Průzkum Stavební spořitelny České spořitelny ukázal, že pokud rodiče dávají dětem výbavu či věno, je právě uzavření sňatku téměř v polovině rodin příležitostí k jeho předání. Nejčastějším a nejoblíbenějším svatebním darem jsou v poslední době peníze, ale hmotná výbava má stále svou nezastupitelnou roli, a to i v generaci mladých dospělých. Sňatky svou symbolickou roli v předávání výbavy ale podle průzkumu ztrácejí. Zejména dcery pomoc do samostatného života dostávají mnohem dříve, většinou při odstěhování do vlastního. Odborníci rodičům radí: „Dejte hlavně penězům příběh.“
Dle průzkumu Buřinky materiální či finanční dar u příležitosti uzavření manželství dostalo 42 % obdarovaných. Překvapivé je, že vybavení do domácnosti či peníze přímo ke svatbě častěji dostávají synové (45 %) než dcery (39 %). Ty totiž na svou výbavu většinou nemusí čekat až do svatby a dostávají ji spíše postupně. Sňatky svou symbolickou roli v předávání výbavy ale podle průzkumu ztrácejí obecně. Zatímco v generaci 45 – 75 let dostalo výbavu k svatbě 60 % obdarovaných, u mladých dospělých ve věku 18 – 29 let čeká na věno a výbavu až do svatby ani ne každý desátý. Dostávají ji totiž mnohem dříve, většinou při odstěhování do vlastního nebo k různým příležitostem jako narozeniny či Vánoce.
„Největší radost mají Češi z peněz nebo stavebního spoření (82 %), potěší je ale stále i hmotná výbava,“ říká Stanislav Oliva ze Stavební spořitelny České spořitelny. Vděčnost za talíře, peřiny, hrnce a ručníky překvapivě nejčastěji cítí mladí dospělí. Potvrzuje to i zkušenost Martiny Viktorie Kopecké, farářky Církve československé husitské: „Vděčnost je mezi lidmi, které oddávám, častá. Děti si zatím váží toho, že o ně rodiče mají zájem, starost. Učme je, že vážit si daru je normální. Nic, co dostaneme, bychom neměli brát jako samozřejmost. I peníze jako dar je proto dobré spojit s emocemi, příběhem.“
S opuštěním hnízda je spojena i neochota rodičů vzdát se vlivu, který na své potomky doposud uplatňovali. Znát je to i při výběru věcí do výbavy, kde rodiče ohled na vkus dětí tolik neberou. Například povlečení, ručníky či záclony si smělo samo vybrat jen 27 % těch, kteří je od rodičů ve výbavě dostali. 7 % obdarovaných je vybíralo společně, ale skoro dvěma třetinám obdarovaných je rodiče vybrali sami podle svého vkusu.
Výzkum pro Stavební spořitelnu České spořitelny (Buřinku) prováděla v listopadu 2019 společnost STEM/MARK na reprezentativním vzorku populace ČR ve věkové kategorii 18-75 let v počtu 1009 osob.
Stavební spořitelna České spořitelny, a. s. a NejBusiness.cz
19. března 2020
Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...
Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....
Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...
Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....
Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...
Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...
Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...
Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...
Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...
Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...