V Londýně Heathrow přistál Boeing 747 v historickém designu British Airways

V Londýně Heathrow přistál Boeing 747 v historickém designu British Airways

Na letišti Heathrow se včera shromáždily davy lidí, aby spatřily dlouho očekávaný přílet Boeingu 747 British Airways, na nějž byl aplikován ikonický design jejího předchůdce, společnosti British Overseas Airways Corporation (BOAC).

Letoun byl od 5. února v lakovně na letišti v Dublinu. Tam odstranili jeho aktuální design British Airways, nazvaný Chatham Dockyard, a nahradili jej nátěrem BOAC, který tento dopravce na svých letadlech používal v letech 1964 až 1974.

Alex Cruz, předseda představenstva a generální ředitel British Airways, prohlásil: „Obrovský zájem, se kterým se tento projekt setkal, dokládá, jak blízký vztah má mnoho lidí k historii British Airways. Jsme na to neuvěřitelně hrdí a je pro nás potěšením během roku našeho stoletého výročí slavit naši minulost a zároveň se dívat do budoucnosti. Zanedlouho přijdou další vzrušující chvíle, jako je tato, protože provoz zahájí další naše letadla s historickými designy.“

Boeing 747 v provedení BOAC odletěl z lakovny na dublinském letišti přímo na Londýn Heathrow, kam dosedl včera ráno. Letu bylo přiděleno přiléhavé číslo BA100. Na další let, tentokrát s číslem BA117, se vydá dnes, 19. února, a jeho destinací bude New York JFK. Obzvláštní význam tohoto letu spočívá v tom, že se jednalo o první trasu, na níž létaly B747 v barvách BOAC.

I poté bude tento letoun létat na linkách British Airways, které zajišťuje typ B747. Bude hrdě předvádět svůj unikátní design, a podílet se tak na oslavách stoletého výročí dopravce. Letadlo je možné sledovat na webu Flight Radar, kde bude foto uvedeného designu také k vidění.

Nátěr BOAC na tomto B747 zůstane, dokud nebude v roce 2023 vyřazen z provozu, aby ho mohlo spatřit co nejvíce cestujících. V té době už bude u British Airways vyřazena většina flotily typu B747, jenž bude nahrazen novými a nejmodernějšími letadly pro dálkové tratě. V rámci tohoto procesu bude v příštích čtyřech letech dodáno 18 Airbusů A350 a 12 Boeingů 787 Dreamliner s novými kabinami a vyšší provozní efektivitou, stejně jako dalších 26 letadel pro krátké tratě. To vše v rámci investic ve prospěch zákazníků ve výši 6,5 miliardy liber, které dopravce postupně realizuje.

Stručná historie British Airways:

  • Dne 25. srpna 1919 zahájila společnost Aircraft Transport and Travel Limited (AT&T), předchůdkyně British Airways, jako první na světě pravidelnou mezinárodní leteckou linku z Londýna do Paříže s denní frekvencí.
  • V roce 1924 čtyři hlavní rozvíjející se britské aerolinie, Instone, Handley Page, Daimler Airways (nástupce AT&T) a British Air Marine Navigation Company Limited, zfúzovaly do společnosti Imperial Airways Limited.
  • V roce 1925 už Imperial Airways létaly do Paříže, Bruselu, Basileje, Kolína nad Rýnem a Curychu. Přepravní služby začala poskytovat také řada menších britských společností, jejichž fúzí v roce 1935 vznikla původní soukromě vlastněná společnost British Airways Limited, jež se stala hlavním britským konkurentem Imperial Airways na evropských tratích.
  • Poté, co vláda provedla přezkum, byly Imperial Airways a British Airways v roce 1939 znárodněny a byla z nich vytvořena British Overseas Airways Corporation (BOAC). Od roku 1946 provozovala vnitrostátní lety a lety na evropský kontinent nová aerolinie, British European Airways (BEA). BOAC v roce 1946 zahájila lety do New Yorku, v roce 1948 do Japonska, v roce 1954 do Chicaga a v roce 1957 na západní pobřeží USA. BEA zavedla síť domácích linek do různých měst ve Velké Británii, mimo jiné do Belfastu, Edinburghu, Glasgow a Manchesteru.
  • Od roku 1946 do roku 1960 byly společnosti BOAC a BEA hlavními britskými provozovateli pravidelných mezinárodních služeb osobní a nákladní přepravy – a udržovaly postavení Británie jako průkopníka oboru. V padesátých letech svět vstoupil do éry proudových dopravních letadel. Lídrem zde byla BOAC, která na trati do Johannesburgu s letounem de Havilland Comet v roce 1952 zkrátila cestovní dobu na polovinu.
  • Společnost BEA převzala do vlastnictví další aerolinie a v roce 1967 vláda doporučila zřízení holdingové správní rady s odpovědností za BOAC i BEA. Dále byl v roce 1970 založen druhý velký dopravce, British Caledonian.
  • O dva roky později byly podniky BOAC a BEA podřízeny nově vytvořené správní radě British Airways a následně se roku 1974 tyto samostatné aerolinie sloučily do společnosti British Airways.
  • V červenci 1979 vláda oznámila záměr prodat akcie British Airways a v únoru 1987 proběhla privatizace společnosti.

Zdroj informací

British Airways a Nejbusiness.cz

Datum

19. února 2019

Fotogalerie

Diskuse

Žádný komentář dosud nebyl vložen
Page generated in 2.158 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál