se týče udržitelně získávaných surovin, u naší největší značky Hellmann’s, která má již několik let recepturu plně postavenou na udržitelných surovinách, budeme posouvat naše závazky na další úroveň, a to maximální podporou dobrých životních podmínek zvířat. Přejdeme z vajec z neklecového chovu, která používáme již od roku 2012, na vejce z volného chovu. Do roku 2025 u nás chceme zredukovat množství odpadu z hotových potravinářských výrobků na nulu. Chceme proto ještě více zintenzivnit spolupráci s potravinovými bankami. A do roku 2025 bude 100 % plastových obalů kategorie obsahovat recyklovaný plast. Například u značky Lipton do roku 2022 postupně odstraníme plastovou folii úplně.“ 

Více produktů čistě rostlinného původu i potravin s výživovými benefity

Zpráva EAT-Lancet z roku 2019 potvrdila známý fakt, že strava upřednostňující potraviny rostlinného původu a omezující potraviny živočišného původu je nejenom zdraví prospěšná, ale má rovněž pozitivní dopad na životní prostředí. Unilever již několik let rozšiřuje nabídku v oblasti produktů na rostlinné bázi. Po akvizici značky The Vegetarian Butcher v roce 2018 rozšířil značku do více než 30 zemí, letos také do Česka a na Slovensko, a loni ho společnost Burger King vybrala jako dodavatele pro svůj rostlinný Rebel Whopper, dostupný také v Česku. Rostlinné produkty však postupně přibývají i u tradičních značek, jako je Magnum, Ben & Jerry’s nebo Hellmann’s, a to s velmi kladným hodnocením.

Michaela Franeková doplňuje: „Veganské produkty značek Hellmann’s, Knorr a Ben & Jerry’s slaví úspěch také na českém a slovenském trhu, shodně veganské varianty značky Magnum – ty patří mezi nejprodávanější varianty značky vůbec. Magnum Vegan byl zvolen nejlepším rostlinným produktem v anketě Rostlinně. Letos jsme na náš trh uvedli kultovní holandskou značku The Vegetarian Butcher. Značka mimo chutné produkty, které ocení i zarytí milovníci masa, zaujala pozornost svým příběhem a posláním stát se nejlepším vegetariánským řeznictvím na světě.“

Unilever v rámci pilíře „více potravin s výživovými benefity“ usiluje o zvyšování podílu ovoce a zeleniny ve stravě, používá především udržitelně pěstovanou zeleninu, bylinky, koření či kvalitní rostlinné oleje. Značka Hellmann‘s využívá především udržitelně pěstovaná rajčata uzrálá na slunci, řepkový olej, který je vhodným zdrojem omega-3 mastných kyselin a polynenasycených mastných kyselin, a rovněž spotřebitelům nabízí varianty produktů se sníženým obsahem cukru, třeba kečup se sladidly z rostliny stévie. Pod značkou Urban Monkey uvedla společnost na český trh šťávy lisované za studena a raw, které si díky speciálnímu způsobu výroby - tzv. paskalizací a bez zahřívání – zachovávají své přirozené vlastnosti a mnohem více prospěšných látek. Nová řada zmrzlin s výživovými benefity Freezing Goods je také zářným příkladem portfolia s nutričními benefity. Zmrzlina Re:Fuel z této řady obsahuje vysoký obsah vlákniny, je bez přídavku cukru a byla oceněna v kategorii Reformulace roku 2020 pod hlavičkou Potravinářské komory ČR. Nanuky značky Míša jsou již několik desetiletí vyhlášené díky výživovým vlastnostem tvarohu. Značka byla v roce 2018 rozšířena o kelímky Míša Protein obohacené o ještě vyšší množství bílkovin než klasický Míša na dřívku.

Unilever klade důraz na udržitelně získávané suroviny řadu let. Již nyní takto získává například kakaové máslo, čajové lístky, vanilkové aroma, bylinky nebo rajčata a další zeleninu. Magnum je nositelem známky Rainforest Alliance™, podobně jako v případě čajových lístků značky Lipton. Všechny bio čaje Pukka nesou logo Fair for life (fair trade), což garantuje, že jsou 100% udržitelně získávány. Majonézy značky Hellmann’s obsahují již řadu let vejce z dobrého chovu, tedy halového nebo volného chovu, který dbá na zajištění dobrých životních podmínek zvířat. Od příštího roku přejde značka u majonéz a tatarských omáček pouze na vejce z volného chovu. Její kečupy obsahují rajčata z udržitelných zdrojů.
Méně potravinového odpadu, kalorií, cukru a soli v naších produktech. A méně plastu v obalových materiálech

Již nyní splňuje 70 % objemu prodejů kategorie potravin (značky Hellmann’s. Knorr či Lipton) v Česku a na Slovensku přísné interní nejvyšší výživové standardy. Ján Hlaváč, ředitel zmrzlinové kategorie společnosti Unilever pro Českou a Slovenskou republiku, přibližuje význam pilíře „méně cukru, soli a kalorií“ v případě segmentu zmrzlin: „Značka Algida se stala první globální zmrzlinovou značkou s logem ‚zodpovědně vyrobeno pro děti‘. Tento závazek stojí na třech pilířích: zodpovědně vyrábět, prodávat a komunikovat dětské portfolio zmrzlin vůči dětem a jejich rodičům. Toto portfolio současně splňuje nejvyšší výživové standardy společnosti Unilever. Jedna porce zodpovědně vyrobené dětské zmrzliny neobsahuje více než 110 kcal, maximálně 12 g celkového cukru a je bez umělých aromat. Dále jsme na trh uvedli například skvěle chutnající zmrzliny s významně nižším obsahem kalorií, ať jde o značku Breyers nebo novou řadu zmrzlin Ben & Jerry’s s označením Moo-phoria.“

Pilíř „méně potravinového odpadu“ prosazuje Unilever nejen napříč všemi procesy, ale také prostřednictvím kampaní s posláním. Pomocí značky Hellmann‘s chce pozitivně ovlivnit životy 4,4 milionu lidí v celé České republice a na Slovensku šířením povědomí o potravinovém odpadu z domácností a sdílením inspirace, jak se ho vyvarovat. Z průzkumu značky provedeném ve spolupráci s agenturou Ipsos v únoru 2019 v Česku a na Slovensku totiž vyplynulo, že více než 50 % vyhozeného jídla se znehodnotí v domácnostech. V rámci této kampaně s posláním spojila značka síly s organizací Zachraň jídlo v Česku nebo Free Food na Slovensku.

Plastová agenda je jedním z nejdůležitějších pilířů strategie udržitelnosti celé společnosti včetně jednotlivých divizí. Do roku 2025 bude 100 % plastových obalů kategorie obsahovat recyklovaný plast. Ján Hlaváč dodává k ambicím z kategorie „méně plastu“: „Kelímky Magnum vyrobené z recyklovaného rPP plastu – první svého druhu na trhu zmrzlin – jsme začali na trh uvádět letos a do konce příštího roku již budou všechny kelímky Magnum v těchto obalech. U zmrzlinových kelímků značky Ben & Jerry’s došlo letos k odstranění vnější plastové vrstvy. Stejnou změnu chystáme od příštího roku provést u kelímků značky Míša. V těchto aktivitách, jimiž jsme značně snížili množství využitého plastu, hodláme pokračovat i nadále. U Hellmann’s postupně redukujeme množství plastu v obalech, začali jsme u lahví kečupů.“

Zdroj informací

UNILEVER ČR, spol. s r.o. a NejBusiness.cz

Datum

20. listopadu 2020

Fotogalerie

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Reklama

Facebook

Page generated in 3.4602 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál