Více než šestiletý růst české ekonomiky se v 1. čtvrtletí zastavil. Hrubý domácí produkt meziročně reálně klesl o 2,2 %, ve srovnání s předchozím čtvrtletím se propadl o 3,6 %. K propadu došlo v průmyslu i ve službách.
Podle prvního odhadu byl pokles HDP způsoben značným zhoršením bilance zahraničního obchodu i poklesem investiční aktivity. Utlumena byla spotřeba domácností, ekonomiku naopak stimulovala vládní spotřeba.
Rekordní březnový propad průmyslové produkce o 8,7 % ovlivnil i výsledný pokles za celé 1. čtvrtletí roku, který činil 4,6 %. „Průmyslová produkce směřovala k cyklickému útlumu již v minulém roce a v lednu a únoru se dynamika příliš neměnila. Během března však v reakci na opatření proti šíření koronaviru omezila řada podniků výrobu a někdy ji prakticky zastavila. Produkce v automobilovém průmyslu proto klesla o více než čtvrtinu a nejbližší subdodavatelská odvětví se propadla o desetinu,“ říká Marek Rojíček, předseda Českého statistického úřadu.
Více než 15% pokles v březnu zasáhl i strojírenství, výrobu počítačů, elektronických a optických přístrojů nebo výrobu nápojů. Situace v průmyslu se následně otiskla i do negativního vývoje vývozu. V souvislosti se zvýšenou poptávkou v březnu naopak mírně rostla produkce v potravinářství a rovněž ve farmaceutickém a papírenském průmyslu. Stavebnictví nebylo dosud významně zasaženo.
Výrazně negativní byl vývoj služeb. „Za celé čtvrtletí tržby ve službách meziročně reálně klesly o 4,3 %, z toho v březnu propad činil více než 10 %. Obzvláště zasaženo bylo ubytování, pohostinství a stravování, kde tržby klesly v březnu meziročně na polovinu,“ upozorňuje Marek Rojíček. Obecně byly významně zasaženy oblasti související s cestovním ruchem. Růst si naopak zachovaly informační a komunikační činnosti a kurýrní a poštovní služby.
Maloobchodní tržby v březnu meziročně klesly o 9,3 %, což vedlo po více než šesti letech k poklesu v celém čtvrtletí o 0,7 %. Zasažena byla většina specializovaných prodejen, zejména ty bez možnosti doplňkového prodeje přes internet. Zvýšená poptávka naopak stimulovala tržby v kategorii farmaceutického, zdravotnického, kosmetického a drogistického zboží. Dařilo se provozovnám s převahou potravin, zahrnující velké obchodní řetězce. U nich rostly svižně i tržby v segmentu nepotravinářského zboží.
ČSÚ a NejBusiness.cz
15. května 2020
Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...
Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....
Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...
Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...
Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...
Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...
Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...
Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...
V průmyslovém parku v Banské Bystrici bylo úspěšně uvedeno do provozu největší smart bateriové úložiště na...
Obchodní řetězec PENNY pokračuje ve zvyšování mezd, ty od 1. března stouply bezmála sedmi tisícovkám...