Největší potenciál pro fúze a akvizice je v oblasti maloobchodu

Největší potenciál pro fúze a akvizice je v oblasti maloobchodu

Maloobchod v České republice je ve výborné kondici. Dle nejnovějších dat Eurostatu zaznamenal v červenci meziroční růst o 4,4 %. Přitom průměr Evropské unie činí 2 %. Česko se tak v tomto segmentu řadí mezi šest nejrychleji rostoucích zemí EU. Podle odborníků z mezinárodní poradenské společnosti BDO je právě v tomto nezkonsolidovaném segmentu největší potenciál a to i přesto, že v posledních měsících dochází k uzavírání kamenný poboček.

Poslední půlrok evropského retailu je charakterizován uzavíráním kamenných poboček zavedených značek. V České republice hodlá snížit počet obchodů například španělský módní řetězec Zara. V retailu probíhá již delší dobu celá řada změn, jejichž příčinou je sílící postavení e-commerce. Společnosti se trendu přizpůsobují přechodem nebo rozšířením prodeje online. To se ale daří s větší či menší úspěšností.

Českému maloobchodu se daří nadprůměrně

Z nejnovějších dat Eurostatu* vyplývá, že meziroční růst retailu v Evropské unii se v posledních měsících pohyboval okolo 2 %. Česká republika v této oblasti vykazuje nadprůměrné výsledky. Tuzemský maloobchod v posledních šesti měsících vždy přesáhl 3% meziroční tempo růstu. V rámci tohoto sektoru se tak dlouhodobě řadí mezi nejdynamičtější ekonomiky EU. „Poslední srovnání hovoří o červencovém meziročním růstu nad čtyřmi procenty. Český maloobchod vykazuje v porovnání s ostatními členskými zeměmi dlouhodobě nadprůměrně pozitivní čísla, stejně jako celé české hospodářství. České domácnosti dlouhodobě vytváří díky nezaměstnanosti a rostoucím mzdám dostatečně silnou poptávku. To v odvětví maloobchodu vytváří prostor pro vznik či rozvoj nových subjektů,“ říká Petr Kymlička z poradenské společnosti BDO.

Konsolidace prostřednictvím fúzí a akvizic

Pozitivní ekonomický vývoj společně s proměnami celého odvětví – rozvoj e-commerce, digitalizace či využívání moderních technologií, jsou hlavními příčinami vstupu nových subjektů do maloobchodu. Naopak mnoha zavedeným společnostem se na vývoj nedaří reagovat a ve velkém zavírají své kamenné pobočky. „Retail v posledních letech prochází zásadními změnami a většina velkých společností na změny nedokáže včas reagovat,“ poukazuje na nízkou flexibilitu některých zavedených hráčů Petr Kymlička a dodává: „Pokud chtějí tyto společnosti i nadále růst, vhodným řešením je konsolidace prostřednictvím fúzí a akvizic.“

Změny v odvětví retailu se odehrávají také v tuzemsku. České i zahraniční společnosti působící na našem maloobchodním trhu hledají rovnováhu mezi využitím kamenných obchodů a e-commerce. Podle odborníků z poradenské společnosti BDO má český retail z pohledu fúzí a akvizic velký potenciál. „Tradiční firmy hodlají bránit své tržní pozice. Fúze a akvizice malých progresivních firem jsou pro ně vhodným nástrojem, jak se probíhajícím změnám přizpůsobit,“ uvádí Petr Kymlička a doplňuje: „Atraktivita českého maloobchodu je navíc umocněna jeho nadprůměrnými výsledky posledních let. Náš trh je v této oblasti pro nové hráče ze zahraničí jedním z nejzajímavějších.“

Počet fúzí a akvizic roste také ve výrobním segmentu. Ve srovnání s maloobchodem k nim však dochází z jiného důvodu, probíhá generační výměna. „Z podniků odchází první porevoluční generace, která firmy budovala na zelené louce či privatizovala. Často však nemají nástupce, proto jsou nuceni své společnosti prodat,“ uzavírá Petr Kymlička.

*https://ec.europa.eu/eurostat/documents/2995521/9282435/4-03102018-AP-EN.pdf/5efc10b6-de94-4d1a-9023-8f16b2db610a

Zdroj informací

BDO a NejBusiness.cz

Datum

29. října 2018

Diskuse

Žádný komentář dosud nebyl vložen

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Zajímavosti a tiskové zprávy

23. dubna 2024

Klimatická neutralita ve stavebnictví. STRABAG chce dosáhnout zdánlivě nemožného do roku 2040

Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...

17. dubna 2024

Bonett pod vlastní značkou otevírá první dvě CNG stanice na Slovensku

Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

25. března 2024

Direct pojišťovna překonala další dva milníky. Má 3,5 miliardy v portfoliu a půl milionu klientů

Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....

13. března 2024

Komerční banka bude vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ

Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...

13. března 2024

DKV Mobility rozšiřuje síť dobíjecích stanic

Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...

12. března 2024

BILLA svoji novou identitu promítá nejen do svých prodejen

Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...

12. března 2024

SAP představuje novinky ve správě firemních dat s generativní AI

Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...

11. března 2024

Dell inovuje modely notebooků Latitude pro práci s umělou inteligencí

Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...

8. března 2024

Kancelářská budova AFI City 1 dosáhla s příchodem nových nájemců plné obsazenosti

Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...

Reklama

Page generated in 1.3965 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál