Do hromadných ubytovacích zařízení (HUZ) v Česku přijelo během prvního čtvrtletí 3,9 milionu hostů, což bylo o 1,8 procenta více než ve stejném období předchozího roku. Z necelých čtyř milionů ubytovaných polovinu tvořili zahraniční turisté. Vyplývá to z dat o návštěvnosti HUZ, která v pátek zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
Příjezdy domácích turistů vzrostly meziročně o 3,8 %. Za rostoucí poptávkou Čechů stála především přetrvávající ekonomická konjunktura a nízká nezaměstnanost. Zahraničních turistů přijelo v prvním čtvrtletí přibližně stejně jako ve stejném období předchozího roku. „Rozhodující vliv na stagnaci zahraniční poptávky měl mírný pokles příjezdů turistů z některých tradičních blízkých trhů (Německo, Rakousko, Itálie a Nizozemsko). V těchto zemích se již do chování turistů začínají promítat negativní očekávání spotřebitelů související s nadcházejícím hospodářským zpomalením západoevropských ekonomik,“ komentuje čísla vedoucí marketingového výzkumu Institutu turismu agentury CzechTourism Soňa Machová.
Negativní vývoj na uvedených trzích se však díky silné diverzifikaci českého incomingu promítl do celkových výsledků jen částečně, když pokles uvedených trhů vykompenzoval nárůst příjezdů z Polska a Slovenska. Rostly také příjezdy z USA, Číny, Ukrajiny či Velké Británie. Především Ukrajina si připsala významný nárůst – meziročně + 29 %. Za silným růstem poptávky na ukrajinském trhu stojí pravděpodobně silná prozápadní orientace významné části ukrajinské společnosti, která se promítá i do spotřebitelských preferencí turistů.
Čínských turistů přijelo 92 tis. a v celkovém pořadí podle příjezdů jsou tak na sedmé pozici. Hned za nimi jsou turisté z Jižní Koreje, kterých přijelo 85 tisíc. Meziroční změny již nejsou tak významné jako v minulých letech. Naopak se výrazně zvyšují příjezdy z jiných strategicky významných zemí, jako je například Saudská Arábie a Spojené arabské emiráty. Pro turisty ze Saudské Arábie je typická dlouhá doba pobytu, což je z hlediska finančního přínosu pro Českou republiku významným benefitem.
„Vyšší průměrná doba pobytu u zahraničních turistů navíc přispívá k jejich regionálnímu rozptylu mimo turisticky nejvytíženější centra Prahy nebo Českého Krumlova. Turisté se statisticky vyšším počtem přenocování využívají více turistické nabídky regionů a v České republice vyhledávají například možnosti lázeňského a medical turismu,“ komentuje ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová.
CzechTouism & NejBusiness.cz
14. května 2019
Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...
Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....
Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...
Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...
Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...
Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...
Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...
Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...
V průmyslovém parku v Banské Bystrici bylo úspěšně uvedeno do provozu největší smart bateriové úložiště na...
Obchodní řetězec PENNY pokračuje ve zvyšování mezd, ty od 1. března stouply bezmála sedmi tisícovkám...