„Jste vlastníkem elektroměru nebo plynoměru a rozhodujete ve vaší domácnosti o dodavatelích energií?“ Tak často začíná věta z úst prodejců energií po telefonu. Rozdíl mezi solidním dodavatelem a energošmejdem je pro běžné spotřebitele často těžko rozlišitelný. Klíčovým vodítkem je zde značný nátlak ze strany energošmejdů, kteří se snaží vymámit z volajícího souhlas, který nahradí podpis na fyzické smlouvě. Vyvlíknout se z takového závazku pak může být zdlouhavý a často finančně nákladný proces.
Přesto, že energetický zákon ukládá zákonné lhůty pro odstoupení od smlouvy nebo vypovězení smlouvy uzavřené po telefonu s dodavatelem energií, na zprostředkovatele energií je stále krátký. Ti spadají pouze pod kontrolu České obchodní inspekce. Uzavření smlouvy po telefonu s energošmejdy se tak může stát drahou noční můrou. A pro odsouhlasení přechodu k novému dodavateli stačí pouze abyste v nepozornosti do sluchátka řekli „ano“. Tím se smlouva stává uzavřenou i bez fyzického podpisu.
„Přechod k novému dodavateli po telefonu nabízí i solidní společnosti, ne vždy se tedy jedná o energošmejdy. Pokud však z hovoru cítíte nátlak a je hovor směrován především tak, abyste museli často s něčím souhlasit, měli byste zpozornit,“ říká Jan Kovalský, člen představenstva Energie ČS.
Energošmejdům nyní nahrával i strach v době pandemie, kdy lidé více než kdy dříve, řešili všechno prostřednictvím telefonů nebo na internetu z obavy o své zdraví. Stejně tak proběhly v éteru informace o zlevňování energií, kvůli pandemii. Toho nepoctiví prodejci využili pro klamání spotřebitelů. „Z dlouhodobého hlediska totiž při odebírání energií s nasmlouvanými dodavateli nehraje aktuální dění na trhu roli. Dodavatelé nakupují energie s velkým, třeba i ročním nebo delším předstihem a současná situace se tak nemůže v krátkodobém horizontu na cenách odrazit,“ dodává Jan Kovalský.
Zákon je pak na energošmejdy krátký zejména v případě, kdy nabízejí zprostředkování energií například prostřednictvím tzv. e-aukcí. „E-aukce, tedy elektronická aukce, v praxi znamená, že zprostředkovatel nabízí sdružení několika odběratelů do jednoho celku, a následně pro ně vybere nejlepší nabídku, na kterou by jako jednotlivci nedosáhli. Pro dodavatele však tyto skupiny odběratelů nejsou příliš výhodné, proto se k tomu přidružuje celá řada poplatků. U šmejdských praktik je pak většinou vítězný dodavatel navíc známý již dopředu, celé to tedy probíhá pouze na oko, a pro klienty je to ve výsledku velmi nevýhodné. Vždy je proto lepší komunikovat přímo s dodavatelem,“ uzavírá Jan Kovalský, člen představenstva Energie ČS.
Energie ČS a NejBusiness.cz
5. července 2020
Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...
Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....
Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...
Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....
Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...
Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...
Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...
Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...
Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...
Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...