Nařízení ePrivacy může mít negativní dopad na efektivitu digitální reklamy

Nařízení ePrivacy může mít negativní dopad na efektivitu digitální reklamy

V Evropském parlamentu se projednává legislativa o respektování soukromí a ochraně osobních údajů v elektronických komunikacích známá jako ePrivacy. Na firmy využívající  data uživatelů v digitální reklamě bude mít nařízení větší dopad než zavedení GDPR. Podle odborníků z poradenské společnosti BDO přinese stávající úprava zásadní změny v oblasti digitální reklamy. Konečná podoba nové legislativy je stále v procesu příprav a doposud není jasné, jaká opatření budou muset subjekty využívající data o uživatelích přijmout. Dle expertů z digitální agentury Dark Side může být v krajním případě ohrožené podnikání menších firem závislých na příjmu z cílené reklamy. Současné znění naopak hraje ve prospěch internetovým gigantům – Googlu a Facebooku.

Aktuální návrh ePrivacy pochází z počátku roku 2017. Následně Evropský parlament připravil mnoho pozměňovacích návrhů a o finální podobě stále probíhají diskuze. Cílem je nahradit současnou směrnici 2002/58/ES. Původně mělo nařízení vstoupit v platnost společně s GDPR, s nímž je do jisté míry provázáno. Nynější odhady nejčastěji zmiňují začátek platnosti ePrivacy v závěru roku 2019.

Přísnější než GDPR. Menší firmy jsou ohrožené

Nařízení ePrivacy představuje tak velký zásah do stávající praxe ochrany soukromí v elektronických komunikacích, že vyvstávají existenční otázky menších firem v digitální reklamě. „Změny spojené s GDPR se týkaly v zásadě všech organizací, nejen podnikatelských subjektů. V praxi se navíc ukázalo, že pro společnosti, které dodržovaly do té doby platnou legislativu, nebyly její dopady nijak závažné. Takových firem nebylo mnoho a většina subjektů je dodnes připravena pouze z poloviny,“ říká Lukáš Hendrych z poradenské společnosti BDO a dodává: „Připravované nařízení známé jako ePrivacy představuje pro některé firmy ještě zásadnější, v určitých případech až existenční problém. Jedná se především o poskytovatele personalizované reklamy na internetu.“

Míru ochrany soukromí nastavíme v prohlížeči?

Hlavním cílem ePrivacy je poskytnout vhodnou ochranu obsahu týkající se údajů o koncových zařízeních uživatelů, jejich připojení, datu i času, typu komunikace a době trvání. Obdobná data o uživatelích webových stránek využívá mnoho společností pro marketingové aktivity. Činí tak pomocí on-line identifikátorů, mezi které patří i známé cookies. Nařízení ePrivacy má obsahovat výrazně přísnější pravidla pro udělování souhlasu s jejich využíváním. „Současná podoba návrhu zakazuje zpracování, shromažďování a uchovávání informací získaných bez souhlasu uživatelů koncových zařízení, jako jsou počítače, tablety či chytré telefony. Výjimky je možné zanést v rámci pozměňovacích návrhů. Proto nyní probíhá, a probíhat nadále bude, bouřlivá diskuze, jaký rozsah má tento zákaz mít,“ uvádí Lukáš Hendrych a poukazuje na obsah stávajícího znění, že by si uživatel měl při každém prvním použití prohlížeče nastavit míru ochrany svého soukromí a zvolit, zda souhlasí s používání cookies a pro které účely.

Uživatelům se budou častěji zobrazovat nerelevantní reklamy

Rostoucí popularita digitální reklamy (ať už z pohledu zadavatele či uživatele) je způsobena jejím neustálým zdokonalováním, za kterým stojí sběr dat. „Výdaje do display reklamy vzrostly v České republice od roku 2008 více než pětinásobně. Pro letošek se odhadují výdaje v objemu až 19 miliard korun. Zmiňované shromažďování dat slouží k přesnějšímu cílení. Neboli aby se uživatelům zobrazoval relevantní placený obsah. Omezováním využívání dat se sníží efektivita. Nejzřetelnější to bude ve větším počtu zobrazené reklamy, která je pro uživatele zcela irelevantní,“ uvádí Tomáš Jindříšek z digitální a komunikační agentury Dark Side.

Nařízení ePrivacy zkomplikuje sběr dat, která umožňují efektivní zacílení reklamních sdělení. To může vést k ohrožení obchodních modelů založených na příjmech z personalizované reklamy. „Chystaná úprava může způsobit, že zadavatelé přijdou o sofistikovaný nástroj s možností přesného zacílení. Weby, na kterých se touto formou inzeruje, ztratí část příjmů a budou nuceni hledat nové obchodní cesty. Jednou z cest je zpoplatnění obsahu či zdražení nabízených produktů,“ doplňuje Tomáš Jindříšek a upozorňuje, že se nedá očekávat výrazný úbytek reklam v on-line prostředí. Uživatelům se pouze bude zobrazovat více obtěžující obsah, než doposud.

Výhoda pro Facebook a Google

V případě, že legislativa omezí chytřejší zobrazování reklamy, dojde ke zvýhodnění obřích společností. „Stávající podoba ePrivacy ublíží všem on-line vydavatelům s výjimkou oligopolu v podání Facebooku, Googlu a Seznamu. Ty díky svým službám dokáží od uživatelů získat souhlas prakticky s čímkoliv. Naopak provozovatelé webů bez nutnosti přihlášení budou takové souhlasy získávat velmi obtížně. Ze strany agentur poskytujících digitální personalizovanou reklamu se dá proto očekávat výrazné lobby za účelem zásadní úpravy nynějšího návrhu,“ uzavírá Lukáš Hendrych ze společnosti BDO s tím, že diskuze a důkladná analýza dopadů je na místě. Aktuálně využívaný reklamní model na internetu je poměrně funkční pro všechny zainteresované strany. Zadavatelé jsou spokojeni, protože se daří zaměřit správnou cílovou skupinu, vydavateli rostou z této reklamy příjmy a na čtenáře působí z větší části pouze relevantní sdělení.

Zdroj informací

BDO a NejBusiness.cz

Datum

7. ledna 2019

Diskuse

Žádný komentář dosud nebyl vložen

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Zajímavosti a tiskové zprávy

13. března 2024

Komerční banka bude vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ

Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...

13. března 2024

DKV Mobility rozšiřuje síť dobíjecích stanic

Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...

12. března 2024

BILLA svoji novou identitu promítá nejen do svých prodejen

Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...

12. března 2024

SAP představuje novinky ve správě firemních dat s generativní AI

Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...

11. března 2024

Dell inovuje modely notebooků Latitude pro práci s umělou inteligencí

Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...

8. března 2024

Kancelářská budova AFI City 1 dosáhla s příchodem nových nájemců plné obsazenosti

Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...

8. března 2024

Na Slovensku uvedli do provozu největší smart bateriové úložiště nahrazující fosilní zdroje

V průmyslovém parku v Banské Bystrici bylo úspěšně uvedeno do provozu největší smart bateriové úložiště na...

3. března 2024

Zaměstnanci Penny si znovu přilepší

Obchodní řetězec PENNY pokračuje ve zvyšování mezd, ty od 1. března stouply bezmála sedmi tisícovkám...

2. března 2024

AČCKA: Cestující autem tvoří 13 % rezervací u CK/CA

Na letní dovolenou do zahraničí cestují čeští turisté nejčastěji autem (48 %), dále letecky (41 %),...

1. března 2024

Česká spořitelna zaznamenala v roce 2023 růst obchodních výsledků a přispěla ke stabilizaci trhu

Česká spořitelna vykázala k 31. prosinci 2023 neauditovaný konsolidovaný čistý zisk počítaný podle...

Reklama

Page generated in 1.296 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál