Hybridní elektrické dodávky představují praktickou a okamžitě dostupnou cestu k čistšímu ovzduší ve městech, naznačuje studie

Hybridní elektrické dodávky představují praktickou a okamžitě dostupnou cestu k čistšímu ovzduší ve městech, naznačuje studie

Tři měsíce po spuštění ultranízkoemisní zóny v Londýně jsou k dispozici výsledky rok trvající studie, která naznačuje, že nejpraktičtější a okamžitě dostupnou volbu pro organizace, jež chtějí přispět k čistšímu ovzduší ve městech, představují užitkové vozy s plug-in hybridním (PHEV) motorem.

Na projekt přispěl grantem ve výši 4,7 milionu liber (v přepočtu přibližně 133 mil. Kč) ústav Advanced Propulsion Centre, financovaný britskou vládou. Dvacet vozů Ford Transit Custom Plug-in Hybrid najezdilo za 12 měsíců celkem 240 000 km. Cílem bylo zjistit, zda mohou zúčastněné organizace zajišťovat běžné denní úkoly, k nimž se obvykle využívají užitkové automobily se vznětovými motory, při maximálním možném využívání elektrického pohonu.

Do projektu se zapojily Addison Lee, Autoglass, British Gas, Clancy Plant, DPD, letiště Heathrow, Interserve, Mears Group, Metropolitní policie Londýn, Morrison Utility Services, RNLI, Royal Mail, Speedy Services, Sky, Transport for London a Vodafone.

Celkem 75 procent jízd, uskutečněněných během zkoušek v centrálním Londýně, dokázaly vozy absolvovat na bezemisní elektrický pohon. V širším Londýně to bylo 49 procent. To ukazuje, že i bez rozvinuté sítě nabíjecích stanic mohou hybridní dodávky dramaticky snížit objem výfukových emisí produkovaných v městském provozu. Díky tomu, že plug-in hybridní vozy jsou vybaveny také spalovacím motorem, sloužícímu k prodloužení dojezdu, je lze nasazovat i na delší trasy.

Užitkové vozy v Londýně vykonají za typický pracovní den okolo 280 000 jízd, při nichž najezdí v součtu 13 milionů kilometrů. A čísla nadále rostou. Na dodávky připadá 75 procent nákladního provozu v dopravních špičkách, kdy jen centrálním Londýnem projede každou hodinu 7000 lehkých užitkových vozů. Podobná situace panuje i v dalších evropských městech. Jednu z příčin znamená rozvoj online nakupování. Úřady po celém kontinentu reagují zaváděním přísnějších opatření na regulaci škodlivin v ovzduší, což firmy nutí hledat udržitelné způsoby zajištění dopravní obslužnosti.

Ford již zužitkoval poznatky nasbírané během londýnského testování k optimalizaci modelu Transit Custom Plug-In Hybrid, který se začne prodávat koncem roku 2019. Na základě testů dostane produkční model výkonnější elektromotor, optimalizované provozní strategie a také upravené displeje, jež řidičům poradí, jak maximalizovat rekuperaci energie.

Další data přinesou podobné programy v německém Kolíně nad Rýnem a ve španělské Valencii. Vedle Transitu Custom Plug-In Hybrid se jich zúčastní také nové Tourneo Custom Plug-In Hybrid. Tyto dva modely nabízejí plug-in hybridní pohon jako první ve své třídě a na baterii mají standardně osmiletou záruku.*

Vyspělá plug-in hybridní hnací soustava umožňuje zcela bezemisní provoz na vzdálenost až 50 kilometrů. Při využití zážehového motoru 1.0 EcoBoost lze bez doplňování paliva nebo dobíjení urazit vzdálenost až 500 km. Kompaktní baterii lze nabíjet z běžné 230V zásuvky, a protože je umístěná pod podlahou, neomezuje vnitřní prostor a přepravní kapacitu vozu.

Nedávno Ford oznámil, že v roce 2021 rozšíří nabídku elektrifikovaných užitkových modelů o nový Transit s čistě elektrickým pohonem.

Ford je nejprodávanější značkou užitkových automobilů v Evropě. Řada Transit si v prvním čtvrtletí 2019 připsala 81 700 prodaných vozů, což odpovídá meziročnímu navýšení o 11,8 %.

Předběžné hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2 vozů Transit Custom Plug-In Hybrid a Tourneo Custom Plug-In Hybrid jsou 3,3 l/100 km, respektive 75 g/km.

* Podrobné informace o záručních podmínkách budou k dispozici u prodejců Ford.

Zdroj informací

FORD MOTOR COMPANY, s.r.o. & NejBusiness.cz

Datum

21. července 2019

Fotogalerie

Diskuse

Žádný komentář dosud nebyl vložen
Page generated in 3.0648 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál