Firmy potřebují vědět, odkud přichází do jejich poboček, výdejen nebo restaurací zákazníci. Na mapách mohou díky startupu CleverAnalytics sledovat i to, kde působí jejich konkurence, případně která místa ještě nikdo z oboru neobsluhuje. Lokační analýza přináší informace o místě, kde chce firma otevřít novou pobočku i o tom, kam je vhodné cílit marketingovou strategii. Ukazuje firmám na mapě směr, kterým se vydat při oslovování zákazníků, například tím, že jim ukazuje reálnou spádovou oblast jejich poboček.
„Pro firmy je velmi důležité to, odkud přicházejí jejich zákazníci, aby věděli, kde je mají oslovovat a kde už to nemá smysl. Díky vizualizacím na mapovém podkladu tak mohou vidět potenciál svých stávajících poboček, ale například i oblasti jako stvořené pro otevření nové pobočky,“ vysvětluje Lukáš Puchrik ze společnosti CleverAnalytics, která vyvíjí cloudovou aplikaci právě pro lokační analýzu. Díky lokační analýze je tedy možné také předejít tomu, že nově otevřená pobočka jen obslouží ty zákazníky, kteří už navštěvují pobočku v jiném místě. To by totiž pro firmu znamenalo pouze zvýšení nákladů na provoz nové pobočky, která ale neobsluhuje nové zákazníky.
Způsobů, jak definovat spádovou oblast je několik. Vždy ale musí stát na konkrétních datech. “Chcete-li například spustit marketingovou kampaň na propagaci vaší nově otevírané pobočky, ale nemáte zatím žádné údaje o vašich klientech a jejich nákupech, stále můžete vypočítat potenciální spádovou oblast. Můžete pak například letákovou kampaň plánovat mnohem efektivněji a zaměřit ji na cílovou skupinu, kterou chcete oslovit,” říká Puchrik. Pokud interní údaje o nákupech vašich klientů máte, spádovou oblast snadno zjistíte na základě adres vašich věrných zákazníků.
Komunikovat potřebuje firma se svými zákazníky například také při servisních zásazích. Novou otevírací dobu nebo rekonstrukci je pak nutné oznámit relevantní skupině zákazníků, a to umožňuje právě lokační analýza.
Jde o plochu, která vymezuje oblast, ze které zákazníci mohou nebo navštěvují určité místo, pobočku, výdejnu atd. Nemusí to být vzdálenost dosažitelná pouze pěšky, ale přicestovat mohou také autem nebo hromadnou dopravou. Důležité je, že je místo dosažitelné v určitých časových intervalech, jako například 5, 10 nebo 15 minut.
Reálná spádová oblast pak ukazuje místa, odkud reálně zákazníci přichází. Určena je podle reálných dat, například z věrnostních programů, návštěvních systémů nebo objednávek z e-shopu.
Nejjednodušší, nejlevnější, ale také nejméně přesný způsob zobrazení spádové oblasti je tzv. direct modelling (model přímé vzdálenosti). Ten si lze představit jako kružnici se středem v místě pobočky nebo restaurace a poloměrem například 2 km. V některých oblastech se tak může velmi blížit dalšímu způsobu vizualizace, tedy tzv. routingu (model cestní sítě).
U routingu se však nepracuje se vzdušnou vzdáleností, tak jako o direct modellingu, ale se vzdáleností na cestách. To vyžaduje speciální data, ale přináší také mnohem přesnější představu o prostoru, ve kterém se firmy mohou prezentovat. “Cesty nikdy nejsou stavěné rovně, ale kopírují situaci se zástavbou, řekou nebo tunelem. Takže 2 km na cestě jsou většinou úplně jiné než 2 km na kružnici,“ vysvětluje Puchrik. Díky routingu tak firmy přesně vidí, kudy se zákazníci k jejich byznysu dostanou a mohou toho efektivně využít.
Spádovosti vycházející ze skutečných dat jsou založeny na analýze adres klientů a jejich nákupů. “Pokud využívám reálná data, vidím pak skutečný dopad své obchodní sítě. Kde a jak performuji, kde bych měl raději zavřít pobočku a kde otevřít novou,” popisuje Puchrik z CleverAnalytics. “Abychom se vyvarovali zkreslení, můžeme si stanovit konkrétní podmínky, které musí zákazník splnit, aby byla data o něm do výpočtu zařazena. Výpočet reálné spádové oblasti tak potom nezkreslují například ti, kteří nakoupili v daném obchodě jenom jednou při cestě na dovolenou, protože podmínka je definovaná na určitý počet nákupů za rok nebo určitou utracenou částku,” dodává.
Na základě reálných dat tak mohou firmy sledovat na mapě, které pobočky jsou v dosahu jejich cílové skupiny. Interní data pak mohou kombinovat s externími daty, jako jsou například demografické údaje o obyvatelstvu. Spádovou oblast lze tedy vztáhnout například ke konkrétním administrativním jednotkám a pracovat s přirozenými hranicemi ve městech. Tzv. heatmapy zase zobrazují spádové oblasti pomocí hotspotů, tedy ukazatelů míst, kde se koncentrují zákazníci dané společnosti nebo tzv. místa zájmu, tedy obchody, banky a restaurace. Na mapě tak společnosti vidí nejexponovanější místa a mohou těmto zjištěním přizpůsobit svoji obchodní nebo marketingovou strategii.
Se spádovými oblastmi pracují firmy již dlouhou dobu. S rozvojem IT a softwarových řešení se ale zásadně mění způsoby jejich výpočtu. Tento úkol už nemusí být záležitostí GIS specialistů a analytiků. “Vyvíjíme platformu pro lokační analýzu tak, aby ji mohli využívat business manažeři bez nutnosti odborných analytických znalostí,” dodává Puchrik, ze společnosti CleverAnalytics.
CleverAnalytics a NejBusiness.cz
30. srpna 2018
Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...
Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....
Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...
Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....
Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...
Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...
Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...
Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...
Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...
Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...