Koronavirus otevřel dveře robotizaci. Promění více profesí, než se čekalo

Koronavirus otevřel dveře robotizaci. Promění více profesí, než se čekalo

V Indexu digitální ekonomiky a společnosti (DESI) za rok 2020 obsadilo Česko až 17. místo ze států EU. Nástup pandemie nemoci Covid-19 ale přispěl k tomu, že se situace začala měnit. Nutnost vyrovnat se s karanténou a dalšími omezeními donutila firmy začít o robotizaci a automatizaci uvažovat i u profesí, u kterých se to dříve nepředpokládalo. Nyní je již jasné jedno, nástup robotů promění téměř všechny profese.

Současní roboti již zvládnou mnohem více než jen vykonávat jednotvárnou práci. Automatizace tak začíná z průmyslové výroby pronikat i do sektoru služeb. „Změní poskytované služby, přispějí k zániku celé řady původních profesí, a naopak ke vzniku profesí nových, vyžadujících jiné vzdělání a schopnosti,“ prohlásil například nedávno Jonathan Appleton, ředitel asociace sdružující centra sdílených podnikových služeb ABSL.

Místo člověka automat

Letos musela řada firem čelit situaci, jak snížit přímý kontakt mezi lidmi v důsledku pandemie koronaviru. Využití technologií a automatizace se ukázalo jako jednoznačně správná cesta. Řada obchodních řetězců proto urychlila své plány na rozvoj samoobslužných pokladen. V červenci je jako první drogistický řetězec přidal Rossmann. „Je důležité odpovědět na trend, který vyžaduje současná situace. Platba na samoobslužné pokladně celý nákupní proces urychlí,“ uvedla Olga Stanley manažerka komunikace tohoto řetězce. Také nákup ve Stavebninách DEK lze dnes vyřídit bez nutnosti přímého kontaktu s lidmi. Stačí zastavit na parkovišti před prodejnou a zboží objednané přes internet naloží zaměstnanci zákazníkovi přímo na korbu či do kufru auta, aniž by musel vystupovat.

Podobný příklad můžeme najít také v kancelářských budovách. I když ani tady se bez fyzické přítomnosti lidí prozatím neobejdeme, alespoň část služeb lze automatizovat velmi efektivně. Služba E-Reception české společnosti M2C dokáže například velmi dobře zastat práci recepčních při odbavování návštěvníků kancelářských budov, ale třeba také v hotelech či na parkovištích. Většinu procesů zvládne návštěvník sám prostřednictvím samoobslužného kiosku. „Zejména v budovách s vysokou frekvencí návštěv tato technologie výrazně usnadní a zrychlí jejich registraci, ohlášení a navigaci na požadovanou schůzku,“ vysvětluje Matěj Bárta, generální ředitel M2C. Pochopitelně v případě potřeby se může návštěvník obrátit i na recepční. Ta už ale nemusí sedět v budově fyzicky, kontakt totiž proběhne jednoduše prostřednictvím videohovoru.

Místo deseti lidí jeden. A pracující z domova

Situace, kdy bude možné z jednoho místa obsloužit více pracovišť, budou přibývat. „Nevylučoval bych vznik nějakého centra pro řízení autonomních vozíků, které bude obsluhovat více firem po celém světě,“ nastínil například nedávno pro technologický web Svět chytře možnosti využití částečně autonomních vysokozdvižných vozíků projektový manažer jesenické společnosti Fenix Trading Petr Bubík s tím, že i když budou tyto vozíky stále potřebovat dohled ze strany člověka, místo jednoho řidiče na jeden vozík bude jeden operátor sledovat třeba 10 vozíků. Sám přitom může být klidně tisíce kilometrů daleko.

Možnost komunikace na dálku může být i šancí pro rozvoj služeb v bankovním sektoru. Místo poboček by banky mohly budovat jakési digitální kiosky, jejichž prostřednictvím se klient spojí se svým bankéřem. Ostatně už dnes banky využívají tak zvané chatboty, kteří již dnes vyřizují poměrně velké množství dotazů klientů místo živých operátorů. „Chatbota, ať už vědomě nebo nevědomě, využije na tři tisíce klientů měsíčně,“ uvádí Jakub Komenda z MONETA Money Bank. Banka také jako jedna z prvních na světě zavedla již v roce 2018 Apple Business Chat umožňující klientům komunikovat s bankou přímo pomocí aplikace Zprávy (iMessage).

Před alespoň částečnou automatizací nebude v budoucnu ochráněna téměř žádná profese. Roboty najdeme i tam, kde si dnes jen těžko představíme. Co kdyby vám například dům postavil místo zedníka robot? „Cihlu již do ruky nebere přidavač a do polohy ve stěně nepokládá živý zedník, ale obojí zastane stroj v podobě robotického ramene. Maltu obvykle nahrazuje syntetické lepidlo, které stroj na cihly před pokládkou sám stříká,“ nastiňuje budoucnost stavebnictví Jan Matička z Atelieru DEK, patřícího pod společnost Stavebniny DEK.

Zdroj informací

DEK a.s. a NejBusiness.cz

Datum

5. října 2020

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Zajímavosti a tiskové zprávy

23. dubna 2024

Klimatická neutralita ve stavebnictví. STRABAG chce dosáhnout zdánlivě nemožného do roku 2040

Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...

17. dubna 2024

Bonett pod vlastní značkou otevírá první dvě CNG stanice na Slovensku

Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

25. března 2024

Direct pojišťovna překonala další dva milníky. Má 3,5 miliardy v portfoliu a půl milionu klientů

Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....

13. března 2024

Komerční banka bude vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ

Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...

13. března 2024

DKV Mobility rozšiřuje síť dobíjecích stanic

Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...

12. března 2024

BILLA svoji novou identitu promítá nejen do svých prodejen

Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...

12. března 2024

SAP představuje novinky ve správě firemních dat s generativní AI

Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...

11. března 2024

Dell inovuje modely notebooků Latitude pro práci s umělou inteligencí

Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...

8. března 2024

Kancelářská budova AFI City 1 dosáhla s příchodem nových nájemců plné obsazenosti

Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...

Reklama

Page generated in 1.221 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál