Virus COVID-19 výrazně ovlivňuje naše životy, zcela převrací i trh práce. Současná situace uvrhla už stovky tisíc lidí do karantény, zavírají se provozovny, přerušuje výroba. Na které profese bude mít současná situace nejhorší dopad? A ve kterých oborech naopak zaměstnavatelé nabírají nové síly?
Opatření, která mají zabránit masivnímu šíření nákazy, se mnohých profesí týkají existenčně. Dopady jsou viditelné zejména v sektoru gastronomických služeb, kde restauracím hrozí ztráty v desítkách miliard a mnohé z nich propustily většinu personálu, zejména číšníky. Ale ani kuchaři a další zaměstnanci na tom nejsou lépe. Některé restaurace se snaží situaci zvládnout prodejem s sebou, ale stejně podle aktuálních údajů aspoň omezeně funguje jen každý čtvrtý nebo pátý podnik. Důsledky uzavření restaurací ale dopadají i na jejich dodavatele, například malé pivovary.
„V nelehké situaci jsou i lidé, kteří pracovali v hotelech a ubytovacích zařízeních, službách spojených s turistickým ruchem nebo v kultuře. V návaznosti na téměř totální utlumení dálkové dopravy se ocitají v problémech i zaměstnanci společností zaměřených na dopravu osob – leteckých, autobusových i železničních přepravců,” říká Michal Novák z pracovního portálů Profesia. Jenom snížení počtu turistů z destinací Itálie, Jižní Korea a Čína o 50 % ohrozí podle odhadů odborného magazínu Horeka až 8000 pracovních míst.
Podle odhadů ekonomického portálu Roklen24 vypadne příjem v současné době 412 tisícům pracujících, přičemž zejména v oblasti maloobchodu, restaurací a služeb jsou velkou měrou zastoupení drobní živnostníci a pracovníci na IČO. Nucené uzavření provozoven přitom nebude mít dopad jen na majitele drobných bister, cukráren, prodejen, kadeřnictví, ale také například na fitness trenéry, finanční poradce, fyzioterapeuty, školitele, lektory a řadu dalších profesí, kde nemohou poskytovat služby. Většina drobných živnostníků a pracovníků na IČO přitom nevytváří takové zisky, které by jim umožnily dlouhodobější přerušení činnosti, takže lze očekávat, že současná situace bude pro mnohé z nich likvidační.
Uzavření obchodů dopadlo na velkou část prodejců. Aktuální situace ale možná přispěje k rozvoji digitalizace prodeje, protože ti, kteří se dosud zaměřili pouze na klasický prodej v kamenných obchodech, každým dnem načítají ztráty. Naopak e-shopy nabírají nové pracovníky, aby byly schopné uspokojit zájem nakupujících. Prodejci, kteří kombinují oba způsoby prodeje, mají možnost ztráty z kamenných prodejen kompenzovat v on-line prostředí. V úplně jiné situaci jsou ale samozřejmě prodejci potravin, drogerie a lékárny, ti naopak potřebují personální posily, aby nápor zvládli.
I když většina zaměstnavatelů zatím proklamuje, že se lidé o svou práci bát nemusejí, restaurace, hotely i firmy z méně očekávaných oborů už zaměstnance propouštějí – příkladem je síť autobazarů AAA. Některé společnosti se ale snaží své lidi udržet a nabídnout jim uplatnění jinde. Například restaurace využívají číšníky a barmany v rozvážkových službách, prodavači z kamenných prodejen vypomáhají při vyskladnění a distribuci v e-shopech. Neotřelým způsobem řeší situaci například iniciativa platformy StartupJobs, která startupovým firmám nabízí možnost sdílet zaměstnance – ulevit těm, které se ocitly ve finančních problémech a využít jejich lidi tam, kde potřebují růst.
Dobrý nápad měli také u české textilní značky Styx, která se specializuje na výrobu spodního prádla. Ta aktuálně mění část své výroby a zaměřuje se na šití roušek. „Chceme využít naše personální možnosti k pomoci v řešení současné situace a přeskupujeme výrobní kapacity tak, že část našich švadlen bude šít místo trenek a dalšího spodního prádla právě roušky. A to ve třech variantách, pánské, dámské a dětské. Ušité roušky jsme nejdříve rozdali našim zaměstnancům a jejich rodinám, další pak přidáváme jako dárky ke každé objednávce našich zákazníků,“ říká Adam Rožánek ze společnosti Styx.
I když většině firem přinesla karanténní opatření přerušení nebo utlumení činnosti, jsou obory, kde zaměstnavatelé zoufale hledají nové posily. Často jde o profese, které nevyžadují nějaké zvláštní kvalifikační předpoklady, takže zde mohou najít uplatnění ti, kteří pracovali v restauracích nebo turistickém ruchu.
„Například e-shopy aktuálně nabírají nové pracovníky pro vyskladnění, distribuci i komunikaci s klienty, aby byly schopné uspokojit zájem nakupujících. Personální posily hledají logistické firmy a přepravci, a samozřejmě řetězce, které prodávají potraviny, dále drogerie a lékárny. Nábor neumdlévá ani ve stavebnictví, kde komplikuje situaci omezení volného pohybu zahraničních pracovníků. Další zaměstnance by přivítaly samozřejmě i záchranné a policejní složky, zdravotnická zařízení a hygienická služba, zde je ale předpokladem příslušné vzdělání nebo zkušenost v oboru,” uzavírá Michal Novák z Profesia.cz.
Profesia, spol. s r.o. a NejBusiness.cz
21. března 2020
Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....
Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...
Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...
Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...
Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...
Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...
Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...
V průmyslovém parku v Banské Bystrici bylo úspěšně uvedeno do provozu největší smart bateriové úložiště na...
Obchodní řetězec PENNY pokračuje ve zvyšování mezd, ty od 1. března stouply bezmála sedmi tisícovkám...
Na letní dovolenou do zahraničí cestují čeští turisté nejčastěji autem (48 %), dále letecky (41 %),...