Závodní monoposty ČVUT promění ve středu 30. září Technickou ulici v Kampusu Dejvice na závodní okruh

Závodní monoposty ČVUT promění ve středu 30. září Technickou ulici v Kampusu Dejvice na závodní okruh

Na akci budou k vidění nejnovější monoposty z dílen studentských týmu z Fakulty elektrotechnické, Fakulty strojní a Fakulty dopravní ČVUT v Praze. 

V 9.00 hodin akce začne krátkými technickými prezentacemi. Konstruktéři soutěžních týmů zde poskytnou zajímavé informace o návrhu a stavbě všech závodních formulí i motocyklů. Prezentace proběhne přímo “na dráze” u monopostů studentských formulí a motocyklů a bude zakončena dynamickými ukázkami. Mezi předváděcími jízdami budete mít možnost diskutovat o inovacích a technických specifikacích závodních vozů přímo s odborníky z řad členů týmů. 

V rámci exhibičních jízd bude příležitost vidět nejnovější spalovací formuli týmu CTU CarTech, elektrickou formuli s označením FSE.09 týmu eForce FEE Prague Formula a dva závodní motocykly týmu CTU Lions. Před Fakultou elektrotechnickou bude také k vidění první samořiditelná elektrická formule týmu eForce, která byla odhalena 4. 9. 2020.

S ohledem na nová bezpečnostní opatření související s pandemií COVID-19 se celá akce bude odehrávat pouze před budovou Fakulty strojní a Fakulty elektrotechnické ČVUT v Dejvicích na ulici Technická. 

Chápeme, že okolnosti podobným akcím příliš neprospívají, a proto se budeme snažit co nejvíc z akce sdílet pomocí livestreamu v případě, že se rozhodnete akce zúčastnit z pohodlí domova či Vaší kanceláře.  

Těšíme se na Vaši účast.

Stručná fakta o studentských formulích

Spalovací formule FS.12 týmu CTU CarTech

Monopost FS.12 byl z hlediska dvouletého cyklu v našem týmu zaměřen více na optimalizaci než na revoluční změny koncepce. Podařilo se nám zvýšit aerodynamický přítlak o 10 % díky novému difuzoru, bočním křidélkům a úpravě klapek předního křídla při 5% navýšení odporu. Motoru z motocyklu Yamaha R6 jsme navrhli vlastní vačky pro lepší průběh výkonové křivky a vyrobili menší karbonovou nádrž. Z předchozích let jsme převzali návrh titanových svodů a výfuku, karbonové sání a celkové snížení o 30 mm použitím suché vany s externím mazacím okruhem. Všechny tyto úpravy se podílejí na maximálním výkonu 59 kW, který je skrze novou čtyřstupňovou převodovku přenášen na zadní kola. Pro změnu převodu slouží poloautomatické řazení pádly pod volantem. V závodním režimu dosahuje spotřeba benzinu 18 l/100 km.

Největší změnou bylo použití karbonových kol, které společně s nízkoprofilovými pneumatikami ušetřily 8 kg rotačních hmot. Úchyty na karbonovém monokoku a zadním rámu jsme navrhli pro použití nízko i vysoko profilových pneumatik při zachování stejné geometrie odpružení. Z naměřených dat, jež jsme díky nové telemetrii získávali v reálném čase bezdrátově, se rozhodujeme, které pneumatiky použijeme příští sezonu. Odlehčili jsme i mnoho jiných částí, takže se celková hmotnost zastavila na pouhých 187 kg.

Autonomní formule DV.01 týmu eForce FEE Prague Formula

Samořiditelná formule s označení DV.01 je revoluční novinkou týmu eForce pro rok 2020. Pro monopost byla použita samonosná karoserie a nápravy z úspěšné elektrické formule sezóny 2018. Autonomní formule má na rozdíl od klasických pilotovaných elektrických vozidel senzory, které jí umožňují vnímat okolní svět. Formule využívá kromě komerčních stereokamer sloužících k rozeznání optické hloubky i technologii LIDAR, která měří vzdálenost laserovým paprskem. K detekci překážek využívá strojové učení, konkrétně neuronové sítě YOLOv2 a YOLOv3. Plánování trasy pak probíhá s pomocí algoritmu testovaném na vlastním generátoru náhodných tratí. 

Elektrická formule FSE.09 týmu eForce FEE Prague Formula

Již devátá generace elektrického monopost FSE.09 je dalším krokem vpřed pro celý tým. Navazuje na loňský úspěšný vůz, který se zejména pomocí optimalizací snaží opět přiblížit pomyslné dokonalosti. Tvar uhlíkového monokoku sandwichové konstrukce zůstal zachován, avšak byla optimalizována jeho skladba a došlo tedy ke snížení hmotnosti a zvýšení torzní tuhosti. Chlazení okruhu pohonného ústrojí bylo přesunuto na výhodnější místo do zadní části vozu na difuzor. Je nyní výrazně efektivnější a dovoluje týmu využívat ještě vyšších výkonů. Aero paket dostál odlehčení vlivem lepšího dimenzování konstrukce a poskytuje nyní přítlak vyšší o 5 % při současném zachování stejné odporové síly. Suspension tým se zaměřil na možnost během pár chvil změnit nastavení podvozku.  FSE.09 je vůz stále spoléhající také na um týmových pilotů. Inovovaný systém rozhraní volantu jim nyní dovoluje personalizovat nastavení auta během pár kliknutí. Inovované funkce jízdních asistentů jako je yaw controller, kontrola trakce či torque vectoring činí vůz lépe ovladatelný a rychlejší, než kdy dříve.

Stručná fakta o studentských motocyklech

Všechny motocykly odpovídají kategorii Moto 3. Představíme nový projekt EVO 3 Electric týmu CTU Lions včetně nových prvků konstrukčního řešení a elektrického pohonu. Dále budou k vidění:

EVO 2 Petrol s motorem KTM 250 RC s laditelnou řídící jednotkou, trubkovým rámem s chrom-molybdenové oceli a celkovou hmotností 115 kg.

EVO 1.1 Electric s motorem Montenergy a vzduchem chlazeným kontrolerem a bateriovým boxem o napětí 110 V s maximálním zatížení 450 A, dále s ocelovým trubkovým rámem s hliníkovými bočnicemi a celkovou hmotností 155 kg.

EVO 1 Petrol s motorem Honda 250 CBR a laditelnou jednotkou řídící jednotkou, ocelovým trubkovým rámem s hliníkovými bočnicemi a celkovou hmotností 125 kg.

Zdroj informací

ČVUT a NejBusiness.cz

Datum

29. září 2020



Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Reklama

Facebook

Page generated in 1.5555 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál