Svodidla z ostravské huti pomáhají zlepšovat bezpečnost na českých silnicích už 50 let

Svodidla z ostravské huti pomáhají zlepšovat bezpečnost na českých silnicích už 50 let

Letos je tomu 50 let, kdy se v ostravské huti vyrobila první silniční svodidla. Od roku 1968 jich huť vyrobila více než 45 tisíc kilometrů, což by s rezervou vystačilo na cestu kolem světa. Ostravská svodidla tvoří zásadní bezpečnostní prvek na většině českých silnic. Za posledních 15 let se podle statistik Policie ČR podílela na snížení počtu smrtelných nehod na silnicích v Moravskoslezském kraji o 38 % a nehod s vážnými následky o 49 %.

10. července 1968 byla v ostravské Nové huti zahájena výroba silničních svodidel, která vyvinul Výzkumný ústav dopravní v Praze. Každý rok vyrobí huť přibližně 1000 km ocelových silničních svodidel. Nacházejí uplatnění zejména na domácím trhu (více než 50 %), ale také na Slovensku nebo třeba v Litvě. Huť vyrábí 5 typů svodidel, mezi něž patří jednostranná a oboustranná trasová svodidla, mostní a zábradelní svodidla a svodidla se zvýšenou ochranou pro motorkáře, a celkem 33 záchytných systémů.

„Za posledních několik let jsme díky našemu výzkumu a vývoji přišli s řadou inovativních řešení, která dále zlepšují bezpečnost na silnicích v Česku. Jedná se například o lehčí svodidla z mikrolegované oceli, která mají lepší bezpečnostní charakteristiky než svodidla z běžné nízkouhlíkové oceli, nebo o speciální motorkářská svodidla, která chrání před vážnými zraněními také motocyklisty,“ vypočítává Richard Toman, vedoucí provozu svodidel a důlních výztuží ArcelorMittal Ostrava.

Ostravská svodidla jako zásadní bezpečnostní prvek českých silnic

Než se svodidla z výroby dostanou na silnice, musejí projít technickým testováním a bariérovou zkouškou (crash testem). Za posledních 10 let provedla huť na svodidlech 38 bariérových zkoušek, což představuje přibližně 76 nárazů. Každá takováto zkouška huť vyjde podle typu svodidla na 1 500 000 - 3 500 000 korun.

„Naším úkolem je tyto produkty zkoušet a následně osvědčit, že podél silnic budou umístěny jen ty nejspolehlivější. Ostravská svodidla jsou nejen kvalitní a inovativní, ale také vysoce funkční, jako například motosvodidlo. Pasivní bezpečnost se tak u nás neustále rozvíjí, a to je pro nás, coby zkoušející, zásadní,“ uvádí Jiří Studnička, ředitel pobočky Technicko-inženýrských služeb při Technickém a zkušebním ústavu stavebním v Praze, který jako jediná zkušebna v ČR zajišťuje zkoušení všech bezpečnostních systémů na českých silnicích.

Svodidla přispívají ke snížení smrtelných a vážných nehod

Hlavním bezpečnostním prvkem na silnici je slušné chování účastníků silničního provozu. Tento faktor je ovšem tím nejméně spolehlivým. Proto je nutno dbát na pasivní bezpečnost pozemních komunikací. Tu ve velké míře zajišťují právě svodidla. Silniční svodidla pomáhají snižovat počet smrtelných a vážných dopravních nehod, jsou totiž instalována na rizikové úseky či silnice, kde se v blízkosti nachází pevná překážka, například stromy či kamení.

„Za posledních 15 let se v rizikových úsecích silnic svodidla podílela na snížení počtu smrtelných nehod o 38 % a nehod s vážnými následky o 49 %,“ okomentoval vliv svodidel na bezpečí na silnicích Jiří Zlý, vedoucí odboru dopravní policie při Krajském ředitelství Police ČR Moravskoslezského kraje.

Novinky v minulosti i současnosti výroby svodidel v ostravské huti

Magnelis® = povlak, který se sám opraví

Mezi inovace patří použití povlaku Magnelis®, nové formy protikorozní ochrany oceli. Magnelis® ochrání ocelové svodidlo až dvakrát déle než běžné žárové pozinkování, tedy 40 let. Dokáže to díky unikátnímu chemickému složení, neboť kromě zinku obsahuje i hliník a hořčík. Zajímavou vlastností povlaku Magnelis® je schopnost samoregenerace. Ta chrání nejvíce namáhaná místa, která jsou nejsnadněji napadaná korozí: řezy, svary a rýhy. Než začne ocel korodovat, v místě poškození se vytvoří ochranný film s obsahem hořčíku, který jej chrání před klimatickými vlivy.

Svodidla z mikrolegované oceli nabízejí nižší hmotnost a lepší bezpečnostní parametry

V roce 2012 huť vyvinula novou řadu záchytných systémů. Vyrábějí se z mikrolegované oceli, což je materiál s vyšší pevností, než je běžná nízkouhlíková ocel. To umožnilo snížit tloušťku materiálu ze 4 na 2,8 mm, což představuje více než čtvrtinovou úsporu hmotnosti. Instalace svodidel na silnice je tak snadnější. I při úspoře materiálu potvrdily bariérové zkoušky lepší bezpečnostní parametry.

Motosvodidlo snižuje riziko smrtelných nehod

Svodidlo se spodní pásnicí huť vyvinula pro lepší ochranu motocyklistů. Spodní pásnice brání podjetí motocyklisty, které bývá příčinou mnoha vážných zranění. Zároveň při nehodě zmírní účinky nárazu motorkáře do svodidla, protože pohltí část jeho kinetické energie. Motosvodidlo se instaluje na vytipované nebezpečné úseky silnic, jako jsou například táhlé zatáčky. V současnosti už lemuje desítky kilometrů komunikací v Česku.

SMART svodidlo přineslo první chytrá řešení

Ostravská huť se v letech 2008-2012 ve spolupráci s univerzitou v Zaragoze podílela na vývoji SMART svodidla, tedy chytrého svodidla, které má v sobě zabudovány tři typy senzorů. První je schopen vyhodnotit klimatické podmínky v daném místě, druhý umí upozornit na případné problémy s průjezdností daného úseku a třetí senzor dokáže při nárazu do svodidla okamžitě odeslat signál složkám záchranného systému.

SMARTer svodidlo jako nástupce chytrého svodidla

V letech 2015-2016 pracovala ostravská huť ve spolupráci s univerzitou v Zaragoze a dalšími partnery na přípravě projektu tzv. ještě chytřejšího svodidla s použitím nejnovějších technologií. Hlavními úkoly pro nový typ svodidla bylo zajištění primární, ale také sekundární i terciální bezpečnosti včetně aktivace dronu při nehodě pro snímání a vysílání aktuálního stavu záchranným složkám, dvoustranná komunikace, možnost sběru dat, energetická soběstačnost (solární panely) a modularita – možnost napojení na stávající záchytné systémy.

Zdroj informací

ArcelorMittal Ostrava a.s. a Nejbusiness.cz

Datum

11.6.2018

Diskuse

Žádný komentář dosud nebyl vložen

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Zajímavosti a tiskové zprávy

23. dubna 2024

Klimatická neutralita ve stavebnictví. STRABAG chce dosáhnout zdánlivě nemožného do roku 2040

Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...

17. dubna 2024

Bonett pod vlastní značkou otevírá první dvě CNG stanice na Slovensku

Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

25. března 2024

Direct pojišťovna překonala další dva milníky. Má 3,5 miliardy v portfoliu a půl milionu klientů

Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....

13. března 2024

Komerční banka bude vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ

Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...

13. března 2024

DKV Mobility rozšiřuje síť dobíjecích stanic

Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...

12. března 2024

BILLA svoji novou identitu promítá nejen do svých prodejen

Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...

12. března 2024

SAP představuje novinky ve správě firemních dat s generativní AI

Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...

11. března 2024

Dell inovuje modely notebooků Latitude pro práci s umělou inteligencí

Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...

8. března 2024

Kancelářská budova AFI City 1 dosáhla s příchodem nových nájemců plné obsazenosti

Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...

Reklama

Page generated in 1.1689 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál