Bezpečné automatizované řízení od společnosti Bosch

Bezpečné automatizované řízení od společnosti Bosch

Automatizované řízení, to je víc než jen senzory, řídicí jednotky a značná výpočetní síla. Je potřeba také celá řada chytrých služeb, bez nichž by nemohlo být žádné vozidlo nikdy autonomně řízeno. „Služby jsou pro automatizované řízení minimálně stejně důležité jako hardware a software,“ říká Dr. Dirk Hoheisel, člen představenstva společnosti Bosch. „Musíme současně sledovat všechny tři složky, abychom dostali autonomní auta bezpečně a spolehlivě na naše silnice.“ Bosch věnuje tolik úsilí při dosahování průlomu v automatizovaném řízení jako téměř žádný jiný globální dodavatel technologií a služeb v automobilovém průmyslu a vyvíjí integrovaná řešení. To se projevuje například u bezpečnostně kritického tématu lokalizace. Jenom tehdy, když budou automaticky řízená vozidla kdykoliv na centimetr přesně vědět, kde se nacházejí, mohou jezdit bezpečně. Bosch proto nabízí světově bezkonkurenční lokalizační balíček tvořený hardwarem, softwarem a službami pro lokalizaci, kde tyto složky dohromady tvoří redundantní systém pro přesné určení polohy vozidla.

Hardware: Bosch vyvinul vlastní pohybový a polohový senzor

Společnost Bosch vyvinula senzor, který umožňuje automatizovaným vozidlům přesně určit jejich polohu: pohybový a polohový senzor. Ten disponuje mimo jiné také vysoce výkonnou přijímací jednotkou signálů Globálního satelitního navigačního systému (GNSS = Global Navigation Satellite System). To je nezbytné ke stanovení absolutní polohy automatizovaného automobilu. Výzva určování polohy pomocí satelitů spočívá v nepřesnosti dat. Satelity GNSS létají po svých drahách ve vzdálenosti 25 000 kilometrů od Země rychlostí 4 000 metrů za sekundu. Jejich signály na cestě k Zemi zkresluje například ionosféra nebo vrstvy mraků v troposféře, což může vést k nepřesnosti dat. Pro současné navigační systémy to sice stačí, ale pro automatizované řízení už je to málo. Z toho důvodu Bosch využívá korekční data od různých poskytovatelů a za tímto účelem v roce 2017 založila s partnery joint venture Sapcorda. Pomocí sítě přesně vyměřených referenčních stanic na Zemi mohou tito poskytovatelé korigovat nepřesnosti informací o poloze GNSS. Do automobilu se data korekce dostanou přes Cloud nebo geostacionární satelity. Vedle signálů GNSS získává pohybový a polohový senzor další informace: díky senzorům počtu otáček kola a senzoru úhlu natočení, které jsou podobné lidskému hmatovému smyslu, rozpozná, kam a jakou rychlostí auto jede. Senzory počtu otáček kola a senzor úhlu natočení jsou něco jako hmatový smysl u člověka. Pohybový a polohový senzor navíc disponuje integrovanou inerciální senzorikou – srovnatelnou s lidským orgánem rovnováhy. Stejně jako se lidé mohou pohybovat pomocí smyslu pro hmat a rovnováhu, ví senzor naprosto přesně, kde a kam se vozidlo pohybuje.

Software: chytré algoritmy Bosch zjišťují polohu vozidla

Signály GNSS o poloze, korekční údaje a informace z inerciální senzoriky, jakož i ze senzorů počtu otáček kol a senzoru úhlu natočení, se spojují v pohybovém a polohovém senzoru. Pro přesnou lokalizaci automatizovaných vozidel ovšem samotné informace nestačí. Teprve jejich zpracování pomocí inteligentního softwaru umožní vysoce přesné určení polohy, na které se automatizované vozidlo může spolehnout dokonce v okolí několika metrů a na jejichž základě může přijímat rozhodnutí o svých jízdních manévrech. Automatizované vozidlo se lokalizuje primárně na základě korigovaných signálů GNSS. Pokud by satelitní spojení vypadlo, například při vjetí auta do tunelu, dokáže pohybový a polohový senzor po dobu několika sekund zachovat určení polohy automatizovaného vozidla. Poloha vozidla se potom dále vypočítává relativně k poslední známé absolutní informaci o poloze. Jestliže je signál GNSS přerušený po delší dobu a určení polohy pomocí pohybového a polohového senzoru již není možné, má automatizovaný automobil k dispozici radarový silniční otisk Bosch jako přesnou informaci pro lokalizaci.

Služby: radarový silniční otisk Bosch je založený na senzorech okolního prostředí

Radarový silniční otisk Bosch je lokalizační služba na bázi map, založená na senzorice okolního prostředí současných a budoucích vozidel. Službu nabízí Bosch zároveň s řešením lokalizace pomocí pohybového a polohového senzoru. Kombinací satelitně podporované sestavy prostřednictvím pohybového a polohového senzoru s lokalizační službou radarového silničního otisku na bázi map splňuje Bosch vysoké bezpečnostní požadavky. U radarového silničního otisku Bosch zachycují videosenzory a radarové senzory na palubě jedoucího vozu stacionární znaky na silnicích a vedle nich, jako například značení jízdních pruhů, dopravní značky a svodidla. Radarové senzory přitom mají velkou výhodu: na rozdíl od kamery dokáží zachytit znaky na silnici i ve tmě nebo za špatné viditelnosti. Mimoto mají vyšší dosah záznamu. Prostřednictvím komunikačního modulu ve vozidle se informace o znacích na silnicích a u silnic dostanou do cloudu. Tam se s příslušnými znaky vygeneruje samostatná rovina mapy, která je zase součástí vysoce přesné mapy. Automatizovaná vozidla evidují silniční znaky a srovnávají, jestli se jimi rozpoznané dopravní značky nebo svodidla shodují s těmi, které jsou uložené v mapě. Toto porovnání umožňuje automobilům, aby se samy lokalizovaly v jízdní dráze – vzhledem k vysoce přesné mapě – a to na centimetr přesně.

Bosch na CES 2019

  • TISKOVÁ KONFERENCE: Pondělí, 7. ledna 2019, 9:00 – 9:45 místního času v hotelu Mandalay Bay, South Convention Center, 2 poschodí; Mandalay Bay Ballrooms B, C & D
  • STÁNEK: Úterý až pátek, 8. až 11. ledna 2019 v Central Hall, stánek #14020
  • SLEDUJTE to nejdůležitější od společnosti Bosch na CES 2019 na Twittru: #BoschCES

Zdroj informací

Bosch Diesel s.r.o. a NejBusiness.cz

Datum

30. listopadu 2018

Fotogalerie

Diskuse

Žádný komentář dosud nebyl vložen

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Zajímavosti a tiskové zprávy

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

25. března 2024

Direct pojišťovna překonala další dva milníky. Má 3,5 miliardy v portfoliu a půl milionu klientů

Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....

13. března 2024

Komerční banka bude vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ

Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...

13. března 2024

DKV Mobility rozšiřuje síť dobíjecích stanic

Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...

12. března 2024

BILLA svoji novou identitu promítá nejen do svých prodejen

Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...

12. března 2024

SAP představuje novinky ve správě firemních dat s generativní AI

Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...

11. března 2024

Dell inovuje modely notebooků Latitude pro práci s umělou inteligencí

Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...

8. března 2024

Kancelářská budova AFI City 1 dosáhla s příchodem nových nájemců plné obsazenosti

Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...

8. března 2024

Na Slovensku uvedli do provozu největší smart bateriové úložiště nahrazující fosilní zdroje

V průmyslovém parku v Banské Bystrici bylo úspěšně uvedeno do provozu největší smart bateriové úložiště na...

3. března 2024

Zaměstnanci Penny si znovu přilepší

Obchodní řetězec PENNY pokračuje ve zvyšování mezd, ty od 1. března stouply bezmála sedmi tisícovkám...

Reklama

Page generated in 1.2184 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál