K pozitivním krokům před lety vyzývali převážně politici, neziskové organizace, akademici. Dnes jsou na předních fórech slyšet stále silněji hlasy firem a jejich představitelů. Firmy, i v rámci sektorů, přijímají společné závazky na odstranění dopadů na klima, na zavedení cirkulární ekonomiky, na prosazení principů antidiskriminace, lidských práv a diverzity. Veřejnost se více angažuje, klade otázky a čeká jasné odpovědi. Lidé začínají využívat svého zákaznického potenciálu k pojmenování a prosazení důležitých témat a udržitelnosti. I tato téma otevřela letošní konference UP! BPS Fórum udržitelného podnikání, jejímž hlavním tématem byl „Odpovědný leadership ve střední Evropě“. Fórum organizovala aliance Byznys pro společnost 27. února v pražském centru CAMP. Konference přinesla debaty expertů z akademické, korporátní, neziskové, veřejnoprávní, politické i mediální sféry.
UP! BpS Fórum udržitelného podnikání výroční konferencí o trendech, které bychom měli reflektovat dnes pro své udržitelné zítra. Letos podtrhuje klíčovou roli lídrů – těch formálních stojících vysoko v hierarchiích firem, organizací nebo institucí veřejné správy, ale i neformálních, kteří mají odvahu vystoupit z davu, být slyšet, inspirovat svým příkladem a dosahovat drobnými kroky viditelných změn.
Lídři Evropské komise volají po spolupráci a synergiích, aby „naše ekonomika a společnost byla udržitelná a zároveň prosperující“, a po úsilí všech předat planetu budoucím generacím v lepším stavu, než v jakém se v současnosti nachází. Pojmenovávají přitom nezbytnost reflektovat diverzitu, životní prostředí a prosperující ekonomiku, tedy pilíře, které definují principy udržitelného a odpovědného chování, jak je znají a aplikují lídři evropských i lokálních trhů.
Realistický pohled na situaci v České republice nabízí Edita Šilhánová, Legal & Corporate Affairs Director, Pivovary Staropramen: „Jsem pevně přesvědčená, že udržitelnost by skutečně měla být prioritou každého lídra. Ze zkušenosti a se znalostí prostředí, ve kterém žijeme, musím bohužel říct, že pro většinu lídrů, kteří ovlivňují byznys nebo veřejný život v naší zemi, bohužel udržitelnost prioritou není. Stále je hlavním motivátorem úspěch a zisk. Proč by měla být udržitelnost prioritou? Jednoduše proto, že bez udržitelnosti není budoucnost – tedy alespoň ne taková, kterou bych si já pro svoje děti a jejich děti přála.“
„Firmy, které jsou členy aliance BpS, tyto ambice nejen konkretizují, ale i naplňují. Je zřejmé, že si uvědomují svou roli trend-setterů a zdrojů inspirace pro instituce i jednotlivce. Uvědomují si totiž, že pokud dokáží usnadňovat životy lidem, zefektivňovat fungování měst a řešit svůj dopad na životní prostředí, předjímají požadavky zákazníků i zaměstnanců po transparentnosti a připravenosti firem na budoucnost. Zároveň potvrzují, že udržitelná budoucnost je odpovědností všech bez ohledu na věk, původ nebo pravomoci a není třeba být globálním lídrem na všech úrovních na to, aby přinášely skutečný pozitivní dopad,“ říká Alena Líškay Králíková z BpS – Byznysu pro společnost.
Příkladem konkrétního přístupu je společnost Coca-Cola HBC Česko a Slovensko, která věří, že jakékoli investice do strategických rozhodnutí, které přispívají k udržitelnější budoucnosti podnikání, jsou těmi nejlépe vynaloženými prostředky. A jak doplňuje Petr Jonák, ředitel vnějších vztahů a udržitelnosti: „Naše snahy soustřeďujeme na ochranu vody, správné nakládání s odpady a podporu znevýhodněných mladých lidí. Jsme rádi, že se nám stále daří snižovat spotřebu vody na jeden litr vyrobeného nápoje a že můžeme rozvíjet další inovace, které nám pomohou v tomto trendu pokračovat. Další velkou inciativou, kterou chceme jako součást systému Coca-Cola rozvíjet celosvětově je World Without Waste, v které se zavazujeme do roku 2030 recyklovat stejné množství plastu, které uvedeme na trh.“
Čím dál více představitelů a představitelek společností, které usilují o to, aby jejich podnikání bylo udržitelné nejen z pohledu ekonomického, ale i environmentálního a sociální, právě spolu s leadershipem jedním dechem dodává i termíny jako přesah a partnerství. Uvědomují si, že dokáží-li vytvářet spojenectví napříč trhem, mohou přinášet společnosti obecně a komunitám, v nichž podnikají, konkrétní a dlouhodobý přesah. Vzhledem k tomu, že národní vlády nedokáží dostatečně rychle reagovat na situaci, na níž mají větší či menší podíl, ať už jde o přetrvávající nerovnosti nebo klimatickou změnu, přejímají roli lídrů právě firmy. A jak klesá důvěra lidí v akceschopnost politiků směrem ke skutečným krokům směrem k udržitelnosti, roli iniciátorů změn přebírají firmy a komunity.
Šíře aktivit firem v oblasti udržitelnosti a odpovědnosti vyžaduje dostatečnou, otevřenou a srozumitelnou komunikaci se všemi stakeholdery – od akcionářů k investorům, od odborné veřejnosti přes laickou, od profesních sdružení a asociací po zástupce měst a obcí, od médií přes školy, univerzity až po neziskový sektor. „Odpovědné podnikání a téma udržitelnosti mají pevné místo ve firemní vizi Skupiny ČEZ a jako ucelená strategie nesou od roku 2016 název „Energie pro budoucnost“. Ke společenskému dialogu se zainteresovanými stranami patří i různé formy otevřeného informování,“ řekla Michaela Chaloupková, členka představenstva Skupiny ČEZ. Za významný způsob poskytování informací považuje Skupina ČEZ zveřejnění srozumitelné korporátní publikace - Zprávy o udržitelném rozvoji. Stakeholderům v této podobě předkládá strukturované informace o naplňování pilířů strategie společně s nefinančním reportem v podobě GRI CONTEXT INDEXU dle globální metodiky GRI Standards. Využitím dobrovolně přijaté mezinárodní metodiky obohacuje stávající řadu vydaných zpráv a klade si tak vyšší laťku pro externí informovanost i interní sebereflexi než očekává zákonná povinnost.
Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....
Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...
Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...
Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...
Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...
Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...
Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...
V průmyslovém parku v Banské Bystrici bylo úspěšně uvedeno do provozu největší smart bateriové úložiště na...
Obchodní řetězec PENNY pokračuje ve zvyšování mezd, ty od 1. března stouply bezmála sedmi tisícovkám...
Na letní dovolenou do zahraničí cestují čeští turisté nejčastěji autem (48 %), dále letecky (41 %),...