Elektromobily potřebují speciální pneumatiky

Elektromobily potřebují speciální pneumatiky

Vozidla s elektrickým a hybridním pohonem jsou těžší než jejich protějšky s běžnými motory. Při rozjíždění působí na vozovku daleko větším krouticím momentem. V ideálním případě jsou tato auta pro cestující sotva slyšitelná. Velkou roli v tom hrají i pneumatiky. Kromě vlastností, které se od pneumatik tradičně očekávají – bezpečnost na mokrých i suchých vozovkách, přesné řízení, krátká brzdná dráha, odolnost proti aquaplaningu nebo maximální kilometrový nájezd, je pro elektromobily zvláště důležitý i nízký valivý odpor. Vývojáři pneumatik v hannoverském závodě společnosti Continental se s touto výzvou vypořádali a navrhli pneumatiky určené speciálně pro automobily, autobusy a nákladní vozidla s elektrickým pohonem.

Vyšší hmotnost vozidel s elektrickým pohonem je způsobena bateriemi, které váží daleko více než plná palivová nádrž auta se spalovacím motorem. U hybridů to platí dvojnásobně, protože jsou vybaveny nejen spalovacím motorem, ale také elektromotorem. V jejich útrobách najdeme jak palivovou nádrž, tak i výkonné baterie. Tato vyšší hmotnost je kompenzována vyšší nosností kostry pneumatik, které ve většině případů nesou označení symbolem XL.

„Symbol XL dokládá vyšší index zatížení pneumatik,“ říká Andreas Schlenke, inženýr oddělení vývoje pneumatik ve společnosti Continental. „V současné době probíhají snahy o standardizaci pneumatik, které mají ještě větší nosnost. Ty budou velmi pravděpodobně označeny symbolem XL+. Minimalizace opotřebení způsobené vysokým krouticím momentem při rozjezdu vyžaduje i změny dezénu a směsi, ze které je vyroben.“

Pro velmi nízký valivý odpor je nutné současně upravit dezén běhounu, použité směsi, konstrukci pneumatiky (zejména její bočnice) a také snižováním celkové hmotnosti. Všechna tato opatření je nutné pečlivě zkoordinovat pro zachování maximální bezpečnosti pneumatik. Elektromobily jsou ve srovnání se stejným modelem vozu se spalovacím motorem výrazně tišší, a proto je důležité snížit hlučnost pneumatik na minimum. Toho lze dosáhnout přidáním speciální pěnové vrstvy do pneumatiky - technologie Continental ContiSilent.

Pneumatiky s technologií ContiSilent se na první pohled ničím neliší. Dezén, design bočnice i informace na bočnici jsou podobné jako u běžných modelů. A protože se téměř všechny tyto pneumatiky pro elektromobily a hybridní vozidla dodávají jako originální vybavení, doprovází povinné a standardní informace na bočnici také kód OE.

Continental vyrábí také pneumatiky pro nákladní vozidla a autobusy s elektrickým pohonem – jedná se například o model Conti Urban HA3 pro městské elektrobusy. V roce 2018 představila společnost Continental na frankfurtském autosalonu prototyp pneumatiky určené pro elektrická nákladní vozidla se speciálně navrženým dezénem a bočnicí. Podle principu „vysoký a úzký“ platí, že velký průměr pneumatik s úzkou kontaktní plochou přispívá ke snížení valivého odporu. Například pneumatika 205/65 R 22 má velmi nízký valivý odpor jen díky svému velkému průměru.

První pneumatika Continental pro elektrická vozidla, Conti.eContact, byla původně představena již v roce 2012. Tento model je v současné době schválen pro použití na vozidlech Smart EQ Forfour. Mezi další modelové řady pneumatik vyvinutých s ohledem na požadavky elektromobilů a hybridů patří EcoContact 6 s velmi nízkým valivým odporem a bezpečnými jízdními vlastnostmi, kterou si oblíbili výrobci pro první výbavu elektrických a hybridních modelů.

Portfolio společnosti Continental zahrnuje také model SportContact 5 s vynikajícími funkčními vlastnostmi – jde o energeticky efektivní pneumatiku pro sportovnější elektromobily, jako je Tesla Model S. Continental v současné době vyrábí zhruba 100 modelů pneumatik vhodných pro elektromobily a hybridy.

Continental AG

Continental vyvíjí pokrokové technologie a nabízí služby pro udržitelnou a provázanou mobilitu lidí a jejich majetků. Technologická společnost, založená roku 1871, nabízí bezpečná, účinná, inteligentní a cenově dostupná řešení pro vozidla, stroje, dopravu a přepravu. V roce 2019 dosáhla společnost Continental obratu 44,5 miliardy eur a v současné době zaměstnává více než 240 000 zaměstnanců v 59 zemích světa.

Divize pneumatik má v současnosti 24 výrobních a vývojových míst po celém světě. Jako jeden z předních světových výrobců pneumatik, který zaměstnává kolem 56 000 zaměstnanců, generovala v roce 2018 tržby ve výši 11,4 miliardy eur. Continental se v oblasti výroby pneumatik řadí mezi technologické leadery a nabízí širokou řadu produktů pro osobní i nákladní vozy a pro jednostopá vozidla. Prostřednictvím neustálých investic do výzkumu a vývoje zásadním způsobem přispívá k zajištění nákladově efektivní a ekologické mobility zákazníků. Portfolio divize pneumatik obsahuje také služby, zaměřené na obchod s pneumatikami a jejich použití ve flotilách stejně jako digitální systémy řízení pro pneumatiky nákladních vozidel.

Continental AG je v České republice zastoupena výrobními a prodejními jednotkami v Adršpachu, Brandýse nad Labem, Frenštátě pod Radhoštěm, Jičíně, Otrokovicích, Trutnově a Horšovském Týně. Slovenskou republiku zastupují výrobní závody Púchov, Zvolen, Partizánske a Dolné Vestenice. Celkem v Česku a na Slovensku koncern Continental AG zaměstnává na 19 000 zaměstnanců. Na českém trhu patří do portfolia společnosti Continental Barum s.r.o. pneumatiky Continental, Barum, Uniroyal, Semperit, Matador a General Tire.

Zdroj informací

CONTINENTAL BARUM, s.r.o. a NejBusiness.cz

Datum

5. října 2020

Fotogalerie



Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Reklama

Facebook

Page generated in 1.5115 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál