Koronavirus otevřel dveře robotizaci. Promění více profesí, než se čekalo

Koronavirus otevřel dveře robotizaci. Promění více profesí, než se čekalo

V Indexu digitální ekonomiky a společnosti (DESI) za rok 2020 obsadilo Česko až 17. místo ze států EU. Nástup pandemie nemoci Covid-19 ale přispěl k tomu, že se situace začala měnit. Nutnost vyrovnat se s karanténou a dalšími omezeními donutila firmy začít o robotizaci a automatizaci uvažovat i u profesí, u kterých se to dříve nepředpokládalo. Nyní je již jasné jedno, nástup robotů promění téměř všechny profese.

Současní roboti již zvládnou mnohem více než jen vykonávat jednotvárnou práci. Automatizace tak začíná z průmyslové výroby pronikat i do sektoru služeb. „Změní poskytované služby, přispějí k zániku celé řady původních profesí, a naopak ke vzniku profesí nových, vyžadujících jiné vzdělání a schopnosti,“ prohlásil například nedávno Jonathan Appleton, ředitel asociace sdružující centra sdílených podnikových služeb ABSL.

Místo člověka automat

Letos musela řada firem čelit situaci, jak snížit přímý kontakt mezi lidmi v důsledku pandemie koronaviru. Využití technologií a automatizace se ukázalo jako jednoznačně správná cesta. Řada obchodních řetězců proto urychlila své plány na rozvoj samoobslužných pokladen. V červenci je jako první drogistický řetězec přidal Rossmann. „Je důležité odpovědět na trend, který vyžaduje současná situace. Platba na samoobslužné pokladně celý nákupní proces urychlí,“ uvedla Olga Stanley manažerka komunikace tohoto řetězce. Také nákup ve Stavebninách DEK lze dnes vyřídit bez nutnosti přímého kontaktu s lidmi. Stačí zastavit na parkovišti před prodejnou a zboží objednané přes internet naloží zaměstnanci zákazníkovi přímo na korbu či do kufru auta, aniž by musel vystupovat.

Podobný příklad můžeme najít také v kancelářských budovách. I když ani tady se bez fyzické přítomnosti lidí prozatím neobejdeme, alespoň část služeb lze automatizovat velmi efektivně. Služba E-Reception české společnosti M2C dokáže například velmi dobře zastat práci recepčních při odbavování návštěvníků kancelářských budov, ale třeba také v hotelech či na parkovištích. Většinu procesů zvládne návštěvník sám prostřednictvím samoobslužného kiosku. „Zejména v budovách s vysokou frekvencí návštěv tato technologie výrazně usnadní a zrychlí jejich registraci, ohlášení a navigaci na požadovanou schůzku,“ vysvětluje Matěj Bárta, generální ředitel M2C. Pochopitelně v případě potřeby se může návštěvník obrátit i na recepční. Ta už ale nemusí sedět v budově fyzicky, kontakt totiž proběhne jednoduše prostřednictvím videohovoru.

Místo deseti lidí jeden. A pracující z domova

Situace, kdy bude možné z jednoho místa obsloužit více pracovišť, budou přibývat. „Nevylučoval bych vznik nějakého centra pro řízení autonomních vozíků, které bude obsluhovat více firem po celém světě,“ nastínil například nedávno pro technologický web Svět chytře možnosti využití částečně autonomních vysokozdvižných vozíků projektový manažer jesenické společnosti Fenix Trading Petr Bubík s tím, že i když budou tyto vozíky stále potřebovat dohled ze strany člověka, místo jednoho řidiče na jeden vozík bude jeden operátor sledovat třeba 10 vozíků. Sám přitom může být klidně tisíce kilometrů daleko.

Možnost komunikace na dálku může být i šancí pro rozvoj služeb v bankovním sektoru. Místo poboček by banky mohly budovat jakési digitální kiosky, jejichž prostřednictvím se klient spojí se svým bankéřem. Ostatně už dnes banky využívají tak zvané chatboty, kteří již dnes vyřizují poměrně velké množství dotazů klientů místo živých operátorů. „Chatbota, ať už vědomě nebo nevědomě, využije na tři tisíce klientů měsíčně,“ uvádí Jakub Komenda z MONETA Money Bank. Banka také jako jedna z prvních na světě zavedla již v roce 2018 Apple Business Chat umožňující klientům komunikovat s bankou přímo pomocí aplikace Zprávy (iMessage).

Před alespoň částečnou automatizací nebude v budoucnu ochráněna téměř žádná profese. Roboty najdeme i tam, kde si dnes jen těžko představíme. Co kdyby vám například dům postavil místo zedníka robot? „Cihlu již do ruky nebere přidavač a do polohy ve stěně nepokládá živý zedník, ale obojí zastane stroj v podobě robotického ramene. Maltu obvykle nahrazuje syntetické lepidlo, které stroj na cihly před pokládkou sám stříká,“ nastiňuje budoucnost stavebnictví Jan Matička z Atelieru DEK, patřícího pod společnost Stavebniny DEK.

Zdroj informací

DEK a.s. a NejBusiness.cz

Datum

5. října 2020

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Reklama

Facebook

Page generated in 1.5467 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál