UP! 2019: Udržitelné podnikaní a odpovědný leadership


UP! 2019: Udržitelné podnikaní a odpovědný leadership

K pozitivním krokům před lety vyzývali převážně politici, neziskové organizace, akademici. Dnes jsou na předních fórech slyšet stále silněji hlasy firem a jejich představitelů. Firmy, i v rámci sektorů, přijímají společné závazky na odstranění dopadů na klima, na zavedení cirkulární ekonomiky, na prosazení principů antidiskriminace, lidských práv a diverzity. Veřejnost se více angažuje, klade otázky a čeká jasné odpovědi. Lidé začínají využívat svého zákaznického potenciálu k pojmenování a prosazení důležitých témat a udržitelnosti. I tato téma otevřela letošní konference UP! BPS Fórum udržitelného podnikání, jejímž hlavním tématem byl „Odpovědný leadership ve střední Evropě“. Fórum organizovala aliance Byznys pro společnost 27. února v pražském centru CAMP. Konference přinesla debaty expertů z akademické, korporátní, neziskové, veřejnoprávní, politické i mediální sféry.

UP! BpS Fórum udržitelného podnikání výroční konferencí o trendech, které bychom měli reflektovat dnes pro své udržitelné zítra. Letos podtrhuje klíčovou roli lídrů – těch formálních stojících vysoko v hierarchiích firem, organizací nebo institucí veřejné správy, ale i neformálních, kteří mají odvahu vystoupit z davu, být slyšet, inspirovat svým příkladem a dosahovat drobnými kroky viditelných změn.

Lídři Evropské komise volají po spolupráci a synergiích, aby „naše ekonomika a společnost byla udržitelná a zároveň prosperující“, a po úsilí všech předat planetu budoucím generacím v lepším stavu, než v jakém se v současnosti nachází. Pojmenovávají přitom nezbytnost reflektovat diverzitu, životní prostředí a prosperující ekonomiku, tedy pilíře, které definují principy udržitelného a odpovědného chování, jak je znají a aplikují lídři evropských i lokálních trhů.

Realistický pohled na situaci v České republice nabízí Edita Šilhánová, Legal & Corporate Affairs Director, Pivovary Staropramen: „Jsem pevně přesvědčená, že udržitelnost by skutečně měla být prioritou každého lídra. Ze zkušenosti a se znalostí prostředí, ve kterém žijeme, musím bohužel říct, že pro většinu lídrů, kteří ovlivňují byznys nebo veřejný život v naší zemi, bohužel udržitelnost prioritou není. Stále je hlavním motivátorem úspěch a zisk. Proč by měla být udržitelnost prioritou? Jednoduše proto, že bez udržitelnosti není budoucnost – tedy alespoň ne taková, kterou bych si já pro svoje děti a jejich děti přála.“

Hlavními ambicemi pro udržitelnou Evropu jsou podle slov Evropské komise:

  • přechod od lineárního hospodářství k oběhovému,
  • odstranění nerovnováhy v potravinovém systému,
  • zajištění energetických zdrojů, bydlení a mobility i do budoucnosti
  • spravedlivý a inkluzivní rozvoj. Důraz klade i na podporu závazků a opatření ve prospěch udržitelnosti napříč všemi zeměmi světa tak, aby se kroky zemí, firem i komunit navzájem nevylučovaly.

„Firmy, které jsou členy aliance BpS, tyto ambice nejen konkretizují, ale i naplňují. Je zřejmé, že si uvědomují svou roli trend-setterů a zdrojů inspirace pro instituce i jednotlivce. Uvědomují si totiž, že pokud dokáží usnadňovat životy lidem, zefektivňovat fungování měst a řešit svůj dopad na životní prostředí, předjímají požadavky zákazníků i zaměstnanců po transparentnosti a připravenosti firem na budoucnost. Zároveň potvrzují, že udržitelná budoucnost je odpovědností všech bez ohledu na věk, původ nebo pravomoci a není třeba být globálním lídrem na všech úrovních na to, aby přinášely skutečný pozitivní dopad,“ říká Alena Líškay Králíková z BpS – Byznysu pro společnost.

Příkladem konkrétního přístupu je společnost Coca-Cola HBC Česko a Slovensko, která věří, že jakékoli investice do strategických rozhodnutí, které přispívají k udržitelnější budoucnosti podnikání, jsou těmi nejlépe vynaloženými prostředky. A jak doplňuje Petr Jonák, ředitel vnějších vztahů a udržitelnosti: „Naše snahy soustřeďujeme na ochranu vody, správné nakládání s odpady a podporu znevýhodněných mladých lidí. Jsme rádi, že se nám stále daří snižovat spotřebu vody na jeden litr vyrobeného nápoje a že můžeme rozvíjet další inovace, které nám pomohou v tomto trendu pokračovat. Další velkou inciativou, kterou chceme jako součást systému Coca-Cola rozvíjet celosvětově je World Without Waste, v které se zavazujeme do roku 2030 recyklovat stejné množství plastu, které uvedeme na trh.“

Čím dál více představitelů a představitelek společností, které usilují o to, aby jejich podnikání bylo udržitelné nejen z pohledu ekonomického, ale i environmentálního a sociální, právě spolu s leadershipem jedním dechem dodává i termíny jako přesah a partnerství. Uvědomují si, že dokáží-li vytvářet spojenectví napříč trhem, mohou přinášet společnosti obecně a komunitám, v nichž podnikají, konkrétní a dlouhodobý přesah. Vzhledem k tomu, že národní vlády nedokáží dostatečně rychle reagovat na situaci, na níž mají větší či menší podíl, ať už jde o přetrvávající nerovnosti nebo klimatickou změnu, přejímají roli lídrů právě firmy. A jak klesá důvěra lidí v akceschopnost politiků směrem ke skutečným krokům směrem k udržitelnosti, roli iniciátorů změn přebírají firmy a komunity.

Klíčová témata udržitelnosti pro rok 2019, jak je identifikovali členské společnosti aliance BpS:

  • důraz na transparentnost a etické standardy
  • spolupráce mezi firmami napříč sektory
  • zapojování dodavatelů do CSR iniciativ
  • role firem v otvírání a/nebo posouvání celospolečenských témat
  • reflexe proměny struktury ekonomiky, inovace umožňující strukturální změny a digitalizace
  • reflexe demografického vývoje a zavádění efektivních nástrojů na podporu flexibility
  • péče o zaměstnance, diverzita a inkluze
  • vzdělávání a celoživotní učení
  • rozvoj mediální gramotnosti
  • důvěryhodný reporting a otevřená komunikace
  • důraz na internacionalizaci a otevřenost státu a české veřejnosti vůči cizincům
  • reflexe klimatických změn
  • důraz na životní prostředí obecně
  • cirkulární ekonomika, úsporné chování a neplýtvání s dostupnými zdroji
  • kultivace nejbližších komunit

Šíře aktivit firem v oblasti udržitelnosti a odpovědnosti vyžaduje dostatečnou, otevřenou a srozumitelnou komunikaci se všemi stakeholdery – od akcionářů k  investorům, od odborné veřejnosti přes laickou, od profesních sdružení a asociací po zástupce měst a obcí, od médií přes školy, univerzity až po neziskový sektor.  „Odpovědné podnikání a téma udržitelnosti mají pevné místo ve firemní vizi Skupiny ČEZ a jako ucelená strategie nesou od roku 2016 název „Energie pro budoucnost“. Ke společenskému dialogu se zainteresovanými stranami patří i různé formy otevřeného informování,“ řekla Michaela Chaloupková, členka představenstva Skupiny ČEZ. Za významný způsob poskytování informací považuje Skupina ČEZ zveřejnění srozumitelné korporátní publikace - Zprávy o udržitelném rozvoji. Stakeholderům  v této podobě předkládá strukturované informace o naplňování pilířů strategie společně s nefinančním reportem v podobě GRI CONTEXT INDEXU dle globální metodiky GRI Standards. Využitím dobrovolně přijaté mezinárodní metodiky obohacuje stávající řadu vydaných zpráv a klade si tak vyšší laťku pro externí informovanost i interní sebereflexi než očekává zákonná povinnost. 


Psát příspěvky smějí jen přihlášení
Žádný komentář dosud nebyl vložen

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Zajímavosti a tiskové zprávy

25. března 2024

Direct pojišťovna překonala další dva milníky. Má 3,5 miliardy v portfoliu a půl milionu klientů

Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....

13. března 2024

Komerční banka bude vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ

Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...

13. března 2024

DKV Mobility rozšiřuje síť dobíjecích stanic

Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...

12. března 2024

BILLA svoji novou identitu promítá nejen do svých prodejen

Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...

12. března 2024

SAP představuje novinky ve správě firemních dat s generativní AI

Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...

11. března 2024

Dell inovuje modely notebooků Latitude pro práci s umělou inteligencí

Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...

8. března 2024

Kancelářská budova AFI City 1 dosáhla s příchodem nových nájemců plné obsazenosti

Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...

8. března 2024

Na Slovensku uvedli do provozu největší smart bateriové úložiště nahrazující fosilní zdroje

V průmyslovém parku v Banské Bystrici bylo úspěšně uvedeno do provozu největší smart bateriové úložiště na...

3. března 2024

Zaměstnanci Penny si znovu přilepší

Obchodní řetězec PENNY pokračuje ve zvyšování mezd, ty od 1. března stouply bezmála sedmi tisícovkám...

2. března 2024

AČCKA: Cestující autem tvoří 13 % rezervací u CK/CA

Na letní dovolenou do zahraničí cestují čeští turisté nejčastěji autem (48 %), dále letecky (41 %),...

Reklama

Page generated in 1.3514 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál