Kazítko je dnes již běžně používaný název důležité součástky výrobku spotřebního zboží, která má „plánovanou“ životnost a přestane fungovat krátce po uplynutí záruční doby výrobku. Koupený spotřebič pak nefunguje a jeho oprava je tak komplikovaná a drahá, že se do ní nikdo raději nepouští. Světlo na konci tunelu ale svítí a stále jsou firmy, které se nespokojí s trendem spotřebního zboží na pár let.
Nejdelší poskytovanou záruční dobou můžeme najít nejčastěji ve stavebnictví. To je pochopitelné, protože bydlení je investicí nezřídka na celý život. Nejsou to ale jenom stavební materiály a střešní krytiny, ale i vybrané centrální vysavače. V tomto případě se již jedná o řemeslně vyrobené produkty, kde si výrobce stojí za kvalitou a životností každé součástky. Jinak by to nemohlo fungovat.
Například na některé střešní krytiny se vztahuje záruka mezi 30 až 50 lety, a to nejčastěji na betonové a pálené tašky. V případě reklamace tak má zákazník u většiny dodavatelů či prodejců nárok na bezplatnou výměnu krytiny za novou, zajištění dopravy na místo určení, doprovodný servis i montáž. Ale nejedná se jen o tento jeden stavební materiál. Například na tepelnou izolaci se vztahuje záruka okolo 30 až 40 let, na komínové systémy přibližně 30 let, na cihly a další stavební materiál 25 až 30 let, na vybrané centrální vysavače Husky 25 let a na některá plastová okna 20 let.
Existuje tedy i jiná cesta, a to nejen pro materiály pro stavbu, u kterých se dlouhá životnost předpokládá. Kvalitní produkt, který je vyroben s řemeslnou dovedností z kvalitního materiálu. Například kanadské centrální vysavače Husky vycházejí konstrukčně z průmyslových vysavačů celokovového provedení vyráběných přes 50 let. Tato značka, zastoupená v ČR firmou Newag, bije na poplach a výrobce, kterým není současná situace lhostejná, plánuje spojit do asociace.
Například ve Francii se k problému postavili tak, že přijali zákon, který hovoří o zakázaném „souhrnu technik, s jejichž pomocí výrobce, a to hlavně při samotné konstrukci výrobku, záměrně zkracuje jeho životnost nebo použitelnost, aby zákazníky přiměl k častější obměně“. Pak lze takovéto praktiky postihovat podobně jako jiné podvody a podobná legislativa se plánuje v celé EU.
ASPEN.PR s.r.o. a NejBusiness.cz
21. října 2018
Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....
Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...
Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...
Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...
Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...
Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...
Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...
V průmyslovém parku v Banské Bystrici bylo úspěšně uvedeno do provozu největší smart bateriové úložiště na...
Obchodní řetězec PENNY pokračuje ve zvyšování mezd, ty od 1. března stouply bezmála sedmi tisícovkám...
Na letní dovolenou do zahraničí cestují čeští turisté nejčastěji autem (48 %), dále letecky (41 %),...